poster

Kanibalové

  • italský

    Cannibal Holocaust

  • slovenský

    Kanibali

  • anglický

    Cannibal Holocaust

  • anglický

    Ruggero Deodato's Cannibal Holocaust

  • český

    Kanibal Holokaust

    (festivalový název)

Horor / Dobrodružný / Drama

Itálie, 1980, 92 min (Director's cut: 96 min, Alternativní: 90 min)

Režie:

Ruggero Deodato

Scénář:

Gianfranco Clerici

Kamera:

Sergio D'Offizi

Hudba:

Riz Ortolani
(další profese)
  • ScreamJay
    **

    I z hnusu tělního marastu bez duší povstalo dílo opředené mýty a skandály, které mnohé z videorekordérů hltaly, očekávaje neočekávané. Právě ona skandální pověst, ten opar, který se u Cannibal Holocaust drží, jak mouchy nad latrínou, vyplynula mi na mysli, když jsem třímal konečně v rukou tohle DVDčko. Dílo samotné se dá rozdělit do několika etap, bez horských prémií vkusu, mezi kterými se prolínají prvky dobrodružného filmu, pokusů o horor (tohle bych dal do hybridně gigantických uvozovek), střepy z řadového porna a kořením v podobě snuff otevřených záběrů. Jednoznačný záměr být nej, ať už nejpřímočařejší nebo nejautentičtější, je patrný ve stupňování krvavých a brutálních dávek. To samotné však bez jakékoliv atmosféry, surové a v jistém smyslu, díky prostředí Kolumbijské džungle, lehce barvité. Ovšem něco mi přeci jen vehnalo husí kůži v záda a to hudba Rize Ortolaniho. Stále se opakující smyčka doprovázející všechny vyhrocené či drsné scény se překvapivě, postrádaje jakoukoliv razanci a naléhavost, svým znepokojivým, hořkosladkým nádechem zažírá pod kůži a ještě dlouho po projekci zní v uších, v mysli. Ruggero Deodato natočil film, jehož umělecká hodnota je prostě nulová, pseudodokument s nijakým příběhem, mizernými hereckými výhony, ale přesto jde o film, jenž se zapsal do dějin kinematografie, potají kolujíc za plentami prvních videopůjčoven. Pro mě to však bylo obrovské zklamání, ať už co se dostání pověr týče, tak hlavně k té naprosto okaté sázce překovat morální a etické hranice na úkor oné naprosté autentičnosti. Nenechám se tedy oblbnout tím prvním a při hodnocení vsázím na to druhé. Tohle vám soudruzi nežeru! [3/10](22.6.2006)

  • tron
    ****

    „Nie sme vari väčšie zvieratá, ako oni?" Šokujúci základný pilier talianskych kanibalských hororov. Scenár nestojí za zmienku (na to je vedľajšia rovina s antropológom a tým, či sme väčšími divochmi my alebo obyvatelia Amazonky, príliš plytká), takisto herecké výkony nestoja za reč (Francesca Ciardiová je zaujímavá len tým, čo všetko zo svojho tela ukáže), ale čo sa týka fyzických orgií, o ktoré koniec koncov v tomto drsnom pod-žánre ide, nemajú Deodatovi KANIBALI konkurenciu (dokonca i „najkrvavejší film na svete“, BRAINDEAD, je na tom slabšie, pretože je odľahčený humorom). Kým ľudia to schytali len akože, zvieratá počas nakrúcania reálne umierali (a Deodato za to bol postavený pred súd). Takéto filmy sa objektívne hodnotiť nedajú, je na nich však niečo pudovo fascinujúce.(1.11.2004)

