Režie:
Jan PrušinovskýScénář:
Jan PrušinovskýKamera:
Petr BednářHudba:
Petr HapkaHrají:
Josef Polášek, Ela Lehotská, Martin Pechlát, Zdena Hadrbolcová, Leoš Noha, Marika Procházková, Petra Nesvačilová, Arnošt Goldflam (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Psychiatr František Soukenický nevypadá na první pohled jako nenapravitelný sukničkář, přesto ho zálety připraví o všechno. O zavedenou praxi, když se rozejde s milenkou Ivetou a ona ho udá lékařské komisi, která mu vzápětí odebere licenci. A následně o tolerantní manželku Elišku, která se rozhodne vyměnit ho za advokáta Viktora, jenž je mimochodem Františkův kamarád a rovněž bývalý pacient. Muž je nucen nastěhovat se k laskavé, ale poněkud dotěrné matce a po řadě neúspěšných pokusů získat zaměstnání přijme práci, kterou mu dá nerudný bratr Miloš, majitel autoškoly. Tu ovšem ve skutečnosti vede jeho atraktivní manželka Peggy, věčně flirtující s automechanikem Jardou. Začne flirtovat také s ním, stejně jako žačka autoškoly Natalie, a František, přestože se netají snahou získat zpět těhotnou Elišku, nedokáže svodům žen odolat. Vymlouvá se sice na hormonální poruchu, jenže se kvůli ženám a nedostatku sebekontroly dostává do stále dalších potíží a nakonec za každou chybu zaplatí. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (378)
Normálně jsem z toho čekal takovou tu průměrnou sračku, ale vyklubalo se z toho vcelku vydařilé soukromé drama jednoho člověka, ordujícího pod jménem Josef Polášek. Ten díky Čtvrtníčkovi trošičku obletěl republikou a stal se nejen díky jemu tak trochu slavným, a já musím říct, že díky Františkovi jsem si ho oblíbil ještě více, ačkoliv zdejší hodnocení z tohoto filmu dělá docela průměrnou kravinu o ničem, a to vůbec není pravda, ba naopak. Délka ideální, vypravování příběhu upoutalo mojí pozornost a já jsem se divil jak jsem se do toho všeho tak snadno dostal, i když jsem se bál, že to bude kravina, hlavně podle ukázek, které jsem viděl v kinech a příliš mě nezaujali. Pár problémů by se vybrousit docela dalo, ale že bych v negativech měl tvrdit to, že bez Čtvrtníčka by se film dokázal obejít, na to bych si stoprocentně nevsadil. Bezpečně ale můžu říct jedno, a to že tahle komedie přinesla ke mně svěží závan vtipnosti a já jsem za to ještě radši, už jen proto, že to je český film. ()
FRANTIŠEK JE DĚVKAŘ je další z řady misogynních českých filmů (viz BOBULE, v nichž ženy roztáhnou na požádání, či CHYŤTE DOKTORA, v němž je "schvalována" bigamie), ale řadí se svou kvalitu k tomu lepšímu. Nestojí na jednom nápadu, i když tak nemůže ohromit inscenačním talentem jako CHYŤTE DOKTORA, a Prušínovský má na rozdíl od Bařiny v BOBULÍCH schopnost vyprávět a pointovat, neiddealizovat a nespadnout do reklamního kýče. Přesto se nemůžu zbavit pocitu, že i přes obstojný scénář (na kterém je poznat, že jeho dramaturgem byl bohužel Jarchovský, a tak se zde střetávají reálné postavy s figurkami, v druhé polovině vyprávění posouvá až moc náhod a nechybí scénkovitost), herecké výkony (Poláškovi děvkaře nevěřím, ale je mi sympatické obsazení málo známých tváří a jejich utlumené výkony sloužící celku jsou kvalitní) a realizaci (špatně sestříhané jakékoliv "akčnější" pasáže - metro, bouračka, zato obstojná práce s hloubkou ostrosti) se jedná o televizní podívanou, která omylem zabloudila na plátna kin. Ale je mi sympatické, že postavy se - tak jak v životě - výrazně nevyvíjejí a film se nesnaží moralizovat. Závěrečné "zacyklení" je tak příznačné i pro soudobou českou kinematografii. ()
Neříkám, že Franta nebyl vtipný. Měl své pěkné momenty, kdy jeho pohled "spícího inženýra" dokázal rozesmát stejně jako hlášky s nulovou intonací bez ohledu na téma. Ovšem samotná myšlenka, že nějaký muž podobného vzhledu (se vší úctou k Joseovi!) bude takový stroj na klácení dámských těl se mi sama o sobě vzpouzí jako naprosto absurdní (a to nepíšu o stylu, jakým "svádí"...to je pro mě na úrovni psích očí Glenna Hansarda ve Once prosícího o sex). Kontrast jeho "mužství" a boje o manželku s nudným právníkem je asi nejpříjemnější částí jinak slabší komedie o tématu, v kterém se zjednodušují lidská povahy (muž buď děvkař nebo idiot, s kterým žena vytírá podlahu, proti tomu žena, která je buď lehká dámička nebo zamilovaná manželka, co neví, co opravdu chce). Komedie o sexu, v které je sex to jednoznačně nejnudnější. PS: ten vtip s otcem je ovšem tutovka:))))) ()
Zatímco film je s přibývajícími minutami stále horší, herci líbají dno od samého začátku. V některých momentech úmyslně, většinou ze zoufalství. Jako by nevěděli, jsou-li aktéry komedie (a jak moc střelené komedie) nebo seriózního dramatu o nevěře. Tápal jsem s nimi. 50% Zajímavé komentáře: Gemini, genetique, petaspur, Ony ()
Film o tu více, tu méně pochopitelných vztazích tu více, tu méně uvěřitelných lidí. Josef Polášek vsadil na totálně civilní projev hraničící s bezvýrazností, a "díky" přispění tichého příběhu zajímavého snad jen těmi (pro mě) nepochopitelnostmi spíše uvěříte tomu, že se zmíněné pojetí role erotomana Františka nevyvedlo a sledujete rezignovaného sukničkáře z povolání, jímž smýkají jak lidé v jeho bezprostředním okolí, tak i sám život, a ne s během věcí ne zcela smířeného a chování ostatních chápajícího muže (navíc v oboru chápání pohnutek vzdělaného!) toužícího po lásce a potřebujícího sex. František Je Děvkař je velice rozporuplný film, k němuž bych cítil jako tak nějak nefér gesto ukázat na něj jako na špatný. Nesporné je tady bohužel snad jenom to, že NEJDE O KOMEDII. Daleko přiléhavější by bylo označení vztahové drama s občasným výskytem komediálních prvků. 50% ()
Galerie (18)
Zajímavosti (4)
- Film byl, mimo jiné lokace, natáčen i na střeše a uvnitř obchodního centra "Šestka", v pražské Ruzyni. (EKLEKTIK)
- Ve scéně, kdy právník předčítá rodná čísla Františka (Josef Polásek) a jeho ženy, jsou obě rodná čísla mužská, protože ani jedno nemá v druhém dvojčíslí číslo vyšší než 50, jak je to pravidlem u ženských čísel. (Pyron)
- Debutující scenárista a režisér Jan Prušinovský předtím natočil s Poláškem úspěšný krátký studentský film Nejlepší je pěnivá (2005), také o poněkud dětinském muži, žijícím s matkou. (Cheeker)
Reklama