Režie:
John CrowleyScénář:
Mark O'RoweKamera:
Rob HardyHrají:
Andrew Garfield, Alfie Owen, Peter Mullan, Taylor Doherty, Shaun Evans, Anthony Lewis, Siobhan Finneran, Skye Bennett, Victoria Brazier, Katie Lyons (více)Obsahy(2)
Eric Wilson vychází po mnoha letech z vězení pro mladistvé a pod jiným jménem se pokouší začít nový život v tichém městečku poblíž Manchesteru. Pomáhá mu v tom sociální pracovník Terry, jenž pro něj najde práci a je nablízku, kdykoli Jack potřebuje podporu. Naivní, citlivý a otevřený mladík, který strávil dlouhé roky v izolaci, se snaží zorientovat se v prostředí, jež je pro něj zcela cizí. Nachází si kamaráda Chrise i přítelkyni Michelle a vrhá se do nového života s nadějí a ochotou vyhovět všem jeho nárokům. Zvládne nástrahy dospělého světa a dokáže se ubránit stínům vlastní minulosti? (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (347)
Dokáže se člověk zbavit své nálepky z dob dávno uplynulých, nebo je jejich trvanlivost nekonečná? Mám-li se ptát sama sebe, zda-li věřím, že se člověk dokáže změnit, že dokáže přijmout své provinění a nést následky, že v sobě dokáže najít tu sílu a postavit hranici mezi tím, co bylo a tím, co je, pak musím odpovědět, že nevím. Nevím, jestli člověk dokáže být tak silný. Nicméně John Crowley a Mark O´Rowe zadaptovali novelu Jonathana Trigella a ukázali mi obraz onoho silného jedince, který se snažil začít znova. Eric Wilson už neexistuje, jeho tělesné schránky se zmocnil Jack Burridge - mladý milý hoch, který si našel práci, přátele, dívku. Vypadá to, že našel klid a štěstí ve svém novém začátku, ale stín minulosti zatemnil pokojnou budoucnost... Příběh "napraveného mladíka" je natočen velmi citlivým způsobem. Nevíme, co Eric/Jack provedl, epizody z dětství se postupně prokládají s dějem současným, čímž je utvářen prostor k tomu, abychom na Jacka pohlíželi jako na Jacka, tedy bez předsudků, neovlivněni vědomím toho, kým "byl". Andrew Garfield se své role zhostil dokonale, věřila jsem mu každý nervózní úšklebek i každou slzu. A v napětí jsem očekávala, kterým směrem se příběh bude ubírat... a závěr mě dostal. Byl to sen? Nebo realita? Byl to film, samozřejmě. Ale výborný. Boy A mě tak vtáhl do své atmosféry, jako už dlouho nic. Nijak mi nehrál na city, nijak ve mně nevzbuzoval lítost... oslovil mě svou lidskostí. A to hlasitě. Tohle se mi vážně moc líbilo... nezapomenutelně. ()
Tvrdě zasažen, po dlouhém intermezzu ve filmovém světě i rozplakán. Působivý snímek skoro jak z dílny Lars von Triera. Drama, co překvapí a obtočí si člověka kolem prstu svým tíživou epikou, řekl bych, že trochu programově se táhne částí filmu ta dobrá nálada, která obratem se stočí do "pekel". Nicméně já jsem na to plně skočil a neměl jsem s tím problém. ()
Snad jenom moje určitá slabost pro britský filmy a jedna dobrá písnička zachránily pro tohle obyčejný drama aspoň průměrný 3-hvězdičkový hodnocení. Dlouho to vypadá jenom jako takovej obyčejnej, nepříliš zajímavej film o životě jednoho skladníka, kterej působí tak trochu retardovaně. Občasný vzrušení přinese jenom pár flashbacků z dětství hlavní postavy. Úplně na konci pak konečně dojde k nějakýmu zvratu a začíná to vypadat celkem zajímavě, jenže to už je moc pozdě. Když jsem tady viděl hodnocení 84%, čekal jsem hodně. A dostal jsem docela málo. Jinak největší masakr z filmu je scéna, kdy fízlové vyšetřujou dopravní nehodu a nejvíc je na tom zajímá, jak je možný, že někdo přeříznul bezpečnostní pás nožem, když v Kingdom of condom je nelegální u sebe nosit nůž :-) 55% ()
Britský Zločin a trest v duchu neorealismu. Stejně jako Dostojevského Raskolnikova i titulního „Boy A“ tíží břímě v podobě zločinu a i pro něho je navázaní heterosexuálního vztahu (v klasickém filmu doplňující příběhová linie ovlivňující tu hlavní) příčinou obratu v jeho životě/povaze. Boy A je převážně intimním dramatem s psychologicky propracovanými charaktery, kterým samozřejmě dominuje ústřední antihrdina perfektně zahraný Andrewem Garfieldem táhnoucím prakticky celý film. Hlavní linku obohacující flashbacky postupně odhalují podstatu hrdinova zločinu, zatímco filmová současnost dále rozvíjí jeho trest, který pobytem ve vězení rozhodně neskončil, neboť cejch kriminálníka se těžko smazává. Tento film je velmi působivým příběhem člověka snažícího se znovu socializovat a jako takový funguje skvěle. ()
Abych pravdu řekl, ze začátku jsem nevěděl, na čem si vlastně stojim, protože jsem vlastně nevěděl do čeho jsem se to zamotal, no a tak to všecko na mě vyplyvlo, zničehonic, příběh, který vlastně za shlédnutí rozhodně stojí, jenom mi v tom ze začátku dělal hodně veliký guláš a ten ne a ne setřást, až pak tak po třetině filmu vlastně vím, o čem to všecko vlastně je, a kam to všecko směřuje, protože to není nic jiného než depresivní výpověď, promarněného života, na který ani pes nenachčije, a co se nedá zachránit rozumně, ani lidský mozek nezachrání. Škoda právě toho, jak je film depresivní od začátku až do konce, ale na druhou stranu, díky tomu všemu ho nedokážu setřást na hodně dlouhou dobu. Hlavní role, padla Peterovi Mullanovi jako ulitá, a jak scénáristi příběh sfoukli jako svíčku, tak ani já nevěděl, co si o tom všem myslet, a ten konec, ten konec mě naprosto oddělal. No a možná právě proto dávám čtyři hvězdičky, protože to se prostě musí vidět. Silné a působivé to je, to ano, ale možná až moc. ()
Galerie (16)
Zajímavosti (5)
- Boty, které Jack/Erik (Andrew Garfield) dostane na začátku filmu od kurátora, jsou Nike Air Max 90 - Escape v barvě natural/black-greenend brown. (FFilipCZ)
- V jednej z retrospektívnych scén sa mladí Eric a Philip hrajú na Spider-Mana, vystreľujú imaginárne pavučiny a predstierajú let pomedzi mrakodrapy. Herec stvárňujúci dospelého Erica, Andrew Garfield, si neskôr zahral Spider-Mana vo filme The Amazing Spider-Man (2012). (tomashrabek)
Reklama