Režie:
Mel StuartKamera:
Arthur IbbetsonHrají:
Gene Wilder, Jack Albertson, Peter Ostrum, Roy Kinnear, Julie Dawn Cole, Nora Denney, Denise Nickerson, Günter Meisner, Paris Themmen (více)Obsahy(1)
Americký pohádkový muzikál z roku 1971 nás zavede do městečka, kde stojí tajemná továrna vyrábějící tu nejlepší čokoládu na světě. Jednoho dne její majitel Willy Wonka (Gene Wilder) ukryje v čokoládách zlaté kupony. Děti, které je najdou, pozve na návštěvu své továrny a slíbí jim do konce života posílat cukroví zdarma. Nikdo však netuší, jaké překvapení děti v továrně čeká! (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (109)
Je zajímavé, že starší film je ve všech ohledech propracovanější, složitější a smysluplnější než remake. Gene Wilder je ve své roli úžasný a scény jako neskutečně intenzivní psychodelický průjezd "kouzelným" tunelem, který by mohl být v nějakém hororu, člověk z hlavy nevymaže. K dokonalosti chybí jen, že polovinu stopáže trvá, než se do té továrny dostaneme. Sice se stihnou opravdu vybudovat charaktery, takže všichni zúčastnění působí i přes zaškatulkování jako relativně reální lidé, jinak jde ale o poměrně dlouhé čekání. ()
Tohle první zpracování zkazky o páně Wonkově čokoš ládovně :-) v muzikálovém hávu myslím si už poněkud zestárlo. Nu ano, příběh odsýpá jak správný čokostroj, občas se tu zpívá a choreograficky hýbe, ale celé to pomalu začíná nudit a na hollywood poněkud laciná kašírovanost kulis už po pětatřiceti letech taky neoslní. Ano, je to takový milý malý americký muzikálek pro nedělní rodinné odpoledne, když venku leje a kdesi umpalumpové se potýkají s vermicidními knídami... ;-) ()
(1001) -"What is this, Wonka? Some kind of funhouse?" -"Why? Are you having fun?" Film sice vizuálně zcela odpovídá době, ve které vznikl, a písničky také patří k tradičnímu nudnému americkému muzikálovému průměru, ale nejspíš kontrast toho "normálního" s "divným" dělá z tohohle filmu jedinečný zážitek. Výborný začátek, který na pozadí hledání zlatých kupónů zesměšňuje lidstvo s nesmírným elánem, dělá si legraci z účinkujících i z diváků, no radost pohledět. Nejvíc se mi líbila scéna s psychiatrem a potom třeba s počítačem. Roald Dahl si prý stěžoval, že se film moc soustředí na Wonku a málo soustředí na Karlíka, a já bych naopak řekla, že se film moc soustředí na Karlíka a málo soustředí na Wonku, protože Gene Wilder je bůh a koho zajímá ten zbytek. A tohle je nejspíš dobrý moment pro prudkou odbočku ke srovnávačce dvou filmů, protože musím říct, že Burtonovu Čokoládovnu jsem viděla dřív a mám ten film ráda, ačkoliv se mi zdá, že obecně na něj lidé spíš plivou. Určitě je na něm ale například vidět pokročilost ve scenáristickém řemesle. Burton se svým scenáristou Augustem si sice přifabulují dějový rámec a některé detaily, nicméně všechno ve jménu funkčnosti a sevřenosti pod hávem maniakální sarkastické fantazie, jejich film je sice inspirovaný a podpíraný knihou, ale je také jiný a svůj a více zaměřen na děti v tom smyslu, že tam nic nezůstává nezodpovězeno a všechno souvisí se vším. Stuart a Seltzer by očividně chtěli udělat podobný radikální krok, ale příliš se bojí otevřeně proklamovat vzdálení od předlohy a tak zůstávají někde na půli cesty. Jejich a Wilderův Wonka je skvělá moderní postava a přijde mi prostě škoda, že je uvězněná ve filmu, kde je celá jedna píseň věnována unylé písni Karlíkovy maminky o tom, ať její chlapec dál sní... A nebo kde Jack Albertson očividně není schopen projevit ani špetku sebeuvědomění, sebereflexe či sebeironie. (A já si dávám za domácí úkol rozjímat, jaký je rozdíl mezi těmito slovy.) Oproti tomu Wilderova vrstevnatost a kamenná nekamenná tvář a nezapadající důstojná aura a kotrmelec na červeném koberci a zcela bezkontextuální mental breakdown při jízdě tunelem... Ach ano. Každý milovník bizarního si přijde na své a jistě odejde nadšen, ale já bych přesto lobovala pro nějaký hybrid, kde Wilder-Wonka bude dál trousit Shakespearova a motivační citáty a slam poetry a nic nebude vysvětleno, ale starosvětský svět filmového muzikálu bude nahrazen eklektičtější ironií hudby Dannyho Elfmana z Burton verze. -"But Charlie, don't forget what happened to the man who suddenly got everything he always wanted." -"What happened?" -"He lived happily ever after." (aktualizováno 21. 3. 2019) ()
Tenhle film mě příliš neoslnil, takže o to víc se těším na nové zpracování od Tima Burtona. Musím přiznat, že při prohlídce podivné továrny na čokoládu mně nechutnala ani bonboniéra „Irské likérky“, kterou jsem si pro jistotu připravila. Takže nejspíš za pocit přeslazenosti vděčím muzikálu a ne čokoládě. Obdiv si rozhodně zaslouží Gene Wilder, jako úžasný podivín Willy Wonka, který s potutelným potěšením odděluje zrno od plev.. "Loučení tak sladce bolí", dokud mu nezůstane Mirek Dušín ( dík Nancy) . ()
║Rozpočet $3milióny║Tržby USA $4,000,000║Tržby Celosvetovo $5,300,000 ▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA $1,507,423 //počet predaných kusov 61,690║ Tržby za predaj DVD v USA $2,945,399 //počet predaných kusov 464,866 ║ podarený úlet /60%/ ()
Galerie (125)
Zajímavosti (36)
- Kvôli nízkemu rozpočtu (tri milióny dolárov) bol film natočený v Bavaria Film Studios v Mníchove. Okrem štúdiových scén sa v Nemecku točili aj exteriéry. V záberoch, kde Charlie (Gene Wilder) pobehuje mestom, možno zazrieť v stánku nemecké magazíny, billboard s reklamou na cigarety Ernte 32 alebo logo siete nemeckých lekární Aphoteke. Pri výbere miesta pomohla aj mestská plynáreň v Mníchove, ktorá slúžila ako kulisa pre čokoládovú továreň. (macadle)
- Film se měl původně jmenovat Candy Man. Název byl změněn až potom, co se zjistilo, že "candy man" je v podsvětí přezdívka pro dealera. (Chatterer)
- V scéne, keď deti spievajú pri bare s Candymanom a on im dáva sladkosti, pustí Candyman deti dovnútra za bar. Je možné vidieť, ako odklápacou časťou udrel dievčatko, ktoré tam práve stálo. (martin1m2)
Související novinky

Willy Wonka shání obsazení
Studio Warner Bros. by rádo další miliardový úspěch a jedním z projektů, který by této mety mohl potenciálně dosáhnout, je remake oblíbené muzikálové klasiky Pan Wonka a jeho čokoládovna. Ten se… (více)
Reklama