  • Flipnic
    *****

    Myslím, že většina úvah a názorů na tento film zde již byla řečena a já nechci přicházet s něčím mnohokrát řečeným... Osobně mám po mnoha těch letech, co jsem se s "Holocaustem" seznámil, k filmu v podstatě kladný vztah ... viz moje hodnocení. Tento film můžeme považovat v mnoha ohledech za "nej ...." ve špatném slova smyslu ... Nej-zakazovanější, nej-brutálnější, nej-odpornější, nej-násilnější, nej-zvrácenější a tak dále a tak dále ... Každý to má prostě ve vztahu k tomuto filmu nějak, je to jeho osobní věc, postoj, slabost či síla mu čelit a přijmout jej, jaký prostě je (ale také není!) ... Ani tento film, pro mne osobně, maniaka do explotačních horrorů, drasťáren, úchyláren, divností a ukrutností není ten "ultimátní", ale je velmi dobrý!! S ohledem na všechna "nej", musím jasně vyzvihnout pouze jedno, a to NEJKONTROVERZNĚJŠÍ ... Ano, neznám příliš mnoho filmů v historii kinematografie, které by v celé své kontroverznosti, nepochopení či pochopení, přijmutí či nepřijmutí, dosáhly takového vrcholu. Konkurencí snad může být tak trochu I Spit on Your Grave (1978) a Salo 120 dní Sodomy (1974) ... Ale i tyhle nepochopené podivnosti "Kanibalové" zašlapávají v tomto ohledu hluboko do země. Kontroverznost, intenzita v nasazení všech možných pák a přístupů k divákovi, reklama, která v té době vůbec nefungovala tak precizně, jako dnes, to vše Deodato dotáhl do absolutního maxima ad absurdum ... kdy po necelých 30ti letech zde máme film, který dle neoficiálních zpráv překonal v počtu diváků v Evropě "ET mimozemšťana", který má funkluby po celém světě, který neustále vychází po světě v nových a nových edicích na dvd, který je v Japonsku roky na vrcholech žebříčků v oblíbenosti mezi horrory a téměř uctíván jako nepřekonatelný kult (a Japonci paradoxně co není jejich prostě neberou!!), film, o kterém se ještě dnes tradují legendy, urban legends, výmysly, spekulace, šíří dezinformace, straší malé děti i puberťáci... ano film, který se dokonce nedopatřením dostal v ČR za komunismu do časopisu "100+1" jako "skutečná událost a tragédie, kdy byli kanibaly snědeni členové výpravy" a časopis obsahoval i fotku z tohoto filmu (tohle bylo moje první setkání s "Cannibal Holocaustem" , aniž bych to tušil) a tak bych mohl pokračovat do nekonečna... Tak tohle je pro mne Deodatovo dílo!! Nehledě na to, že se tento film povedl asi tak stejnou náhodou jako Hooperovi Texas chainsaw massacre (1974), prostě víc než povedl ... A to si nemyslím ani o Hooperovi a už vubec ne o Deodatovi, že jsou dobří režiséři. Ale prostě občas se holt něco povede i nechtěně... A tak musím s jistotou konstatovat, že Deodato měl po neúspěchu podle mne absolutně nejlepšího "kanibal horroru" - Ultimo mondo cannibale (1977) takový vztek, že to vzal ještě jednou a pořádně z gruntu, aby si ty prachy a "slávu" zajistil. Desetkrát víc zvrhlostí, znovu vraždění zvířat před kamerou, autentická kamera, vyjádření, že film obsahuje autentické záběry, rozšíření zprávy o ztracení cestovatelů v pralese, smlouva s herci, že se nesmí rok ukázat na veřejnosti ... Všechno tohle plus opravdu dokonalý majstrštyk vybuchnul koncem sedmdesátých a začátkem osmdesátých let jako atomová bomba a vše špatné a zlé, co se o filmu řeklo a napsalo, byla znova jen voda na Deodatův mlýn. Reklama, reklama a z ní prachy, kontroverze a legendy a z toho další prachy, kult, který kultem vůbec být nemusel, kdyby Deodato tolik precizně nepřipravil předem půdu pro zkultovnění tohoto horroru. Viděl sem všechny "ty lepší" kanibalské filmy a i když se tomuto nemohou rovnat v kvalitě ani z 10%, všechny obsahují autentické vraždění zvířat, spousta z nich odřezávání penisů, poprsí, znásilňování ... prostě všechna tabu. Jen "Holocaust" to prostě předvádí na svoji dobu s takovou autenticitou, že nad tím prostě občas zůstává rozum stát, stejně tak monstrózní a kultovní Ortonaliho hudba, atd., atd. ... Ale to vše by stejně nakonec zapadlo v prachu filmových dějin, kdyby Deodato účelně nenechal šířit dohady o tom, že se jedná o skutečné záběry se snuffovými prvky ... Kdyby nevyužil (již tenkrát a bez internetu!!) podobné přístupy k reklamě, jako to udělali tvůrci Blairwich a jako to dělá podobně Eli Roth se svými dnešními slátaninami ... Tak vytvořil Deodato svoje dítě a nesmazatelně se zapsal, nebo přímo vyřezal, do dějin horroru a už na něj nikdo nikdy nezapomene ... Ke slávě mu prostě stačil jeden jedinný film ...(17.1.2008)

