poster

Big Lebowski

  • anglický

    The Big Lebowski

  • slovenský

    Big Lebowski

Komedie / Krimi

USA / Velká Británie, 1998, 117 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Radek99
    *****

    Jeden z nejvíce stylových filmů, které americká kinematografie má, tahle svérázná variace na chandlerovky. Bratři Coenové vlastně točí pokaždé stylově a už je to tak nějak jejich trade mark, ale Big Lebowski je ještě o trošku výš nad jejich obvyklou niveletou. Coenové nepracují s věcmi v prvním plánu, ale jsou fascinováni detailem a psaním mezi řádky, a to jak vizuálně (estetika bowlingové herny), kompozicí i skladbou záběrů, mizanscénou, všemi výrazovými prostředky (časté zpomalené záběry, kamerové jízdy), uměleckými prvky (surrealistická intermezza), tak i scenáristicky a sémanticky, jejich postavy jsou po filmu rozdroleny ve velkém množství a každá tu má své nezastupitelné místo - od hlavního hrdiny, který má tu smůlu, že je jmenovcem bohatého milionáře a kamarádem psychopatického válečného veterána, přes celé panoptikum drobných postaviček a bizarních charakterů - Jesus, se kterým nikdo ,,nevyjebe" (naprosto odzbrojující John Turturro), ušláplý třetí vzadu (skromně nenápadný Steve Buscemi), dokonale chladně (i)racionální feministka - extravagantní umělkyně (Julianne Moore), partička podivných Němců ze skupiny Autobahn (Peter Stormare, Torsten Voges a Flea), zlatokopka Bunny, pornobaron etc. etc. Zcela zvláštní (a vymykající se panoptiku) je pak postava barového kovboje, mluvícího o osudu a ztotožňujícího se s vypravěčem celého snímku, který má postmoderní rozměr vševědoucího narátora. A vševědoucí vypravěč pak vnáší do struktury snímku další postmoderní prvek hry a vlastně i manipulace s divákem. To už se ale dostáváme k samé podstatě snímku bratrů Coenů - úvaha nad osudem a osudovostí života, v němž pouhá shoda příjmení vede k fatální zápletce hodné detektivky, se kterou (a zvláště tou Hard-boiled fiction, jako např. z pera Raymonda Chandlera) má mnohé co do činění, neboť film může být místy vnímán i jako parodie téhož, možná postmoderní variace a poklona filmu noir, možná satira životního stylu Los Angeles a možná bůhvíco... Našli bychom prostě mnoho významových rovin a mnoho důvodů, proč se na film Big Lebowski dívat stále a stále znovu. A hlavní důvod je nabíledni - Je to dokonalé audiovizuální dílo! ,,Nobody fucks with Jesus!"(18.7.2011)

  • Aluska88
    ****

    První film, který jsem od Coenových zhlédla, byl Bratříčku, kde jsi, který mě nijak neupoutal, a od té chvíle jsem vůči jejich tvorbě zaujala jistý nezájem, ač je to jen kvůli jednomu snímku, v poměru k celé jejich tvorbě jistě nefér. K Big Lebowskemu jsem tak přistupovala skepticky a rozhodla se tedy podívat alespoň kvůli Jeffu Bridgesovi. Big Lebowski je především "Kurev*ky sprostý film, v němž se neustále kurev*ky, ale opravdu kurev*ky za*raně nadává":) Kromě Jeffa rozhodně také vévodí postava Johna Goodmana. Drsný maník:) I přes svérázný Coenovský rukopis mám však pocit, že všechny ty vulgarismy, hádky a hysterické výlevy tvoří podstatnou část děje a docela zásadně tím přebíjejí samotný děj. Který vlastně sám o sobě není nijak vysoce obsažný či propracovaný. Mám i dojem, že ona "vulgarismická stránka" a hlášky jsou vlastně tím nejpodstatnějším, čím Lebowski disponuje. Spolu s obsazením. "The Coens Brothers" mají rozhodně svůj styl, který nemusí lahodit každému. "Tak kde jsou ty prachy?" - "Asi v tom hajzlu, ještě se tam podívám."(30.6.2012)

  • KevSpa
    *****

    Kdo by po téhle geniálně ujeté komedii bratrů Coenů ještě pochyboval o tom, že jsou těmi nejoriginálnějšímíi tvůrci současnosti? Ukousnuté ucho letící vzduchem, bowling jako životní styl, němečtí nihilisté a jeden takový Dude, který prochází svým povalečským životem a nestačí se divit, co se kolem něj děje. No není ten Coenovic bizarní svět úžasný?(20.5.2002)

  • DaViD´82
    ****

    Lebowského "boj za nepochcaný tepich" mě neskutečně nadchl a bavil jsem se jako dlouho ne... Jenže poté jsem ho pár let neviděl, možná jsem si to až moc zidealizoval, ale když jsem se k tomu konečně opětovně dostal, tak mi to přišlo krom pár momentů vlastně docela průměrné. Herci jsou všichni do jednoho neskuteční, o tom žádná. Stále je zde více hlášek na metr filmového pásu než kdekoli jinde, ale nějak tomu chybí "duše". Ovšem třeba za nějaký čas až to znovu uvidím se opět přikloním k tomu, že je to stále zábava, které není rovno.(3.12.2006)

  • Eddard
    *****

    Názorný příklad toho, jak může herec udělat film... Teď nemluvím jen o Bridgesovi (jehož Duda by prostě NEMOHL hrát nikdo jiný), ale stejnou měrou i Goodmanovi (nápodobně), Buscemim a všech ostatních malých, velkých hercech (Moorová, Hoffman, Turturro, Stormare a spol.). Coeni prostě našli pro svůj rozkošný scénář bandu šílených individualit, jaká se jen tak nevidí. Mimoto je fajn vědět, že se po světě pohybuje aspoň jeden větší flákač, než jste vy, tím tuplem, že je to takový... takový... prostě Dude, no! Rozhodně jedna z nejatmosferičtějších komedií, jaké jsem viděl a nejlepší film Coenů, Fargo promine. A nevím jak vy, ale od zhlédnutí mám poněkud jiný vztah k bowlingu a když se dostanu k nějakému baru, je první drink, po kterém se ohlížím, White Russian. 100%(31.10.2006)

  • - V průměru je slovo 'fuck' (či jeho modifikace) vyřčeno 2,4 krát za každou jednu minutu. (Dromedár)

  • - Recept na výrobu drinku White Russian: 40 ml - vodka, 30 ml - Kahlua, 60 ml - smetana. (Do skleničky dáme jemnou ledovou tříšť a zalijeme ji likérem kahlua. Přidáme vodku a poté nápoj doplníme smetanou nebo mlékem natolik, aby sklenička byla plná. Dobře promícháme.) (Partina)

  • - Ve scéně, kdy jde Ježíš (John Turturro) říct svým sousedům, že je pedofil, má rozkrok vycpaný pytlem se zobem pro ptáky. (Janik.Jurica)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace