Režie:
Petr JáklKamera:
F. A. BrabecHudba:
Václav Noid BártaHrají:
Tatiana Dyková, Konstantin Lavroněnko, Vladimír Dlouhý, Bogusław Linda, Michal Dlouhý, Deana Horváthová-Jakubisková, Václav Noid Bárta, Werner Daehn (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Dramatický portrét polistopadové doby, kdy totalitní praktiky mocných našly živnou půdu v organizovaném zločinu a kriminálním podsvětí. Není divu, že se brzy rozpoutal boj o moc a peníze, který zcela potlačil práva jednotlivců a nebral ohledy na nic a na nikoho. Prvním mužem odsouzeným za nájemnou vraždu se stal Jiří Kajínek, obviněný z vraždy podnikatele Pernera a jeho osobního strážce Klempára. O jeho vině však i po deseti letech stále přetrvávají pochyby. Poté, co se pokusil uprchnout z věznice na Borech, se jeho případu ujímá mladá advokátka Pokorová, která žije se svým šéfem, právníkem Dočekalem, jenž Kajínka sám neúspěšně obhajoval. Pokouší se ji odradit, ona je odhodlána najít důkazy, které by jí umožnily případ znovu otevřít. Jak postupně odhaluje prorůstání zločinu do státní správy, zdá se stále pravděpodobnější, že její šance dosáhnout obnovy procesu jsou marné. Potom se však Kajínkovi podaří uprchnout z Mírova, věci dostanou nečekaný spád a Pokorová se konečně dostane na stopu tomu, co se tehdy stalo a kdo stojí v pozadí Pernerovy vraždy. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 168)
║Rozpočet €2milióny║Tržby Celosvetovo $4,120,000║ Peter Jákl teda nadmieru prekvapil a počína si ako zabehnutý režisérsky harcovník. Príbeh bez slabšej chvíľky, veľmi dobre vykreslené postavy v ktorých sa nestratíme, mozaika príbehu krásne funguje, slušná akcia, hudba, strih,... dokonale zvládnutá práca a jeden z najlepších Českých filmov poslednej dekády! /videl v kine: 90%/ ()
Paradoxně lze za jeden z nedostatků Kajínka označit fakt, že je málo exploatační. Nesouvisí to se zdrženlivostí, nýbrž naopak s celkovou dramaturgickou nekoncepčností filmu. Osudovou překážkou na cestě k vrcholu české exploatace (viz tento text) se stala naivita klíčových osob štábu. Snímek sice nepostrádá náležitě bulvarizující pohled, ale namísto vykalkulovaného apelu vykazuje snažení tvůrců spíše fetišistickou adoraci zahraničních žánrových snímků. Scenárista Marek Dobeš a režírující kaskadér Petr Jákl v zásadě působí dojmem kluků, kteří si v nadšeneckém opojeni hrají na Lepší zítřek 2, Skálu či Bourneovo ultimátum. Akční sekvence a "cool" záběry jako vrtulníkový oblet Borů jsou bez výhrad famózní, ale o to tristnější jsou výplňové sekvence se zoufalou snahou dodat dialogům vypjatost pomocí rapidních zoomů a rozbředlou dramaturgií. Chtělo to méně plytkého patosu a více prvoplánového apelu a mohlo to být (ve své kategorii) dokonalé. -- více v recenzi pro Cinepur. PS: Výkon Vladimíra Dlouhého je zcela fenomenální. ()
Kajínek dokáže zaujmout některými méně známými fakty a chvílemi mu nelze upřít spád. Herecky i filmařsky jde ale o nevyváženou podívanou, která je ve výsledku „jen“ lépe nasnímanou televizní dramatizací ostře sledované kauzy (přičemž třeba tématicky podobní Sametoví vrazi měli výrazně lepší tah na branku i gradaci). ()
Poměrně zajímavá podobizna toho, co se to tehdy pravděpodobně událo. Filmařsky však film není žádný zázrak. Horkým želízkem v ohni byla scéna s Bendovou, která však taky za nic nestála:D. Původně ji prý měla na sexuální scénu zastupovat dablérka, ale byla hrozné poleno. Tak to už teda musela být, když i Bendová v vypadala komicky. ()
Na české poměry rozhodně maximálně vydařený film. Na to, že je Petr Jákl "kaskadér, kaskadér":), dokázal natočit divácky velmi poutavý snímek. Forma obsahu by mohla být více propracovanější, mohla zajít více do hloubky, ale i tak to pro mě bylo víceméně v pořádku. Vytříbený je vizuál, který se spolu s celkovým stylem zpracování a efektními akčními scénami snaží přiblížit Hollywoodským akčňákům. A místy se mu to docela daří. Scénář je taktéž na vysoké úrovni, dialogy zněly velmi věrohodně a "nešustily papírem." Spousty z nich byly naprosto excelentní a neměla jsem daleko do toho, abych začala cítit mrazení. Kajínek rovněž nabízí velké množství působivých scén. Herecké obsazení bych hodnotila jako lehce nadprůměrné. Nejprve by mě zajímalo, který chytrák se rozhodl potrápit Táňu tím, jaké jí "vyrobil" vlasy. Ten stříbrný odstín je opravdu poměrně "nedívatelný.":) Její postava mi přišla zahraná jakoby s lehkou naivitou. V jedné pasáži jsem měla pocit, že její prožívané emoce byly příliš "hrané" a nepřesvědčivé. Ale, šak co, može se stát:) Pro mě ten nejúchvatnější a možná i nejsilnější herecký part, který čněl nad všemi ostatními, předvedl Vladimír Dlouhý. Na konci sil a přesto stále tak fascinující. Všechny scény s ním jsou lahůdkové. Kdo z něj, tak jako já, nedokázal spustit oči? A když se dozvíme, jakou postavu v příběhu zastává, nabývá jeho výkon ještě na intenzitě. Kajínek má samozřejmě jisté chybky a mezírky (Objevují se zde vymakané typy mobilů, plazmová obrazovka, notebook, aktuální typy aut či moderně zařízený, jako ze současnosti vypadající byt. Což je docela nelogické, vzhledem k době, v níž se děj odehrává), ale vyvedl se. A řekla bych, že dokonce i tak, aby dokázal uspět i v zahraničí. ()
Galerie (21)
Photo © Hollywood Classic Entertainment
Zajímavosti (44)
- Ze střelby na kontroverzního podnikatele Pernera (Werner Daehn), v reálném světě Štefana Jandu, byli podezřelí i dva policisté Jan Mikeš a Jaroslav Kronďák. (Nick321)
- Poslední filmová role Vladimíra Dlouhého (Novotný), který zemřel měsíc před premiérou. Snímek je věnován jeho památce. (Vojcl)
Reklama