Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Chamtivost je dobrá, chamtivost je zdravá... Hollywoodský režisér Oliver Stone se vrátil ke kultovní postavě charismatického finančníka Gordona Gekka v podání Michaela Douglase z filmu Wall Street po 23 letech a natočil pokračování s příznačným podtitulem Peníze nikdy nespí. Děj se tentokrát odehrává v roce 2008 na pozadí příběhu největší bubliny v dějinách, která vyústila v globální ekonomickou krizi. Bývalý elitní makléř Gordon Gekko představuje padlou legendu a ikonu Wall Street. Ve vězení si odpykal trest za nelegální spekulace a nyní se věnuje ekonomickým přednáškám, které předjímají nástup globální ekonomické krize. Zdá se, že se z něj stal jiný člověk. Aspoň by tomu rád věřil mladý makléř Jake Moore (Shia LaBeouf), který zrovna řeší pracovní problémy po sebevraždě svého mentora a investičního správce Louise Zabela (Frank Langella). Ambiciózní Jake randí s Gordonovou dcerou Winnie (Carey Mulliganová), která před lety přerušila s otcem kontakt a odmítá uvěřit, že by se mohl změnit. Jake a Gordon se vídají za jejími zády, společně řeší svět byznysu a financí, zároveň se snaží pracovat na urovnání křehkých rodinných vztahů. Minulost sice člověk napravit nedokáže, ale může se snažit pomoct. Otázkou zůstává, zda to platí i v případě Gordona Gekka, který v hloubi duše touží po návratu do světa velkých financí. (Česká televize)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (687)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Achillovou patou většiny narativních uměleckých děl není vytvoření krize či katarze a z ní vyplývajícího efektu stimulujícího divácký afekt - prchavé pohnutí, ale závěru. Tedy poslední třetiny, která uzavírá předchozí avanturistický kejkle. Jak vhodně ukončit příběh, toť spisovatelova řehole a věčná hádanka, uspokojivě doposud nerozluštěná. Tentýž problém se týká romantických komedií, v nichž po první rozdováděný polovině vykrystalizuje nedůvěryhodný morální apel, jako by filmaři navazovali na tradici amerického slovesného umění, v němž je vyprávěný příběh nositelem zřetelné morality. Jak srdnatě demonstruje Wall Street 2, tento spor mezi nekonečným vršením událostí a nutností je uzavřít má samozřejmě politickou rovinu v podobě střetu zakonzervovaného status quo a prosazování reformních změn: na jedné straně hamižní prodejci nemovitostí a vysocí hráči z americké burzy vyznačující se intenzivní racionalitou prostředků a naprostou iracionalitou cílů, proti nim gender v podobě ukníkaně citlivého hlavního hrdiny a jeho dominantní partnerky, které se musí neustále za něco omlouvat, dotyčná je - jak jinak - aktivně činná v levicové multikulti neziskovce a going green. Spor mezi nekonečným vršením událostí a nutností je uzavřít má ale i svou skrytější podobu dramaturgickou, protože v obecné rovině je každý film reprezentován ve formě fragmentů či soudržné narace, jinak řečeno ve formě periferií či jader. Tyto formy se různě kombinují, přičemž pro jednu formu je obvykle „zapomínána“ druhá. Pokud se zapojíme do hry na periferiích příběhu, obvykle nás přestane zajímat jeho původní jádro a utápíme se v balastu doplňků - jak je tomu např. v případě sběratelských karetních her Pokémon či Magic nebo u panenky Barbie. Stáváme se sběrateli, archiváři, hráči, příběh nám uniká, bortí se. Pokud jsme postaveni do jádra příběhu, tak proto, abychom zkonsolidovali předešlý chaos. Krize je vrcholem dramatu, jeho „středem“, jádrem, často nejdelší částí. Je v ní odvrhováno vše podružné, nepodstatné. Variantní řešení jsou postupně vylučována, takže nakonec není možno se vyhnout rozhodující srážce. (-spoilery-) Ve Wall Street 2 představují periferii brilantní dialogy na téma capitalism&money určené všem ekonomickým geekům a jádro, do filmu zjevně nepatřící, romantická vztahovka a nemístný happy end, který vše dobré z předešlých minut obvykle přepíše, protože filmy si pamatujeme hlavně podle posledních několika minut a jsme klidně s to zapomenout skvěle pojatý vizuální gryfy/grafy uprostřed příběhu souznící s dravým tématem wallstreetských finančníků. Jako by chtěl Stone na ten konec záměrně upozornit. Lze ho vyložit pěti způsoby: Stone (a) se buď někde kapitálně připil, anebo (b) se snaží po vyhroceným WTC rehabilitovat u demokratů, popř. (c) na něj tlačili producenti, samozřejmě (d) se nabízí vnímat konec i jako sofistikovaně falešný závěr neboli jako takovou co nevidět prasklou bublinu, nicméně (e) dle mého onen nepatřičný konec dává dokonale do souvislosti ony periferie a jádra, respektive věčný tok peněz, svět výsledovek, rozvah a nikdy nekončících cash flow, které se stále proměňují jako loňské sněhy a znovu rodí jako sněženky s novým jarem, a proti nim tok života, který, jak nabádá Heidegger, je konečný. Peníze tečnou věčně, ale vztahy mezi lidmi se musí uzavřít. Skrze umění se dotýkáme věčnosti. Ale nemá to žádný smysl, protože jsme smrtelní. () (méně) (více)

