
Režie:
Brian HelgelandScénář:
Brian HelgelandKamera:
Ericson CoreHrají:
Mel Gibson, Gregg Henry, Maria Bello, Bill Duke, Deborah Kara Unger, John Glover, William Devane, Lucy Liu, David Paymer, Sally Kellerman, (více)Obsahy(1)
Dvaja profesionálni zlodeji, Porter a Resnick, naplánujú jednorazovú akciu priamo v uliciach mesta, pri ktorej by mohli zinkasovať až pol milióna dolárov. Úspešne olúpia čínsku mafiu o 140 tisíc, no keď má prísť k deleniu peňazí, všetko sa zvrhne. Resnick kvôli finančným pohľadávkam syndikátu svojho parťáka podrazí a tým ho pripraví nielen o polovicu peňazí, ale aj o život... aspoň to si všetci mysleli. Porter sa však vracia – drsnejší a neústupnejší ako kedykoľvek predtým. A chce svoj podiel.
Dlhých sedem rokov museli diváci čakať na pôvodnu verziu temnej kriminálky ODPLATA, ktorá bola v roku 1999 prestrihaná na požiadavku producentov, ktorí považovali Helgelandov režijný debut za príliš brutálny. Scenárista oscarového L.A. CONFIDENTIAL bol z pozície režiséra vyhodený a nahradený Johnom Myhrem, ktorý znova natočil tretinu filmu. Nová a vylepšená ODPLATA je výsledkom niekoľkoročnej práce Briana Helgelanda, ktorý chcel divákom predstaviť svoj film – v takej podobe, akú mali zhliadnuť už pred rokmi. (Visáč)
(více)Recenze (238)
Klasická Odplata s jiným koncem. Ta klasická Odplata se mi líbila víc, byl tam Kriss Kristoferson a celé to bylo lépe vymyšlené a Gibson tam dostával víc do držky. Všichni zde píší, že director's cut je drsnější, ale mě ta klasická verze příde o mnoho drsnější. To už jste zapoměli na mlácení kladivem do prstů u nohy? Bylo tam i víc erotiky, S/M praktik a prostě všeho. Navíc tam hrála i lepší hudba (Hendrix). Jako tahle verze pěkná, ale na klasickou nedám dopustit. ()
Scénář: Brian Helgeland .. Nekompromisní cynický sestřih aka Odplata podle Briana. Nádech, tvrdá rána, výdech.. Film dostal odlišný nádech, Porter dal i schytal více tvrdých ran a divák má úžaslý výdech. Největší změna přichází v přístupu k ústřední postavě a pak samozřejmě zcela jiné finále s nevyjasněným koncem. Nebudu však tímto počinem nijak shazovat původní Odplatu, mám ji hodně rád, takovou jaká je - je jiná a prostě si to ani nezaslouží. Obě verze se mohou směle rovnat. 90%. ()
,,TAKŽE CO MÁŠ V PLÁNU, PORTERE?“ … ,,DOSTANU ZPÁTKY SVÝ PRACHY“… /// Drsnej týpek, kterej nejen ví co chce, ale i jak toho dosáhnout!... Dokonalá Noirovka, se vším, co k tomuhle žánru patří a Melouš, vzpomínající na lepší časy. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Knihu ,,The Hunter“, kterou v roce 1962 napsal Donalda E. Westlake, jsem nečetl. 2.) Zase se přesvědčím, že píchat Lucy Liu byla fakt nebezpečná záležitost. 3.) Thx za titule ,,fridatom“. /// PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ * ()
Rozumím Helgelandovi. Chápu, proč předlouhých sedm let bojoval o to, aby jeho režijní prvotina spatřila světlo světa v podobě, jakou jí vtiskl on a ne producenti třesoucí se před ratingem. Odplata je (podobně jako L.A. – Přísně tajné) ryzím odkazem na duch tradiční noirové školy, jejíž jasná pravidla Helgeland dodržuje s pokornou úctou a přitom jí vzdává hold tím, jak s celým filmem pracuje. Zásadový muž prahnoucí po svém podílu peněz, krásná femme fatalle s (ne)libým povoláním luxusní prostitutky, muži zákona striktně jej porušující ve vlastní prospěch, zaprodaná manželka či křivácký kolega. Se všemi atributy Helgeland pracuje jednoduše, věcně, s občasnou mírou drsného humoru, jímž mírní explozi tvrdého násilí, které je mnohdy pácháno i na ženách. Mel Gibson zde ztělesňuje pravděpodobně svého nejtemnějšího, ale vzhledem ke svému looku asi nejtypičtějšího hrdinu, který je na hony vzdálen kterékoliv z jeho předchozích či pozdějších filmových postav a která zřejmě ne u všech diváků dojde plného docenění. Odplata je film, jež dává svému názvu plný rozměr a jež by měl podobně „postiženým“ režisérům dát naději, že tvůrčí svoboda může dojít satisfakce i po letech. Byť finančně nevýhodná, fandovský okruh si rozhodně získá. Díky Briane! ()
Jiný přístup, jiný film. Je mi jasné, proč si Helgeland léta tvrdohlavě prosazoval svoji verzi, i když ta původní došla tak dobrých ohlasů. Jeho vize Porterovy cesty se nese v podstatně temnějším duchu (i když tu nejsou „tři malá prasátka“). Zmizel modrý filtr, zmizely voicovery, zmizel Kris Kristofferson a posledních třicet minut (pro verzi z 99tého bylo po odvolání Helgelanda přetočena téměř polovina filmu). Zatímco sestřih z 99tého tíhne zvoleným stylem spíše k tarantinovkám a ritchiovkám, Director's Cut je čistá noir záležitost, která mi svým finále připomněla excelentní přestřelky z Neúplatných. Vzniká tak unikátní situace, kdy máme dva filmy na jedno téma, s jedním základem a mnoha stejnými scénami a přesto jsou oba filmy ve výsledku naprosto rozdílné, co se fílingu týče a oba jsou naprosto vynikající… něco podobného ve filmové historii nepamatuju. ()
Galerie (4)
Photo © Paramount Pictures

Zajímavosti (3)
- Filmovanie snímky prebiehalo v amerických mestách Los Angeles a Chicago a trvalo od 10. októbra 1997 do 27. januára 1998. (MikaelSVK)
- Deborah Kara Unger (Lynn Porter) si při natáčení scény, kde ji Mel Gibson (Porter) bije, zlomila dvě žebra. (D3VIL)
- Porter (Mel Gibson) používá ve filmu zbraň Smith & Wesson Model 29 ráže .44 Magnum. (dc125)
Reklama