poster

Parfém: Příběh vraha

  • USA

    Perfume: The Story of a Murderer

  • Německo

    Das Parfum - Die Geschichte eines Mörders

  • Španělsko

    El perfume - Historia de un asesino

  • Francie

    Le Parfum - Histoire d'un meurtrier

  • Slovensko

    Parfum: Príbeh vraha

  • Velká Británie

    Perfume: The Story of a Murderer

Drama / Thriller / Krimi / Fantasy

USA / Německo / Španělsko / Francie, 2006, 141 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Gemini
    ****

    Nečekal bych, že Tykwer někdy natočí jednak historickou pohádku, a jednak film, který ve mně nezanechá žádné pocity. Přes všechnu tu luxusní výpravu a výborné herecké výkony mi tohle hopsání mezi Fantomem Paříže a Oliverem Twistem bylo s ubíhajícím časem pořád víc a víc volnější u krku, a to až do té míry, že si rozmyslím, jestli se podívám ještě jednou. Jen dobovým naturalismem mě totiž režisér Tykwerova formátu opravdu nedostane, a na něco hlubšího o mysli velmi specifického génia Parfém i přes velkorysou stopáž prostě nemá. Škoda. 70% Tak tohle jsem napsal nějaký čas po prvním a dlouho dlouho před druhým zhlédnutím a následným přečtením předlohy. Dnes vidím, že jsem při původním hodnocení opomenul zdůraznit formální kvality filmu a - a to především - Tykwerovu dokonalou znalost filmového média. Kaiser současného německého filmu (Entschuldigung, Herr Haneke, ale Vaše filmy jsou pro mě až příliš umělecky onanistické) přesně vystihl, co z knihy může přenést na plátno, a co je na něj třeba přidat, aby divák měl alespoň podobný zážitek jako čtenář. Film má výrazný a snadno zapamatovatelný obrazový symbol v pouzdru se třinácti flakóny, kniha má spoustu stránek věnovaných prchavému světu pachů a vůní a jejich životu v mysli zcela asociálního génia, který je zlý a plný nenávisti. Film nevyhnutelně Grenouilleho přikrášlil, aby s ním diváci ty dvě a půl hodiny vydrželi, a udělal z něj de facto chudáka stíhaného jeho vlastní výjimečností. A takto se dá pokračovat i dál. Jen tak mimochodem řečeno, kdyby se režisér pověnoval historické satiře tak jako to udělal autor, vydalo by to na čtyři hodiny. Tom Tykwer si zkrátka dokonale vyhrál s tím, čemu nejlépe rozumí, a tento jeho počin je nutno ocenit. Bohužel bych se tím zachoval neférově k ostatním zpracováním knižních předloh a zpronevěřil se svému "systému" hodnocení, protože můj zážitek z Parfému nejvýrazněji umocnilo právě až přečtení Süskindova románu. Pravda je ovšem taková, že teď, kdy jsem si při druhém pokusu vychutnal všechny ty řemeslné detaily a umělecké finesy a následně jako u vytržení konfrontoval obraz s psaným slovem a za ním schovanými duševními obrazy, bych bez rozmýšlení vyťal tomuto skutečně velkému evropskému filmu 90%. Osmdesátka proto bude dostatečně solidním kompromisem.(25.3.2008)

  • Kaka
    ****

    Tykwer je tězce invenční a hlavu má doslova plnou nápadů, které chrlí na diváka v razanci věru nevídané. Vůni dokázal na filmové plátno přenést asi nejlépe jak se momentálně dá. Pokud přičteme skvělé herce a opravdu nádhernou výtvarnou stylizaci, dají se odpustit i občasné mezery v ději a přestřelená stopáž. Opravdu zvláštní příběh, opravdu zvláštní film.(25.5.2008)

  • pan Hnědý
    *****

    Jsou příběhy, které nelze zfilmovat. Tom Tykwer to dokázal. Geniální dílo. Tykwer mě zasáhl přímo do srdce. PARFÉM je má filmová láska - dílo, které překračuje hranice filmového umění. Tom Tykwer má nesmírný dar a cit pro filmovou optiku, má perfektně zvládnuté herce a dokonalou režii. Nadpozemskou audiovizuální složku. Hudebně podmanivý rozsah. Filmařsky mistrovské postupy. Stanley Kubrick řekl, že příběh z knihy nelze zfilmovat a chtěl tohle filmové zpracování vidět, škoda, že to přišlo až tak pozdě moc bych mu to přál. I love Perfume.(21.12.2012)

  • Adrian
    ***

    Vôňa bola obrazom a zvukom sprostredkovaná asi maximálne ako je filmové médium na svoje prirodzené limity schopné (i keď "pachové" kiná z 50. rokov min. storočia by boli pre tento film asi najideálnejšou voľbou). Škoda, že logika príbehu si na veľa miestach zobrala dovolenku (napr. scenárom, resp. knižnou predlohou predpísaná neschopnosť vypátrať identitu vraha je neprehliadnuteľná a svojím spôsobom naivná)(10.11.2006)

  • Enšpígl
    ****

    Skutečně jsem nečekal, že se Tom Tykwer doslova pokusí provonět kinosál a s každým dalším přičichnutím Vám více a více začíná tento příběh vonět. Esence téhle vůně jsou : dobrá režie, vynikající herecké výkony, / zejména mladého Bena Whishawa/ dobře vybudovaná atmosféra a hudebně-vizuální stránka. Bohužel ještě jedna esence se nám dostane v závěru filmu a to v podobě prdu, který svým smradem přebije všechny ostatní vůně. Nicméně smrad později vyprchá, ale vůně zůstane.(13.12.2006)

  • - Tykwerovým kritériem realističnosti Paříže 18. století se stala špinavost ulic. Na úpravě exteriérů tak pracovala celá jednotka permanentních "špiničů". (Divočák)

  • - Film byl natočen podle známého bestselleru "Parfém" od německého spisovatele Patricka Süskinda. (FFilipCZ)

  • - V Praze vznikla třináctimetrová replika celého mostu Pont au Change, kde se odehrává velká část příběhu. (Reiniš)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace