poster

Královský život otroka (TV film)

Drama / Komedie

Československo, 1992, 72 min

Komentáře uživatelů k TV filmu (7)

  • flanker.27
    *****

    Hříčka z časů otroka a pozdějšího bajkáře Ezopa o jeho životě, cestě z otroctví na svobodu, o tom, jací jsou ti, na jejichž rozhodnutích závisejí lidské životy. Vynikající dialogy a skvělé herecké výkony Ladislava Mrkvičky coby Ezopa, Viktora Preisse jako poněkud zdegenerovaného filosofa Xanta, za nějž vlastně myslí jeho žena a Libuše Šafránkové v roli této ženy patří k tomu nejlepšímu, co bylo v rámci televizních inscenací u nás vytvořeno. "Kdybys lidu vysvětlil, že vojsko krále Kroise k nám vstoupí vlastně v zájmu nás všech." - "A to je pravda?" - "Pravda, k čemu pravda, ta všechno jenom zamotá."(30.11.2005)

  • Jezinka.Jezinka
    *****

    Řecko bájné, mýtické i skutečné je velkým lákadlem pro literáty i filmaře. Tam, kde mají vlastní pláže, moře, působivá skaliska a olivové háje to s vytvořením autentické atmosféry mají snadné, u nás na Barrandově se pro vytvoření téhož mají co ohánět. Zrovna u královského života otroka nejde o vyvolání pocitu slaného větru na tvářích, ale povedlo se vlastně i to (zejména pach tržnice byl hutný). Ezop laškovně ironickým způsobem manipuluje pomocí svých krátkých glos a jedné delší promluvy (na bajky nedojde) vědomím a rozhodnutími lidí kolem sebe. Když se řekne Samos a filosof, vytane každému automaticky Pythagoras se svým trojúhelníkem a jeskyní, Xanthos byl, jak vědí čeští diváci, degenerát, za kterého myslela žena a bez jeho slavného otroka by po něm neštěkl ani pes, jakkoliv ho ten černý pes, objevivší se i v jiných filmech té doby, upřímně miloval.(27.7.2016)

  • rt12
    *****

    Inteligentní otrok Ezop, od kterého se můžete poučit, když budete pozorně naslouchat.(29.5.2014)

  • HonzaBez
    *****

    "Každý pejsek je na svém dvorku lvem...." Ladislav Mrkvička v jedné z nemnoha hlavních rolí dokazuje, že uměl být opravdovým "hereckým lvem". Byť na malém prostoru televizní inscenace. Tahle hříčka o filosofujícím otroku Ezopovi napěchovaná spoustou moudré filosofie je vskutku nadčasová. V 90 letech, kdy inscenace vznikla, mohl její divák v onom dilematu nastíněné Ezopem, zda jít cestou svobody či cestou otroctví, vidět hlavně připomínku doby nesvobody v socialistickém Československu. Dnes by člověka mohla oslovit třeba myšlenka, že "rozhodnout jinak než rozhodl by tucet jiných, to si může dovolit jen ten, kdo nemá strach, kdo je skutečně velký a kdo je doopravdy svobodný." Kéž by takovýchto skutečně svobodných lidí bylo u nás víc než těch, kdo si myslí, že pravda k ničemu není, protože "ta všechno jenom zamotá…"(30.12.2020)

  • sator
    **

    Za mě promarněný potenciál...(11.9.2020)

  • lubospoti
    ****

    Vlastně ani nevím proč, ale Ladislav Mrkvička je pro mě hereckým synonymem pro podobné role (Ezop, moudrý šašek apod.). U téhle inscenace ale zase až tak na hereckých výkonech nezáleží (čímž je nechci snižovat). Tady je alfou a omegou úspěchu námět a scénář. Nadčasové a moudré.(30.8.2020)

  • rivah
    ****

    Výborně napsáno a inscenováno - s hereckými mistry. (90%)(18.11.2020)