Režie:
George CukorKamera:
Joseph RuttenbergHudba:
Bronislau KaperHrají:
Charles Boyer, Ingrid Bergman, Joseph Cotten, Dame May Whitty, Angela Lansbury, Emil Rameau, Edmund Breon, Halliwell Hobbes, Tom Stevenson, Alec Craig (více)Obsahy(3)
Světla blikají a pohasínají. Ze zamčené půdy se ozývají kročeje. Tajemné události, které vidí a slyší jen zranitelná mladá Paula, ji vedou k obavám, že přichází o rozum – což je přesně to, v co její podlý manžel Gregory doufá. Plynové lampy v režii George Cukora jsou mistrovskou lekcí napětí. Ingrid Bergmanová získala za roli Pauly, pochybující o své příčetnosti a lpící na jejích posledních zbytcích, svou první Cenu Akademie. Její partner, rovněž na Oscara nominovaný Charles Boyer, obratně hraje proti svému obvyklému typu, uhlazeného zloducha Gregoryho. Příběh z viktoriánské éry, zasazený do dekorací, jež získaly Cenu Akademie za nejlepší výpravu, dále oživují Joseph Cotten, Dame May Whitty a tehdy osmnáctiletá Angela Lansbury ve svém filmovém debutu (rovněž oceněném Oscarovou nominací). (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (150)
Teď, skoro už po třičtvrtě století, by asi po Ingrid Bergmanové požadoval jiné ztvárnění hlavní hrdinky. Nicméně i tak jde o velice dobrou detektivku, zahrnující nátlakovou či vyděračskou metodu, která se v manželstvích objevuje poměrně často, a které přijít na kloub je obtížnější, než když jsou ve hře pouze šperky, byť nedozírné ceny. Není třeba krást brože nebo kapesní hodinky, to dovede každý zloděj, ale správně se rozhořčit, když se rozlije káva na ubrus, v správnou chvíli není nakrájená mrkev do polévky a podobně. Přitom jen málokdy se objeví Joseph Cotten a řekne, jak se věci skutečně mají. Člevěk na to musí přijít sám a zachovat se jak umí. ()
Temný, drásavý, pútavý a neskutočne podmanivý thriler plný pochmúrnosti. Priznávam, detsky krásna Ingrid ma odrovnala svojou naivitou, Charles zahral svoju úlohu nekompromisného trýzniteľa lepšie než som očakávala. Všetko v tejto snímke je načasované presne ako švajčiarske hodinky, atmosféra, anglická viktoriánska odozva na diváka, scenár a herci a vôbec ten najhrôzostrašnejší dom pod slnkom akoby vystrihnutý z detských rozprávkových knižiek. Jeden z najlepších ,,starých thrilerov", aký som mohla uvidieť. ()
Výborný film s perfektními herci. Černobílé filmy měli vždycky jistý nádech historie a často i kvality a tento snímek si barevný neumím představit. Psychologická hra muže, který chce zničit svou manželku. Perfektní atmosféra starého londýňského domu a naivně a dokonale zahraná postava Pauly Alquistové skvělou Ingrid Bergman. ()
Viděno v kině, kde mohly na velkém plátně vyniknout všechny kvality tohoto skvělého snímku. Výtečná je kamera, scénář i herecké obsazení: Ingrid Bergman je tady kouzelná a Charles Boyer - který mi mimochodem strašně připomínal Michaela Caina za mlada - zcela famózní. Vysvětlení Gregoryho motivace mi ovšem přišlo poněkud překomplikované a moje mírná rozladěnost s celkovým rozuzlením je hlavním důvodem, proč nakonec nehodnotím plným počtem. ()
Vzorce pro dokonalý filmový zločin jsou takřka nevyčerpatelné. Výborný noir, jehož velká síla a kvalita tkví především v tom, že režisér společně s herci dokázal udržet formální stránku příběhu na stejně vysoké (ne-li vyšší) úrovni, jakou bezesporu disponuje i ta obsahová. Takhle deptat a duševně rozkládat svojí ženu, to je chlapi vážně hnus, ale když ono se na to i po těch letech, ze něž se měřítka pro napínavý thriller diametrálně změnily, tak krásně a příjemně kouká... Škoda, že ze stínu divadelní hry vystupuje snímek pouze ve chvílích, kdy jsou na pořadu zamlžené ulice nočního Londýna, a že téměř veškerou gradaci si scénář schoval až do poslední půlhodinky. Jinak Ingrid Bergman hraje utrápenou a schizofrenickou manželku samozřejmě výborně, ale její démonický manžílek Charles Boyer by si toho Oscara zasloužil asi přeci jen trochu více. 80% ()
Galerie (37)
Zajímavosti (25)
- Bergmanovej oscarový herecký výkon bol dlho po vydaní filmu považovaný za najlepší ženský herecký výkon, aký kedy bol na plátne. (Arsenal83)
- Charles Boyer bol pri nakrúcaní tohto filmu veľmi nervózny. Jeho manželka Pat Paterson bola práve tehotná po tom, čo sa dlhé roky pokúšali o dieťa. Keď sa blížil očakávaný dátum pôrodu, Boyer chodieval medzi zábermi telefonovať, aby skontroloval zdravotný stav svojej manželky Očakávalo sa, že dieťa príde na svet až po natáčaní, ale narodilo sa skôr. Keď mu to oznámili, Boyer sa na pľaci od šťastia rozplakal, a keď narodenie syna oznámil aj zvyšku hercov a štábu, produkcia bola na tento deň zastavená a herci a štáb otvorili fľaše šampanského na oslavu narodenia. (Arsenal83)
- Do tejto verzie „Gaslight“ boli pridané nové scény, ktoré neboli v pôvodnej hre, a mená väčšiny postáv boli zmenené. Postava, ktorú v tejto verzii hral Joseph Cotten, bola zmenená zo statného, vtipne sardonického staršieho muža na mladého, pekného, aby poslúžila ako potenciálny milostný záujem pre Ingrid Bergman a aby viac oslovila divákov. (Arsenal83)
Reklama