  • Superpero
    ****

    OMG. Ruggero Deodato je ÚCHYL!!!!!!!! A nejen kvůli tomu naprosto neuvěřitelnému gorefestu a brutalitě, kvůli které se leckomu zvedne kýbl (hrdě přiznávám že jsem to ustál), ale hlavně kvůli doprovodné hudbě. Promiňte, ale ještě jsem neviděl, aby při rozsekávání těl či situaci kdy je asi 50 vyděšených domorodců v hořící chatrči a debilní američani se je tam snaží udržet, hrála nějaká uklidňující romantická hudba jak z nějaké pohádky z 60. let či z Vinnetoua. Úplně vidim režiséra jak si to užívá a šíleně se za tou kamerou gebí. Ironií zároveň je, že po otřesném chování američanů a hlavně po scéně "jak rozsračkovat želvu" jsem z celého srdce fandil kanibalům a závěrečné brutální zůčtování jsem si docela užil. Kanibalové jsou asi nejbrutálnější film co jsem kdy viděl, ne nejkrvavější, ale nejbrutálnější. Takže "Braindead" a "Cradle of Fear" se můžou jít schovat.(16.2.2006)

  • DaViD´82
    ***

    (ne)Film, který je ztělesněním pojmu "kontroverze". Kanibalové se těžko hodnotí. Děj to nemá, herce také ne a jediné na čem Kanibalové stojí je jejich "zákulistní pověst" o (ne)reálnosti scén. Svůj účel - znechutit - to bezesporu plní na výbornou, jenže zároveň je to jedna nudná takřka stominutová nechutná onanie o ničem. A přesto si z ní něco odnesete. Třeba to, že živá zvířata nemá nikdo právo kvůli jakémukoli snímku zabíjet. Jenže co když to tak nakonec vůbec nebylo? Nevíte? Já právě také ne. Třeba právě vy v tom pro sebe onen proklamovaný údajný filosofický přesah objevíte. A třeba také ne.(26.7.2007)

  • - Domorodá dívka trestaná za cizoložství je ve skutečnosti kostymérka Lucia Costantini. Žádná z domorodých dívek nechtěla v této roli hrát, Italka proto byla natřena blátem, aby vypadala jako Indiánka. (gjjm)

  • - Scéna s domorodou dívkou nabodnutou na kůl byla natočena následovně: do země byl zabodnut krátký kůl, na jehož špičce bylo sedátko od kola. Dívka si sedla na sedátko a v ústech držela naostřený kus balzového dřeva. Deodato později zmínil, že dívka byla při natáčení překvapivě klidná. (gjjm)

  • - Robert Kerman byl hvězdou porno filmů, snažící prosadit se ve filmu. Po natočení Kanibalů se svého snažení zřekl a vrátil se zpět k pornu. (HellFire)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace