poster

Parfém: Příběh vraha

  • USA

    Perfume: The Story of a Murderer

  • Německo

    Das Parfum - Die Geschichte eines Mörders

  • Španělsko

    El perfume - Historia de un asesino

  • Francie

    Le Parfum - Histoire d'un meurtrier

  • Slovensko

    Parfum: Príbeh vraha

  • Velká Británie

    Perfume: The Story of a Murderer

Drama / Thriller / Krimi / Fantasy

USA / Německo / Španělsko / Francie, 2006, 141 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • B!shop
    ****

    Na tenhle film jsem se docela tesil, protoze jsem cekal pekne zpracovany radeni vraha a ono tu nakonec o ty vrazdy v podstate neslo. Sice nich tu je 14, ale pro hlavniho hrdinu to nebyly vrazdy, navic jim ani neni venovanej kdovijak velkej prostor a celej film se porad soustredi na vune. Navic Tykwer skvele pracuje s audiovizualni strankou, takze uz uz a ty vune skutecne citite. Teda az na tu zaverecnou, ucinky mela velice zajimave, ale at sem se snazil sebevic, proste sem si to nedokazal predstavit. Krom toho mi nepride, ze by mrtvoly tak uzasne vonely. Sice by filmu nejaka kratsi stopaz prospela, ale na druhou stranu jsem se vubec nenudil, Tykwer skvele buduje atmosferu, cemuz mu taky pomahaj skvely kulisy, kde je vse spinavy a smradlavy, misty drsnejsi sceny a skvela hudba. Herci taky nehrajou nejhur, Ben Whishaw je docela talent, i kdyz to neni moc fesak a pak me potesil Alan Rickman, o kterym jsem nevedel, ze zde hraje. Ale o herce tu ani tolik nejde, vse se zameruje na vuni. Misty mozna az moc a chtelo by to nejake rozptyleni a smrt hlavniho hrdiny je takova dost nelogicka. I kdyz mam k filmu par vytek, jedna se o skvelej a originalni thriller.(1.12.2006)

  • M.a.t.t.
    ****

    Silný snímok držiaci sa síce v naturalistickej rovine, spracovaním však štylizovaný skôr do polohy umeleckého diela. Asi nie každý ho pochopí. Týka sa to hlavne priam až rozprávkového záveru, ktorý film posúva úplne ine a ktorý sa dočkal veľmi rozporuplných reakcíí (tu však cítim potrebu zdôrazniť, že Parfém nie je historický film a výčitky smerom k logike nie sú celkom opodstatnené) Bezpochyby vrchol Toma Tykwera, no k dokonalosti mi predsa ešte čosi chýbalo. Snáď tie zimomriavky pri záverečných titulkoch, ktoré sa akosi nedostavili.(25.2.2007)

  • DaViD´82
    ****

    V několika scénách šahá Tykwer na hranice samotné dokonalosti, bohužel od absolutního hodnocení jej okrádá i docela dost nedostatků. Především délka v prostřední části, tam se dalo s klidným srdcem cca dvacet minut vysříhat. Pokus o navození vůní jen za pomocí skvostného propojení vizuální stránky a hudební složky sice v plné míře nevyšel, ale to ani nemohl. Přesto to je v mnoha scénách kdy se o to Tykwer pokouší emocionálně silné a vryje se to do paměti na velmi dlouho. Potěší také hodně bizarní závěrečná třetina snímku, která může s klidem konkurovat i hodně velkým "ujetostem" z Asie. Nedá se říci, že by byl Parfém skvělý film, ale rozhodně je nezapomenutelný a to není zase tak málo. ♫ Hodnocení OST: 5/5(2.12.2006)