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Oliver Stone ztratil nit a nemůže ji už nejmíň 10 let znovu najít. První díl je oproti druhému dílu strhující podívaná. Tady je to zívačka, rodinné problémy mě moc nezajímaly a celý film sem se spíše těšil až Shia nakope Brolinovi zadek. Upřímně považuju druhý díl za naprosto zbytečný. Nevzpomínám si v poslední době na zbytečnější pokračování. Chápu ale že v době finanční krize měl Oliver potřebu něco sdělit. Cameo Charlieho Sheena jsem myslel že bude výživnější. Takže nám všichni zestárli a ani Douglas už není tím Gordonem Gekkem, kterým býval. Přesto si umí stále ukradnout, hlavně v první polovině, scénu pro sebe. 50% ()

Reklama

kingik 

všechny recenze uživatele

Michael Douglas je po letech propuštěn z vězení a mezi jeho osobními věcmi je mu po výkonu trestu navrácen i obstarožní mobilní telefon, který jakoby symbolizoval dobu, ve které se odehrávala jednička. Jenže namísto Charlieho Sheena (i když na jeho podařené cameo přijde také řada) je zde Shia LaBeouf, je 21. století, peníze stále znamenají velkou moc a Oliver Stone je naprosto z formy. Jeho nejnovější počin je vlastně jen takový shluk blábolů, jejichž obsah je mně vzdálený jako obchodování na Wall Street. Film přes svou značnou délku nemá ani žádný dramatický oblouk.Těšil jsem se na společné scény Douglas/LaBeouf, ale nějak neměly ten potřebný náboj. Douglas zpočátku ze sebe dělá sympatickou postavu, pak vyhraje jeho "nenažranost" a pak zase uhraje plichtu v závěrečném smíření se svou milovanou dcerou, budoucím zetěm, a v neposlední řadě s budoucím vnukem. Vědomí, že bude dědeček z něj udělá charakterního člověka a této hovadině měl divák uvěřit. Shia LaBeouf se do role vůbec nehodil a představoval bych si ho dovádět někde na plácku za barákem, ale jako burzovní makléř působil nevěrohodně. Herecky nezklamal Frank Langella, který sice ve filmu nepobyl moc dlouho, ale jako zkrachovalý obchodník, který dovedl svoji společnost do záhuby, se jevil přesvědčivě a nevyzpytatelného slizouna si v zajímavé roli vystřihnul i Stoneův oblíbenec z poslední doby Josh Brolin. Jinak jsem se perfektně nudil a film byl naprosto o ničem. Čistý propadák. ()

