Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Konvoj PQ 17 je novodobým ruským filmovým eposem navazujícím na dnes již klasická díla tehdy sovětské kinematografie, jejichž vydávání na DVD prodělává v současné době velký boom. Obsahuje celých osm filmů, jejichž budget šel do výše několika milionů dolarů, a které do detailu mapují strastiplnou cestu nechráněného konvoje z Islandu do Murmanska, zasazenou přesně do historických událostí té doby. Díky tomu divák ve filmu uvidí známé historické osobnosti, stejně jako se stane svědkem napínavého námořního dobrodružství této prokleté cesty bez návratu. Díky své jedinečnosti, technické a dějové maximální věrohodnosti a hlavně komplexnímu pohledu na tragickou historickou událost, oproštěného od prokomunistické ideologie, tak charakteristické pro ruské válečné snímky staršího data, se epopej Konvoj PQ 17 stává skutečnou lahůdkou pro všechny příznivce válečné tématiky, stejně jako milovníky válečných velkofilmů. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (13)

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Zhlédl jsem v pořadí už čtvrtý díl, ale zatím spíš roztahaná nuda tak trochu na úkor nějaké té pořádné akce..Když už ale nějaká přijde, tak jde skutečně o velmi propracovaný efektivní zážitek (letadla, moře, křižníky atd). Ale neříkám, že na novodobé Rusko to není dobré, stopáž je sice přehnaná (jak u výpravných historických filmů à la Vojna a mír) a vůbec výprava typicky sovětská:-) Zkrátit o polovinu, rozdělit na dvě části, nechat autentické záběry, vystřihnout zbytečně zdlouhavé scény a byl by to víceméně výborný film.. ()

MickeyStuma 

všechny recenze uživatele

Seriálový válečný epos na základě skutečné události točený současnými technickými možnosti vyniká především svojí až příliš natahovanou komorností. Celé je to jako sbírka hluchých míst. Nezáživnost zcela potápí tento počin, jako Němci lodě slavného konvoje převážející do Sovětského svazu zbrojní a technický materiál. Při velmi drastickém střihu by snad zůstal přijatelnější film. Jediné co stojí za zmínku jsou digitální lodě a letouny. Jejich vyobrazení stojí za podívanou. Jinak to nestojí ani za řeč. ()

Reklama

Orlau32 

všechny recenze uživatele

Dobře, film mi ukázal, jak to vlastně bylo, co se tehdy v červenci 1942 v Severním ledovém moři stalo, ale neukázal ( a o to mi hlavně šlo), zkázu bitevní lodě TIRPITZ. Zásah dvěmi náhodnými torpédy nemohl 220 m dlouhou bitevní loď poškodit natolik, aby šla ke dnu. Ostatně o této lodi tam toho bylo příliš málo. Film se spíše soustředil na ruský konvoj a jeho statečné lidi, kteří byli špatným rozkazem anglické admirality ponechány svému osudu. ()