  • Marius
    ****

    V prvom rade musím povedať, že ma Parfém zabil tým ako, temným vizuálom a kamerovými hrátkami pripomína Fincherove filmy. Tykwer sa nepára s tým aby prvá polovica 18. storočia vyzerala nablýskano a vznešene, naopak vrhne diváka do tej pravej dobovej špiny, z ktorej len kde tu vykukne ženská krása, ryšavo kontrastujúca s o všetkými možnými odtieňmi špiny svojho okolia. Kompozične a obrazovo je Parfém na európsky film vskutku unikátnou a dovolím si tvrdiť a dúfať,že i prelomovou záležitosťou, ktorá vyprovokuje i ostatných európskych tvorcov k natáčaniu iných než „vedeckých“ záležitostí. Príbeh je vystavaný pomerne dynamicky, takže ani 2,5 hodinová stopáž nie je problémom. Takisto šťastný bol výber hercov. Problém parfému vidím v tom, že niektoré knihy sú asi nesfilmovateľné a i keď som Suskinda nečítal, v Tykwerovom filme vám to priam udrie do očí v scéne naprosto zásadnej pre celý film. Ak totiž pominiem logiku, ktorú by som v tomto diele radšej nehľadal ako podaktorí ostatní užívatelia (napr. keď nájdu mŕtvoly (vačšinou cudne uložené :-) ), nikomu necvakne, že je na nich tuk a jediní ktorí v meste takto pracujú s tukom sú parfuméri), pôsobí scéna Jean-Baptistovej „popravy“, akoby Tykwer zašiel do naturistického kempu a ukecal jeho návštevníkov či si nechcú zahrať v komparze jeho filmu. Nepresvedčivosť stvárnenia tohoto grupáku potom vyzerá ako scéna vystrihnutá z nemeckých erotických filmov rokov sedemdesiatych (a to nemám na mysli zarastené klíny :-) ), pôsobí oproti genialite zvyšku filmu ako keby ste do Forresta Gumpa strihli scénu z Robot Monster a zráža môj celkový dojem na 8/10(17.1.2007)

  • Gemini
    ****

    Nečekal bych, že Tykwer někdy natočí jednak historickou pohádku, a jednak film, který ve mně nezanechá žádné pocity. Přes všechnu tu luxusní výpravu a výborné herecké výkony mi tohle hopsání mezi Fantomem Paříže a Oliverem Twistem bylo s ubíhajícím časem pořád víc a víc volnější u krku, a to až do té míry, že si rozmyslím, jestli se podívám ještě jednou. Jen dobovým naturalismem mě totiž režisér Tykwerova formátu opravdu nedostane, a na něco hlubšího o mysli velmi specifického génia Parfém i přes velkorysou stopáž prostě nemá. Škoda. 70% Tak tohle jsem napsal nějaký čas po prvním a dlouho dlouho před druhým zhlédnutím a následným přečtením předlohy. Dnes vidím, že jsem při původním hodnocení opomenul zdůraznit formální kvality filmu a - a to především - Tykwerovu dokonalou znalost filmového média. Kaiser současného německého filmu (Entschuldigung, Herr Haneke, ale Vaše filmy jsou pro mě až příliš umělecky onanistické) přesně vystihl, co z knihy může přenést na plátno, a co je na něj třeba přidat, aby divák měl alespoň podobný zážitek jako čtenář. Film má výrazný a snadno zapamatovatelný obrazový symbol v pouzdru se třinácti flakóny, kniha má spoustu stránek věnovaných prchavému světu pachů a vůní a jejich životu v mysli zcela asociálního génia, který je zlý a plný nenávisti. Film nevyhnutelně Grenouilleho přikrášlil, aby s ním diváci ty dvě a půl hodiny vydrželi, a udělal z něj de facto chudáka stíhaného jeho vlastní výjimečností. A takto se dá pokračovat i dál. Jen tak mimochodem řečeno, kdyby se režisér pověnoval historické satiře tak jako to udělal autor, vydalo by to na čtyři hodiny. Tom Tykwer si zkrátka dokonale vyhrál s tím, čemu nejlépe rozumí, a tento jeho počin je nutno ocenit. Bohužel bych se tím zachoval neférově k ostatním zpracováním knižních předloh a zpronevěřil se svému "systému" hodnocení, protože můj zážitek z Parfému nejvýrazněji umocnilo právě až přečtení Süskindova románu. Pravda je ovšem taková, že teď, kdy jsem si při druhém pokusu vychutnal všechny ty řemeslné detaily a umělecké finesy a následně jako u vytržení konfrontoval obraz s psaným slovem a za ním schovanými duševními obrazy, bych bez rozmýšlení vyťal tomuto skutečně velkému evropskému filmu 90%. Osmdesátka proto bude dostatečně solidním kompromisem.(25.3.2008)

  • - Producent filmu Bernd Eichinger popísal na konkurze Bena Whishawa (Jean-Baptiste Grenouille) ako nevinného anjela a vraha v jednej osobe. (Greenpeacak)

  • - Komponovaní hudby začalo rovnoměrně s psaním scénáře, proto se její počáteční verze objevily už na place. Skladby byly netradičně pouštěny do jednotlivých scén během natáčení. (imro)

  • - Bernd Eichinger chtěl film natočil dlouhé roky, ale autor románu Patrick Süskind odmítal prodat práva. Svolil k tomu až v roce 2001 za 10 milionů eur. (don corleone)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace