Kamera:
Barry SonnenfeldHudba:
Carter BurwellHrají:
John Getz, Frances McDormand, Dan Hedaya, M. Emmet Walsh, Samm-Art Williams, Deborah Neumann, William Creamer, Holly Hunter, Barry SonnenfeldObsahy(1)
Bratři Ethan a Joel Coenovi dnes patří mezi nejúspěšnější tvůrce americké nezávislé scény a jejich vysoký kredit dokazuje to, že si tvůrčí nezávislost dokážou prosadit i ve svých hollywoodských projektech (např. Zmatky v Arizoně či Záskok). Své postupy (Joel režíruje, Ethan produkuje a scénáře jsou společným dílem) za dvacet let tvorby vůbec nezměnili. Jejich prvotina Zbytečná krutost (1983) se poprvé představila na nesoutěžním filmovém festivalu v Torontu v září 1984 a od té doby byla s velkým úspěchem uvedena na řadě filmových přehlídek a získala mnoho ocenění (mj. Velkou cenu poroty na festivalu Sundance 1985, ceny Independent Spirit Award za nejlepší režii a mužský herecký výkon v hlavní roli pro M. Emmeta Walshe). Přitom se jedná o „pekelně jednoduchý“ příběh, což je také jedním z možných překladů mnohoznačného originálního názvu. Majitel texaského striptýzového baru Julian Marty (Dan Hedaya) ví, že je mu jeho žena Abby (Frances McDormandová, která se stala kmenovou herečkou jejich dalších snímků a Joelovou manželkou) nevěrná s barmanem Rayem (John Getz) a nechá dvojici sledovat slizkým soukromým detektivem Visserem (M. Emmet Walsh). Banální příběh manželské nevěry a krvavé odplaty je nejen brilantně vystavěn a vypointován, ale ve své realizaci navíc rafinovaně odlehčen morbidním černým humorem. Bratři Coenové v tomto snímku také naznačili své další tvůrčí směřování, jež se vyznačuje důmyslným parafrázováním zavedených filmových žánrů (zde tzv. film noir, neboli „černý film“) a jejich dovedným přesazováním do nečekaných kontextů. (Česká televize)
(více)Recenze (376)
85% ()
I slabší chvilky si Coenové v tomhle filmu vybrali, ale celkově je to prvotina jak hrom ! Atmosféra, která by se dala chvílemi krájet a jak říká POMO - poslední čtvrthodina je úžasná :) P.S. Barrry Sonnenfeld ve filmu nehraje (jenom jeho hlas v telefonu), ale za to stojí za kamerou ! ()
Najkomplexnejší a "najčistejší" film Coenovcov. Posledných 10 minút som nedýchal. ()
Poprvé jsem byl naprosto převálcovanej, při dalším shlédnutí už moje nadšení výrazně opadlo. Ale je to skvělý film s dokonalou a setsakramentsky hustou atmosférou. Moje třetí nejoblíbenější Coenovka hned za Lebowskim a Mužem, který nebyl. ()
When things go wrong… K poznání, že nevěra se nevyplácí a problémy s komunikací mohou mít fatální následky, docházejí postavy Zbytečné krutosti brutálně přímočarou cestou. Coeni ohlodali konvence filmu noir až na dřeň. Nezdržují se uvedením do děje a představováním aktérů, o nichž víme všehovšudy jen to, jak se jmenují (a že Ray sloužil v armádě, čemuž odpovídá jeho uvažování). Vyprávění s jednoduchostí městské legendy, kterou si mezi sebou lidé povídají, je díky tomu otevřené širokému spektru interpretací a zároveň si můžeme na té nejzákladnější úrovni vychutnávat, jak nás film drží v napětí a neřešit psychologii a sociální zázemí bezradných, osudem stíhaných postav. Byť jde o tuctovou historku o nevěře a pomstě, naši pozornost udržuje kromě formálních ozvláštnění (nájezdy kamery, neobvyklé úhly, práce s hloubkou pole) fakt, že se události zdaleka nevyvíjejí podle očekávání. Některé zvraty přicházejí dříve než bychom čekali, na jiné nedojde vůbec (zapomenutý zapalovač nesehraje předpokládanou roli) a události mají vinou neinformovanosti postav velmi nečekané konsekvence (o mistrném vytváření zápletky na základě toho, co která postava ví nebo si myslí, že ví, by se daly psát dlouhé narativní analýzy). Zbytečná krutost je přes zdání jednoduchosti opojně promyšleným thrillerem pro poučeného diváka, který ocení, že se jej tvůrci nesnaží vyvést z konceptu lacinými triky. Namísto nich volí nečekané změny nálady (bizarní dialog o Martyho anální povaze, škodolibě černý humor), scény napínavé svým trváním (a z něj vyplývajícím očekáváním, kdy se „to“ stane) prudce ukončují úsporným střihem, který nás ladně přenáší v čase i prostoru. Nejen rytmicky vyrovnaný, ve vytváření napětí originální a nepředvídatelný film je příkladem zralého debutu filmařů, kteří vědí, co chtějí. Následující žánrové revize od Coenů jsou sice vtipnější a příběhově propracovanější, logicky ale již ne tak krvavě jednoduché a svou jednoduchostí očistné. 85% Zajímavé komentáře: Lavran, ScarPoul, tomtomtoma, TotalFilm ()
