Režie:
Rian JohnsonScénář:
Rian JohnsonKamera:
Steve YedlinHudba:
Nathan JohnsonHrají:
Joseph Gordon-Levitt, Lukas Haas, Nora Zehetner, Noah Fleiss, Matt O'Leary, Emilie de Ravin, Meagan Good, Richard Roundtree, Noah Segan, Brian White (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Brendan Frye je spolužáky ze školy označován za podivného samotáře. Jen tak se ničeho nevyleká a má na věci svůj vlastní názor. Je také stále dost zamilován do své přítelkyně Emily, která se s ním před třemi měsíci rozešla a zmizela. Když se mu dívka konečně po telefonu ozve, má vyděšený hlas a žádá jej o pomoc. Brendan ani na okamžik nezaváhá, pomocníkem v pátrání po Emily mu je pouze kamarád Brain, jenž má o dění na škole dokonalý přehled. Oba studenti přitom tuší, že celá věc nejspíše "pořádně smrdí" a že s ní má něco společného některý z členů zločineckého gangu mladistvých ve městě.
Detektivně laděný příběh, odehrávající se v prostředí střední školy v jižní Kalifornii, natočil Rian Johnson, který si k němu napsal také scénář. Film svým dějem plným zvratů, určitým tajemstvím i dalšími prvky připomene tak zvanou americkou "drsnou školu".
(oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (229)
Ve finále obyčejný příběh přichystaný v docela pevném režijním sevření. Chytila se špatné party, následně ji našel mrtvou u odpadního kanálu. Dva dny předtím ho prosila o pomoc, několik měsíců předtím tvořili pár. Noir ze středoškolského prostředí ve vylidněném maloměstě, kde sotva narazíme na dospělé, má velmi solidní atmosféru a velmi dobrého (to už jsme si ale dávno zvykli) Josepha Gordona-Levitta. Ta Zvláštní cena poroty na festivalu Sundance je přesto trochu moc. Neměl jsem potřebu jít hlouběji pod kůži postav, zajímat se o snaživého režiséra, přehrávat si některé scény znovu. Lákala mě možná tak zkažená femme fatale. A to není úplně hodně. ()
Ke Zmizení mám podobný vztah jako k teenegerské verzi Velmi nebezpečných známostí s Sarah Michelle Gellar a Reese Witherspoon, kdy jde o povrchní a kýčovitou vykrádačku osvědčené klasiky zasazenou do moderního prostředí zbohatlických spratků. Po určitou dobu jsem se na Zmizení díval se zájmem, protože jsem očekával a doufal, že něco takového nemůže scénárista a režisér myslet vážně, a Zmizení je chytrá parodie klasických noir filmů americké drsné školy, jenže postupně jsem zjišťoval, že nejde o nadsázku a že ti nešťastníci to mysleli vážně. Nejde o to, že bych nevěřil, že se na amerických středních školách vyskytují bizarní týpci a gauneři, kteří nechodí za školu pouze tehdy, když stagnuje místní drogový byznys nebo protřelé, morálně zkažené děvy, potíž je v tom, že slovník filmových hrdinů až příliš napodoboval jejich filmové vzory ze 40. a 50. let, stejně jako chování, a to jednoduše působilo směšně. Nechybí vlastně žádné rekvizity a situace typické pro film noir, divák jen čeká, kdy už se objeví ten Marlowe. Jenomže když hlavní zlosyn, který se nedávno začal holit, si vykračuje s elegantní hůlkou určenou postaršímu gentlemanovi a napodobuje chování starých gangsterů, zatímco mu maminka servíruje sendvič, vypadá to jednoduše hloupě, v lepším případě komicky. Celkový dojem: 40 %. Jsem o něco méně kritický než v případě výše zmíněných Velmi nebezpečných známostí, jenže ty byly vykalkulovanou záležitostí velkého studia, kdežto tady jde zjevně o nízkorozpočtovou podívanou, kde se všichni zúčastnění snaží odvést v rámci svých možností maximum a upozornit na sebe filmový průmysl. ()
Rozhodně je potřeba nedívat se na to jako na nějaké realistické drama, naopak je to nadmíru stylizovaná noirová detektivka, která využívá kulis střední školy. Kromě osvědčených postupů noirového vyprávění a tradičních typů postav je docela zábavné sledovat, jak je film natočen. Johnson (anebo kameraman filmu) má nesporně talent na komponování jednotlivých záběrů, často volí originální úhel kamery, což dodává filmu plnější zážitek při jeho sledování. Jen škoda, že si člověk občas nedokáže spojit některá jména postav s konkrétním obličejem - bez obrazových flashbacků (které by k takto klasicky stavenému příběhu asi nepatřily) se totiž divák občas trochu ztrácí v tom, kdo co přesně udělal. ()
Klasická premisa "moje bývalá zemřela za záhadných okolností, a tak musím zjistit proč" zahalena do rádobytajuplného hávu, asi tak bych mohl charakterizovat Brick. Na tenhle snímek jsem se hodně těšil, i když jsem vůbec netušil o čem bude, obrázky, trailer a úžasné postery mě prostě dokonale dostali, ale to co jsem nakonec zhlédl bylo směšné. Herecké výkony ani technická stránka snímku nestojí za moc, jedná se o naprostý průměr, který neurazí, horší je to už se scénářem, který je dost zoufalý. Nejvíc to odnesly postavy, hlavně chlapec jménem Rambo (český překlad), ehm, kterého ještě dokonale zesměšňuje jeho představitel Noah Fleiss, jakýsi svalnatý bouchač (čemuž herec moc neodpovídá) s drsným kukučem (směšné). Závěrečná část u Draka v domě je asi vrcholem filmu, neboť úplný závěr, který následuje o chvíli později je opět ta nudná rozprávka, kterou jsme mohli sledovat celou dobu. Takže Brick má sice několik světlých momentů, ale celkově se jedná o snímek, na kterém by se mohlo ještě hodně zapracovat. ()
Parádní noir hříčka odehrávající se ve středoškolském prostředí. Zní to absurdně? To také místy je, což ovšem vůbec není na škodu. Jinak po režijní stránce nápadité. Paradoxně se jedná pravděpodobně o jeden z nejlepších příspevků do žánru filmu noir za poslední pár let. A Rian Johnson mi začíná jako režisér připadat poměrně zajímavý. Uvidíme co nám ukáže v Looperovi. 80% ()
Galerie (57)
Zajímavosti (8)
- Signál kterým Brendan instruuje Lauru (dlouze, krátce, dlouze, krátce) je stejný jako ten, který říká Humphrey Bogart v klasickém noir filmu Maltézský sokol. (montana_cz)
- Rozpočet filmu byl pouhých 475,000$. Scénář byl hotov v roce 1997, Rian Johnson na film sháněl peníze 6 let. (montana_cz)
- Brendan Frye (Joseph Gordon-Levitt) nosí hodinky značky Timex. (dyfur)
Reklama