Režie:
George CukorKamera:
Joseph RuttenbergHudba:
Bronislau KaperHrají:
Charles Boyer, Ingrid Bergman, Joseph Cotten, Dame May Whitty, Angela Lansbury, Emil Rameau, Edmund Breon, Halliwell Hobbes, Tom Stevenson, Alec Craig (více)Obsahy(3)
Světla blikají a pohasínají. Ze zamčené půdy se ozývají kročeje. Tajemné události, které vidí a slyší jen zranitelná mladá Paula, ji vedou k obavám, že přichází o rozum – což je přesně to, v co její podlý manžel Gregory doufá. Plynové lampy v režii George Cukora jsou mistrovskou lekcí napětí. Ingrid Bergmanová získala za roli Pauly, pochybující o své příčetnosti a lpící na jejích posledních zbytcích, svou první Cenu Akademie. Její partner, rovněž na Oscara nominovaný Charles Boyer, obratně hraje proti svému obvyklému typu, uhlazeného zloducha Gregoryho. Příběh z viktoriánské éry, zasazený do dekorací, jež získaly Cenu Akademie za nejlepší výpravu, dále oživují Joseph Cotten, Dame May Whitty a tehdy osmnáctiletá Angela Lansbury ve svém filmovém debutu (rovněž oceněném Oscarovou nominací). (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (148)
Tyhle staré černobílé klasiky mají tak ohromné kouzlo. Příběh ženy, kterou její manžel deptá psychicky tak důsledně, že jí chce připravit o rozum, má důmyslný scenář (chtěl bych vidět remake od Finchera :o), kamera fantasticky pracuje se světlem a stíny, Chareles Boyer je záporák, kterého budete upřímně nenávidět, ale ten největší trumf, který tady tak všichni chválí, tj. Ingrid Bergman, byl pro mě jedinou slabinou. Její herecký projev byl někdy až příliš teatrální, někdy jsem jí to nevěřil, někdy naopak mi z jejích emocí lezl příjemný mráz po zádech. Prostě rozporuplný výkon, který bych asi Oscarem neodměnil, ale film jako takový je znamenitý. ()
Začiatok konca manželského vzťahu spočíva niekedy v pocite nenormálnosti z konania druhého partnera. Čo však zapríčiní, že sa z miláčika a partnera údajne na celý život postupne stáva nesvojprávny magor ? Skvelé rozpracovanie tejto témy v strhujúcej detektívnej dráme o manipulácii s psychikou, obsahuje príťažlivý prvok tajomna. Divácky zážitok umocňuje nielen herecký výkon Ingrid Bergmanovej v úlohe milujúcej manželky, ktorá sa teší na to, že opustený dom, na ktorom leží tieň vraždy z minulosti opäť ožije bohatým spoločenským životom. Pôsobivé londýnske lokácie a priliehavé kostýmy vhodne evokujú edwardiánske obdobie. Určitá predpovedateľnosť vyústenia drámy trochu zatienila vyššiespomenuté pozitíva. Pozn. Občas možno zhliadnuť dodatočne kolorovanú verziu, pre vychutnanie si pôvodného autorského zámeru ale odporúčam uprednostniť pôvodnú čiernobielu. ()
Tak do takého domu s prekliatou minulosťou a temnou atmosférou ani na krok... Dusivý psychohoror, ktorý mi pripomenul z domácej tvorby Vlčí jámu a Neviditelného. Od prvého negatívneho momentu (vytrhnutie listu z ruky Pauly) som vytušil, kto sa za vinou strašidelnej histórie bytu na londýnskom námestí skrýva. Aj napriek tejto predvídateľnosti a pomerne optimistickému záveru to bola skvostná podívaná od viuzálu, hudbu cez herecké výkony až po scenár, ktorý vyvrcholil pomerne silným dialógom s výmenou "rolí" manipulujúceho šialenca a ovládaného medzi Gregorym a Paulou. Ďalšia špička amerického noiru 40. rokov spolu s The Lost Weekend od Billyho Wildera. (80%) (Challenge Tour: Rok s najväčšími svetovými režisérmi) ()