Mě to dostalo. Svěží režijní nápady, dusno maloměsta, skoro patologické vztahy, zbytečná krutost. ()
První z řady úžasně ulítlých coenovek. Neuvěřitelně slizký M. Emmet Walsh, který už od pohledu vypadal jako to nejodpornější prase pod sluncem. Frances McDormand není nijak zvláštní krasavice, ale asi bych se kvůli ní taky popral. Nějaký sex-appeal v ní je. ()
║Rozpočet $1,5milióna║Tržby USA $3,851,855║Tržby Celosvetovo $4,218,701║ ()
Asi jediny film od Coenu pri jehoz sledovani jsem se spise nudil - pro me u Coenu plati - cim novejsi, tim lepsi. ()
Scénář: Joel Coen, Ethan Coen .. Násilnická černota. Mimo geniálního Farga lepší, než většina dalších filmů této (jinak celkově příšerně přechválené) tvůrčí dvojice. ()
V úvodním monologu zazní, mimo jiné, i "Vždycky se může něco podělat". Což o to, může. O to více je s podivem, že na tomhle debutu se nepodělalo absolutně nic. ()
Chytře vymyšlenému příběhu by prospěla o něco větší svižnost. Chvílema jsem se přistihl jak myslím na něco jiného, než na film. Je znát, že jde o debut, ale povedlo se to. Nejlepší postava je ten soukromej detektiv-killer. ()
:::::::::::::::::::: Nechápu tuhle, jak vy říkáte, "genialitu". Mě to nudilo. Stejně jako Fargo. Tyhle filmy asi nikdy nepochopím....... Pro mne nezajímavé a nudné dílo ::::::::::::::::::: ()
Od debutu bratri Coenu jsem asi ocekaval moc, podle reakci a pak sem byl bohuzel trosicku zklamanej. Prislo mi, ze se Coeni snazi brat moc vazne, takze ruznejch vtipku tu je jako safranu, ale celkove to je jen prumernej thriller. Par scen me dostalo, ale ze bych u nich nedychal to ne. Ale na to, ze to byl debut, tak byli dialogy i pribeh slusne propracovany, jak je u Coenu zvykem a 4* si zaslouzi. Tak po druhym skouknuti zvedam na 5*, jedna se o perfektni thriller se skvelym Hedayou, kterymu tech par nedomyslenosti rad odpustim. ()
Téměř komorní detektivka se solidní zápletkou s drsnou a syrovou atmosférou je teprve druhý film po Millerově křižovatce, co jsem měla možnost vidět od bratrů Coenových. Ale už v téhle jeijch prvotině je silně citelný jejich smysl pro černý humor a absurdní situace. Uvidím, jestli mě o svých kvalitách přesvědčí i další jejich filmy. ()
Snímek, na jehož shlédnutí jsem čekal velmi dlouho a též od něj i hodně očekával. A nebyl jsem zklamaný. Typický Coenovský příběh, zabalený do perfektní noirové atmosféry s řadou velmi dobře napsaných postav. Závěr snímku je pak opravdu špičkový, „Zhasni světlo,“ a následné probourávání se skrz zeď opravdu nemá ve filmu obdoby. ()
Alfred Hitchcock útočící ze záhrobí. Lopatou diváka praští přes hlavu a bodne nožem do ruky. ()
Jednoduše brilantní. Před léty jsem Zbytečnou krutost odzíval jako stylovou nudu, ale dnes se mi tajil dech. Tolik hravosti a invence, zároveň syrovosti, surovosti a napětí! Vynikající po stránce vizuální i v rozvíjení zápletky na základě chybných domněnek a předpokladů jednotlivých postav. Začínám mít intenzivní potřebu podívat se i na Tahle země není pro starý ještě jednou, je možné, že genialitu Coenů nejsem schopný napoprvé plně vstřebat. ()
Bratři Coenové už ve své prvotině jasně stanovili svůj filmařský styl syrového a neotřelého děje, netradičních záběrů, detailnosti, absurdnosti, omylných hrdinů a podvratného pohrávání si jak s postavami ve filmu, tak s divákem samotným. Blood Simple je přimo smrtelně vážné divadýlko, ve kterém sledujeme odvážné, ale nedůsledné hrdiny v neo-noirovém stylu, jak jednají na základě omylů a špatných úsudků. Svým způsobem komické, ale ne tak úplně, Zbytečná krutost si zachovává úroveň a všechnu serióznost thrilleru vlastní. Místy jde cítit, že se jedná "pouze" o debut, film jakoby se soustředil jen svůj ústřední nápad, ale závěr nemá chybu... 8/10 ()
Plně oceňuju a uznávám vtipnou hru s tím, že žádná postava netuší, co se vlastně děje, pouze my coby vševědoucí diváci ano. Sice mě to nechytlo zcela bezvýhradně, ale coby sympatická kriminálka Zbytečná krutost rozhodně splnila účel. Coeni u mě stále stoupají. ()
Reklama