Režie:
Roland EmmerichScénář:
Robert RodatKamera:
Caleb DeschanelHudba:
John WilliamsHrají:
Mel Gibson, Heath Ledger, Joely Richardson, Jason Isaacs, Chris Cooper, Tchéky Karyo, René Auberjonois, Lisa Brenner, Tom Wilkinson, Donal Logue, Leon Rippy (více)VOD (6)
Obsahy(1)
Benjamin Martin (Mel Gibson) je mírumilovný osadník, který chce své nejbližší za každou cenu uchránit před krvavými hrůzami koloniální války. Když ale jeho domov v Jižní Karolíně zpustoší anglická armáda, Benjamin Martin pochopí, že pouze nezávislost Spojených států zajistí jeho rodině klid a bezpečí. Z opatrného farmáře se stává legendární hrdina americké revoluce. (Falcon)
(více)Videa (1)
Recenze (614)
Začátek strhující. Vykreslení postav povedené, výprava kvalitní a mimika Gibsona tradičně precizní. Jason Isaacs hraje záporáka s bravurou a úvodní vyřízení dvaceti červenokabátníků je nezapomenutelné. Ovšem to je vrchol filmu a pak už to jde pouze dolů. Souboje nejsou tak dynamické a masové scény Emmerichovi moc nejdou. Kamera je zmatečná a nepřehledná a syrová válečná atmosféra jednoznačně strádá. Patos se Patriotovi opravdu asi moc vyčítat nedá, ale zkrátka Gibson to sám se svou plejádou střídavě nasraných, zuřívých a smutných pohledů sám nevyválčí. ()
Zase tak šíleně se, co se patriotismu týče, podle mého na pilu netlačilo. Spíše jsem to vnímal jako osobní pomstu Mela Gibsona - a ten když má ten šílený pohled v očích, je perfektní. V tomto směru se mi především líbila scéna, kdy společně s mladšími synky osvobodí Ledgera. Za povedenou považuji hudbu Johna Williamse (jako skoro vždy). Co mi na filmu vadí, je jeho délka, dvě hodiny by bohatě stačily. ()
Kdyby se všechny spomalené záběry v Patriotovi pustily normálně, film by měl něco okolo půl hodiny čistého času. Emmerich je nejspíš sám dost zpomalený, protože neodolá a každou druhou vlající či běžící věc nám ukazuje v poloviční rychlosti. Oblíbil si jistě americkou vlajku, kterou si v plné kráse můžeme prohlížet asi tak každý třetí záběr, stejně jako vyděšené americké mladíčky, které bolí když to schytají, kdežto robotická armáda angličanů necítí strach ani bolest. A na soubojích muže proti muži také není nic akčního, pokud se pohybují jako po trojité mrtvici a ještě v poloviční gravitaci, kdy se jim při chůzí po měsíci klepou tváře a obličej se stahuje do šílených grimas, ve kterých přetrvává po nekonečné vteřiny. (Těchto vychytávek si dosyta užijete při závěrečném souboji Gibson vs Isaacs, kde Gibson předvádí celé spektrum výrazů jako např. rozzlobený, ublížený, zuřivý nebo slaboduchý). Za co dvě hvězdy? Jason Isaacs hrál svého darebáka s chutí a přece jen jsem se několikrát pořádně zasmála. Škoda, že to neměla být komedie. "Gell Mibson" měl raději zůstat u Statečného srdce a tohle si odpustit. ()
Tak připomínám, že nejsem úplně velký fanoušek válečných nebo historických filmů, ale výjimky rozhodně uděluji. Třeba film s Melem Gibsonem Statečné srdece - to mě chytlo a bylo to skvěle zahrané. Tohle je ale o něco horší. Dá se na to dívat, ale po všech stránkách je to slabší než to Statečné srdce. Přesto je to koukatelný průměr, kde funguje dobře i hudba a emoce. Ale film místy nudí, má dlouhou stopáž. Nicméně film hodnotím tak na 55% = *** ()
Tohle Gibson přeťáp... Pravda, základ filmu je stejný jako u jeho megahitu Statečné srdce, ale narozdíl od tažení charismatického skotského válečníka Williama Wallace nemá boj o národní nezávislost jistého Benjamina Martina tu pravou "míru". Míru v naplňování šablon historického filmu, míru v kupení klišé. Protože Patriot je až nepříjemně předvídatelný a emotivní náboj generuje natolik lopotně a okatě, že ve chvíli, kdy to má zajiskřit, nestane se nic. Fešácké pózy sošného geroje Gibsona nepomohou. Roland Emmerich, to je podle mého jeden velký dějinný omyl a tímto mu děkuji, že mi to svojí sterilní a neumělou režií opět potvrdil. Scénář je jeden velký fujtajxl, který matlá a hněte potencionálně zajímavé téma tím nejpřežvýkanějším a nejvyčpělejším způsobem. Postavy jsou natolik trapně typizované, že se mi maně vrací vzpomínky na český budovatelský film 50. let. Patos, patos a zase patos. Uprostřed něho už člověk prostě musí ocenit něco tak průměrného, jako je Gibsonův herecký výkon. Alespoň ten povznáší film na lehký podprůměr, jenže ten svou schematičností a tradičním emmerichovstvím ("být emmeričtější než Američan") představuje něco, co už nechci vidět znovu. ()
Galerie (106)
Photo © 2000 Columbia Pictures
![Patriot - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/169/018/169018598_nlqrqn.jpg)
Zajímavosti (32)
- Dům tety Charlotty (Joely Richardson) je stejný jako ve filmu Forrest Gump (1994). Interiér byl lehce pozměněn a kamenný plot, který je ve Forrestu Gumpovi vidět, byl zde zakryt keříky. (liquido26)
- Některé televizní stanice ve Spojených Státech upravily některé scény zobrazující násilí. Jednalo se např. o scénu, kdy Benjamin Martin (Mel Gibson) umlátí vojáka svým tomahavkem a má poté košili celou od krve. V této scéně byla krev obarvena na hnědo, aby vypadala jako bláto. (liquido26)
- Mel Gibson (Benjamin Martin) trval na tom, že jeho postava bude mít sedm dětí, namísto původních šesti. On sám jich totiž také v době natáčení měl sedm. (cariada)
Reklama