JohnnyD 

všechny recenze uživatele

Oliver Stone vie občas strihnúť pekný záber alebo fajnovo vpasovať hudbu do film, no úplne stratil akúkoľvek súdnosť. Prvá polhodinka filmu, kde sa Stone vyžíva v pranierovaní krízy je postavená na hlavu a vidieť, že Stone nemá šajnu o ekonómii a servíruje niečo posplietané, čo mu nakecali jeho ľavicoví kamoši spojené s tým, čo sa dočítal v novinách. Navyše celé je to dokorenené naivnou až komickou ľavičáckou sublíniou o alternatívnych zdrojoch energie (ktorej absurdita graduje v závere filmu). No potom príde dej a s ním hlavný problém filmu - scenár. Treba uznať, že napriek tomu, že film má cez dve hodiny, zbehne ako voda (čo je jeho velikánske pozitívum), no monotónne - bez vyvrcholení, či zvratov. Scenár je katastrofálny: dej je hlúpy, nelogický, zjednodušujúci a hlavne takmer neexistuje. Tú prázdnu báchorku dejom nazvať nemožno. Ba čo viac, réžia je taká zlá, že i tých pár zvratov Stone natočil tak mizerne, že prejdu plátnom ako tá voda. A tá voda sa valí a zrazu je koniec a človek vycapene pozerá, že čo to má byť. Vrcholom je ultra hlúpy sentimentálny happyend, pri ktorom sa zastavuje rozum a človek čaká, kedy príde ten zvrat, ktorý vráti príbeh do reality. A ten nepríde. Škoda - Michael Douglas hrá parádne. Asi prvý krát za 15 rokov... Stone by mal prestať točiť politicky angažované filmy. ()

Hellboy 

všechny recenze uživatele

Na Wall Street 2 mě těší skutečnost, že to není zbytečné pokračování - vždyť na burze se pořád něco děje:) Tohle je plnohodnotný film doslova nacpaný nápady, vedle kterého působí první díl přímočaře až skromně. Oliver Stone měl k dispozici perfektní scénář, který rozvíjí značné množství motivů, ale nenechává je neuzavřené - taková komplexnost je poměrně výjimečným jevem. Herectví je přesné, režie dostatečně nápaditá, scénář aktuální, není zde dobro a zlo, pouze větší a menší dravci. Plus asi půlminutové cameo Charlie Sheena. Poslední půlhodina ze strhujícího "tempa" poněkud poleví, ale to není výtka. Tipuju, že kvůli své složitosti se Wall Street 2 nezapíše do historie takovým způsobem jako první díl, který byl přecejen ve své době převratnější, ale tento snímek se jedničce v mnoha ohledech vyrovná, v některých ji i překonává. Velmi příjemné překvapení, 90%. ()

Galerie (41)

Zajímavosti (27)

  • Výrok Gordona Gekka (Michael Douglas), ktorý môžeme do slovenčiny preložiť ako "Vy prestaňte klamať o mne a ja prestanem o vás hovoriť pravdu", je v pôvodnom znení prevzatý z citátu amerického politika Adlaia Stevensona adresovaného republikánom. (Laslo)
  • Záběr na Prahu, který se ve filmu objevuje, byl použit i ve snímku Agent bez minulosti (2002), barva tramvají však byla tentokrát ponechána originální a auta postprodukčně desynchronizována. (Monte_404)

Související novinky

Stoneova divočina

Stoneova divočina

07.03.2010

Oliver Stone se rozhodl bavit. Soudě podle trailerů na Wall Street 2: Peníze nikdy nespí, jde mu to docela od ruky. Jeho následujícím filmem bude podle všeho akční thriller Savages. Adaptace románu… (více)

Reklama

Reklama