Režie:
Brian HelgelandScénář:
Brian HelgelandKamera:
Ericson CoreHrají:
Mel Gibson, Gregg Henry, Maria Bello, Bill Duke, Deborah Kara Unger, John Glover, William Devane, Lucy Liu, David Paymer, Sally Kellerman, James Coburn (více)Obsahy(1)
Dvaja profesionálni zlodeji, Porter a Resnick, naplánujú jednorazovú akciu priamo v uliciach mesta, pri ktorej by mohli zinkasovať až pol milióna dolárov. Úspešne olúpia čínsku mafiu o 140 tisíc, no keď má prísť k deleniu peňazí, všetko sa zvrhne. Resnick kvôli finančným pohľadávkam syndikátu svojho parťáka podrazí a tým ho pripraví nielen o polovicu peňazí, ale aj o život... aspoň to si všetci mysleli. Porter sa však vracia – drsnejší a neústupnejší ako kedykoľvek predtým. A chce svoj podiel.
Dlhých sedem rokov museli diváci čakať na pôvodnu verziu temnej kriminálky ODPLATA, ktorá bola v roku 1999 prestrihaná na požiadavku producentov, ktorí považovali Helgelandov režijný debut za príliš brutálny. Scenárista oscarového L.A. CONFIDENTIAL bol z pozície režiséra vyhodený a nahradený Johnom Myhrem, ktorý znova natočil tretinu filmu. Nová a vylepšená ODPLATA je výsledkom niekoľkoročnej práce Briana Helgelanda, ktorý chcel divákom predstaviť svoj film – v takej podobe, akú mali zhliadnuť už pred rokmi. (Visáč)
(více)Recenze (246)
Odplata z roku 1999 ma bavila viac. Táto režisérska verzia nie je drsnejšia. Áno, je tu manželská bitka, ale inak rozdiely v tomto smere nevníma. Príbehové zmeny ale vnímam k horšiemu. Menej priestoru pre Mariu Bello, výmena hlavného bossa, iný záver. Za mňa fanúšikovia pôvodnej Odplaty do týchto znovu prestrihaných končín zavítať naozaj nemusia. ()
Popravdě nechápu, proč je tu Odplata zadána dvakrát. Vzhledem k tomu, že se jedná v podstatě o dva různé sestřihy téhož. Což je tu vždy v rámci jednoho profilu, kde jsou v hlavičce uvedeny akorát různé stopáže různých verzí. Uznávám, že zde to možná může být trochu jiný případ, kdy byl tedy původní režisér v průběhu natáčení vyražen a část filmu přetočena, ale stejně... Notabene když já jsem v tom zase až tak zásadní rozdíl neviděl. Tak dvě třetiny filmu jsou stejné, odlišný je pouze konec. Ale princip světí prostředky, v obou dvou případech Porter na konci filmu usedá do vozu s Rosie do auta s prachama a za hlášky "Just drive, baby" ujíždí v dál... Mel je tady děsněj borec a i ostatní obsazení je fajn. Dloužno dodat, že u mne vítezí nová verze, která se mi prostě líbila víc... 100% ()
Už pôvodnú verziu zbožňujem. Táto je rovnako zaujímavá, možno trochu viac priamočiarejšia. Pokiaľ som vedel, nezhody pri originály boli kvôli brutalite, ale v DC to moc nevidno - pár brutalít je pridaných, ale iné (vrátanie finálneho mučenia) sú vystrihnté. Gibson má tri postavy, ktoré budú včené. Porter je jenou z nich... ()
Jiný přístup, jiný film. Je mi jasné, proč si Helgeland léta tvrdohlavě prosazoval svoji verzi, i když ta původní došla tak dobrých ohlasů. Jeho vize Porterovy cesty se nese v podstatně temnějším duchu (i když tu nejsou „tři malá prasátka“). Zmizel modrý filtr, zmizely voicovery, zmizel Kris Kristofferson a posledních třicet minut (pro verzi z 99tého bylo po odvolání Helgelanda přetočena téměř polovina filmu). Zatímco sestřih z 99tého tíhne zvoleným stylem spíše k tarantinovkám a ritchiovkám, Director's Cut je čistá noir záležitost, která mi svým finále připomněla excelentní přestřelky z Neúplatných. Vzniká tak unikátní situace, kdy máme dva filmy na jedno téma, s jedním základem a mnoha stejnými scénami a přesto jsou oba filmy ve výsledku naprosto rozdílné, co se fílingu týče a oba jsou naprosto vynikající… něco podobného ve filmové historii nepamatuju. ()
Nic proti Brianu Helgelandovi, ale dost dobře nechápu, proč si tak sveřepě stál za svojí verzí tohoto skvělého filmu podle neméně parádní knižní Westlakeovy předlohy, když nakonec i verze, která byla v roce 1999 uvedena do kin pod hlavičkou Warnerů, sklidila obrovský úspěch !! Přiznám se, že obě dvě verze vlastně řadím na stejnou kvalitativní úroveň, nedokážu si mezi nimi vybrat svého favorita, každá z nich má jistě něco do sebe, ačkoliv mi v této verzi, která zejména díky nejasnému rozuzlení očividně naprosto mění pohled na Portera původní verze, přesto mi tu fatálně schází minimálně ta scéna s mučením Poertera kladivem !! Zajímalo by mě, jak to vidí Mel..;) [ Pouze v původním znění s titulky !! ] ()
Galerie (6)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (3)
- Filmovanie snímky prebiehalo v amerických mestách Los Angeles a Chicago a trvalo od 10. októbra 1997 do 27. januára 1998. (MikaelSVK)
- Porter (Mel Gibson) používá ve filmu zbraň Smith & Wesson Model 29 ráže .44 Magnum. (dc125)
- Deborah Kara Unger (Lynn Porter) si při natáčení scény, kde ji Mel Gibson (Porter) bije, zlomila dvě žebra. (D3VIL)
Reklama