Režie:
Fritz LangScénář:
Sydney BoehmKamera:
Charles LangHudba:
Henry VarsHrají:
Glenn Ford, Gloria Grahame, Jocelyn Brando, Alexander Scourby, Lee Marvin, Jeanette Nolan, Peter Whitney, Willis Bouchey, Adam Williams, Howard Wendell (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Když seržant Dave Bannion (Glenn Ford) vyšetřuje překvapivou sebevraždu jednoho ze svých kolegů, naráží na jisté nejasnosti. Mrtvý zřejmě pracoval pro Mikea Laganu (Alexander Scourby): zkorumpovaného šefa městské správy - a jak se Dave domnívá - zároveň hlavu městské mafie. Když seržantovi začnou klást do cesty překážky i jeho nadřízení, pustí se do případu s o to větší vervou... Podle novinového seriálu Williama McGiverna. (Pohrobek)
(více)Videa (1)
Recenze (65)
Až příliš černobílý noir v každém slova smyslu. Hrdina je ze začátku vykreslen až nesnesitelně kladně a zidealizovaně, i proto se během vyšetřování chová jako slon v porcelánu, a to ještě dřív, než pro to má osobní důvody. Druhá polovina spraví chuť, na úplně čistý štít je ale příliš pozdě. Na Langa dost slabé a škrobené. 3 a 1/2 ()
Sám proti všem. A tentokrát to bude osobní. Který americký režisér by si dovolil zatáhnout do světa zločinu rodinu? Narušení bezpečí domova, jenž zároveň představuje lehkou parodií spořádané americké domácnosti padesátých let, už lze považovat za dost pádnou příčinu blbé nálady. Glenn Forda má takové charisma, že by ani nemusel moc hrát. Jeho naštvaný správňák, vstupující na území těch nesprávných, je nekompromisní, ale zdaleka ne tolik jako Lee Marvin. Ten je ve své první větší roli coby Vince Stone stejně příjemný jako kůže poleptaná kyselinou. Nejvíc si od něj vytrpí ženy, jimž je ubližováno s podivnou samozřejmostí, ale týkat se stejné násilí mužů, nebude tolik šokovat. Lang režíruje s mistrovskou věcností, příběh nezatěžuje sentimentem (strohý střih po výbuchu auta), neříká víc, než potřebujeme vědět a na vizuální rovině chytře pracuje s kontrastem vina/nevinnost (Debbyina „rozpůlená” tvář). Drsné, jasné, sympaticky krátké. Noir jak se sluší. 90% ()
Nejdem tuna vypisovat siahodlhe komentare, takze len strucne. Ano, stale si myslim, ze najlepsie noiry sa tocili v USA v 40. a 50. rokoch 20. storocia, a ze eru noirov skvostne zakoncil Welles so svojim Touch of Evil. A ne, nemam rad francuzske noiry s Vino Lenturom - Motyl na ramene. Takze skvostna noirova jazda opat pokracuje, pribeh je cynicky, rozhovory cynicke : ako funda noirovej jazdy som spokojny. 94 % ()
Lang natočil ďalší významný kúsok do noirovej kolekcie. Okrem klasických prvkov ako osudová žena a výtvarný čiernobiely štýl ide omnoho ďalej, pozerá sa na korupciu v policajnom zbore a organizovaný zločin. Točí príbeh a osamelom čestnom policajtovi, ktorý s tým má "menší problém". Dochádza ku collateral damages a ani konečné víťazstvo sa nedá brať ako základ jeho osobného a profesného šťastia. Skôr naopak. Inšpiráciu v tomto diele hľadali určite aj tvorcovia L.A. confidental. ()
Delikátne krimi o poldovi, ktorý sa odváži zničiť špičky mafiánskeho syndikátu, napojené na politiku. Inteligentne napísané, rýchlo, miestami až skratkovito dynamicky vyrozprávané, výborne obsadené. Niet divu, že film urobil z Glenna Forda hviezdu. Jeho ľudsky sympatický, ale v polohe pomstiteľa striktný a nekompromisný hrdina je vyváženým protipólom odpudzujúcich, úzkosť vzbudzujúcich gangstrov. Stret ich svetov diváka priklincuje do sedačky. Zasadenie rôznorodých ženských postáv do príbehu - od milej manželky, cez zlatokopeckú mršiu vdovu až po mučednícke "spoločnice" (z ktorých jedna zohrá v príbehu kľúčovú rolu) - je taktiež chirurgicky presné. Hollywoodsky majstrštyk, ktorý má z novších filmov tematicky najbližšie napríklad k Odplate Briana Helgelanda. ()
Galerie (41)
Zajímavosti (12)
- Na portréte Laganovej matky si je možné všimnúť Celiu Lovsku, ex-manželku herca Petra Lorre. (beso74)
- Jocelyn Brando, která si zahrála Bannionovu (Glenn Ford) ženu, je starší sestra herce Marlona Branda. (Mol)
Reklama