Tormentor665 

všechny recenze uživatele

Jako velký zájemce o tuto problematiku jsem velice zklamán. Pár lepších momentů se tam sice najde, ale to musíte vydržet tu zbylou zmrzlou omáčku, jež jako mrazivé drama zkrátka nefunguje. Četl jsem odbornou literaturu, která dokázala utrpení mužů v otevřeném člunu na tomto i Satanem zapomenutém kousku světa popsat mnohem barvitěji. Dvě rady divákovi - Chceš-li vidět Tirpitz, vyhraň si pět minut ze svého drahoceného času. Hlavně si ale proboha nepouštěj český dabing! ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Tento velkofilm je dost vyjímečná záležitost a rozhodně není pro každého, dokonce asi ani pro normální milovníky válečných filmů ala zachraňte vojína Ryana atd...Nenechte se odradit délkou celku, skutečně to není na škodu. Já panu režisérovi Kottovi tleskám, tento ruský epos velice mile překvapil. Kdo nečetl Konvoj do Murmanska, Kapitána Harinxe či Kruté moře asi nikdy nemůže mít z tohoto veledíla zážitek jako jsem měl já. V roce 1941 Hitlerova vojska stála před Stalingradem. Svět už pomalu pochyboval o schopnosti Rusů klást účinný odpor. Docházelo jim prakticky vše, továrny v troskách... Spojené státy a Británie se Rusku rozhodly materiálně pomoci na základě smlouvy Lend and Lease. Do Ruska tak začaly proudit skrze Arktický oceán a Beringovo moře z Británie, Islandu a USA tuny materiálu od munice po válečnou techniku, lokomotivy, pohonné hmoty, jídlo a léky...I na dokumentárních filmech z osvobození naší republiky či přímo Prahy je možno vidět náklaďáky Dodge, GMC, jeepy - to vše s rudou hvězdou.....Jakpak k nim Rudá armáda asi přišla :-)? Murmansk byl strategický v tom, že ani v zimě jeho přístav nezamrzal a měl dobré železniční spojení. Již sama cesta v arktických podmínkách byla nesmírně náročná jak pro lodi (zejména obchodní a transportní - často pro plavbu narychlo přestavěné a nedostatečně upravené) tak pro lidi. Krutý mráz pod 50 st. Celsia, často rozbouřené moře, nulová viditelnost, kry.. A do toho útoky odhodlaného nepřítele tyto životně důležité tepny přesekat. Ze základen v okupovaném Norsku se ze vzduchu o to pokušela Luftwaffe s Junkersy 88 (jsou hojně i ve snímku), Stukami a těžkými čtyřmotorovými dálkovými bombardéry FW 200 Condor. Na moři to byly eskadry válečných lodí a torpédoborců včetně hrozby největší - bitevní lodi Tirpitz a těžkého křižníku Admiral Hipper. Pod vodou pak ,,vlčí"smečky ponorek se svými navzájem koordinovanými útoky. Při zásahu lodi a jejím potápění ostatní většinou nezastavovali. Nemělo cenu tahat z vody trosečníky. Ti v mrazivé vodě vydrželi sotva 10 minut a nemělo cenu riskovat zásah vlastní lodi při zpomalení a lovení tonoucích... V horších případech se trosečníci ocitli v moři kde hořely na hladině tuny paliva... Německé ponorky na přímý rozkaz Hitlera o tzv. vedení totální války nesměly brát zajatce a naopak měly přeživší likvidovat. Hitler měl ten názor, že loď se dá spojenci vyrobit velmi rychle obzvlášť v USA, ale vyškolit člena posádky trvá dlouho...... Nevadí mi dlouhá stopáž, naopak tvůrci mají možnost skutečně detailně se věnovat všem aspektům konvojů do Ruska, ponorkové války atd...Dokonce zde zazní i Hitlerova obrovská záliba v bitevních lodích. PQ 17 byl jedním z mnoha konvojů, rozhodně né jediným. Měl pomoci Rusům v tíživé materiální situaci. Bohužel se neslavně vepsal do dějin jako konvoj, který kriegsmarine a luftwaffe téměř celý zničila. Chybným rozhodnutím prvního lorda britské admirality Dudley Pounda po zjištění, že Tirpitz opustil kotviště byl konvoj zbaven doprovodu křižníků a torpédoborců, čímž zůstal zcela bez eskortní ochrany. Transportní lodi navíc dostaly rozkaz rozptýlit se a přístavu dosáhnout individuálně. Transportní lodi neměly buď vůbec žádnou výzbroj, nebo jen dodatečně montované protiletecké boforsy a oerlikovny, případně lehké kanóny a jen ojediněle hlubinné pumy. Z 35 nákladních lodí jich bylo zničeno 26, přeživší lodi dorazily do změněného místa dojezdu Archandělsku. Film je po technické stránce, dobových reálií, uniforem a historické linii téměř bezchybný. Každá zvláštnost, či taktické kroky jednotlivých velitelů od Churchilla, Stalina i Hitlera až po jednotlivé admirály válčících armád, jsou zde jednoduše divákovi vysvětlovány. Tvůrci si vyhráli i s takovými detaily jako je označení beden na palubách transportních lodí. Člověk se dozví, že v bedně je americký půltunový náklaďák 4x4.. z USA :-). Druhá část snímku (zhruba od čtvrtého dílu) ubere z dokumentárnějšího rázu a začne se více zaměřovat na několik posádek Němců, Amíků i Rusů. Zde je více prostoru pro jednotlivé postavy a děj dostane individuálnější a osobnější rozměr. Někdo tu psal o novodobé ruské propagandě, či odpadu.. Ať se laskavě věnuje jiným žánrům, když opravdu kvalitní dílo nechápe - zde jsou podobné bláboly opravdu mimo a zbytečně shazují jejich pisatele. Ano, jsou i sem tam skřípající detaily i občas trochu rozmáchlé herecké výkony ruských herců, ale to je v rámci tohoto eposu odpustitelné. Povedenými a srovnatelné s dnešními americkými triky jsou zpracování náletů a námořních bojů. Počítačové animace jsou přirozené a nijak neruší. Z bonusus na DVD jsem se dozvěděl co vše bylo animováno a děláno na počítači a nestíhal jsem zírat jak je divák podváděn tím co vidí. Stejně tak s osádkami ponorek přestanete dýchat a jen budete čekat na ozvěny torpédových zásahů... Pane Alexandře Kotte a týme počítačových mág-grafiků já tleskám! Pro mne osobně je toto dílo jedním z nejlepších válečných snímků současné ruské kinematografie. Kravčukův Admirál jde za tímto skvostem daleko vzadu... ()

Zajímavosti (1)

  • Konvoj sa skladal z 36 obchodných lodí, 6 torpédoborcov, 4 korviet, 2 protilietadlových lodí, 2 ponoriek a 7 menších plavidiel. Plus doprovodnú eskortu skladajúcu sa z 4 krížnikov z osempalcovými delami HMS Norfolk, HMS London, USS Wichita a USS Tuscaloosa a 3 torpédoborcami. (andykovac)

Reklama

Reklama