Už po pár minutách na mě vyskočila scénáristicky nucená dějová spojitost se starší paní jak na začátku ve vlaku, tak také na konci, ve správný okamžik vždy na správném místě. Naštěstí ji následná psychologická manipulace mezi ústřední dvojicí pohotově zachránila. Film má atmosféru, napětí, herecké výkony, jen škoda že je nám všechno polopatě na konci vysvětleno a vlastně celý příběh je velice jednoduchý. Konečná psychologická hra je scénáristicky velice vydařená, stejně jako recepční scéna s ukradenými hodinkami, která mě režijně ohromila. Celkově lepší než o více než půl století mladší psychologický thriller Shutter Island. [8/10] (MGM, Loew´s Inc.) (Čb. /// Produkce: Arthur Hornblow Jr. /// Scénář: John Van Druten, Walter Reisch, John L. Balderston podle divadelní hry Angel Street Patricka Hamiltona /// Kamera: Joseph Ruttenberg /// Hudba: Bronislau Kaper /// Oscar: Ingrid Bergman (herečka), Cedric Gibbons, William Ferrari, Edwin B. Willis, Paul Huldschinsky (výprava) /// Nominace na Oscara: Arthur Hornblow Jr. (nejlepší film), John L. Balderston, Walter Reisch, John Van Druten (scénář), Charles Boyer (herec), Angela Lansbury (herečka ve vedlejší roli), Joseph Ruttenberg (kamera)) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()
Na Gaslightu se zub času projevil neskutečným způsobem. Atmosféra je sice ukrutně Hitchcockovoská a někdy dokonce i brilantnější, ale nesmírně přehrávající Bergmanová a nesympatické vedlejší postavy kazí celkový dojem velkou měrou. Charles Boyer mi lezl na nervy možná ještě víc, než Ingrid, ke které si stále nemůžu najít cestu. Příběh je průhledný jak igelit, do kterého si balím svačinu. Od naprostého začátku je jasné, kdo kde s kým a jak to dopadne. Celé to zachraňuje Joseph Cotten, u kterého jsem v žádném filmu neviděl špatný výkon, hraje výborně, avšak na scéně se objevuje zřídka. ()
Galerie (37)
Zajímavosti (25)
- Režisér George Cukor požiadal producentov, aby najali Paula Huldschinského, aby pomohol navrhnúť viktoriánske kulisy. Huldschinsky bol nemecký utečenec, ktorý pochádzal z bohatej židovskej rodiny. Producenti však nesúhlasili s požiadavkou režiséra a uprednostňovali nejakého známejšieho scénografa, no Cukor zostal pri Huldschinskom. Nakoniec tento film získal cenu Akadémie v kategórií Najlepšia výprava. (Reverse01)
- Oscara, ktorého uchmatla za svoju rolu Ingrid Bergman, mala podľa všetkých predpokladov dostať Barbara Stanwyck, ktorá bola veľkou favoritkou za svoj výkon vo filme Poistka smrti (1944). Po prekvapujúcej porážke však Stanwyck vôbec nezávidela a novinárom povedala, že je „členkou Fan Clubu Ingrid Bergmanovej“ a že sa necíti vôbec zle, pretože cenu vyhrala jej obľúbená herečka, ktorá si ju zaslúžila všetkými svojimi výkonmi. (Arsenal83)
- Charles Boyer bol pri nakrúcaní tohto filmu veľmi nervózny. Jeho manželka Pat Paterson bola práve tehotná po tom, čo sa dlhé roky pokúšali o dieťa. Keď sa blížil očakávaný dátum pôrodu, Boyer chodieval medzi zábermi telefonovať, aby skontroloval zdravotný stav svojej manželky Očakávalo sa, že dieťa príde na svet až po natáčaní, ale narodilo sa skôr. Keď mu to oznámili, Boyer sa na pľaci od šťastia rozplakal, a keď narodenie syna oznámil aj zvyšku hercov a štábu, produkcia bola na tento deň zastavená a herci a štáb otvorili fľaše šampanského na oslavu narodenia. (Arsenal83)
Reklama