poster

Bestie bez vlasti (festivalový název)

  • USA

    Beasts of No Nation

Drama / Válečný

USA, 2015, 137 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • sulimo
    *****

    Fukunaga je cvok. Jeho záběr filmových žánrů je neskutečnej a ještě neskutečnější je to, že mu všechno funguje výborně. Tahle záležitost pak není výjimkou. Celkem by mě zajímalo, co k takovému příběhu Fukunagau vedlo, podobných odvážlivců je totiž sakra málo, ale jak jsem psala, je to cvok. 130 minut o válce kdesi v Africe, kde už jich je tolik, že netřeba specifikovat, jaké země se vlastně týkají, pro běžného diváka jsou všechny stejné. Taková generalizace mě na filmu trochu mrzí, jelikož vykresluje Afriku jako jedno velké bojiště. Nicméně se domnívám, že Fukunagovi tady hlavně šlo o tu osobní rovinu Agua, jeho transformaci ze šťastného dítěte ve vraždící stroj pod vlivem událostí a pod vedením šíleného fanatického velitele. Právě ten přerod je tu zásadní, ten zásah do dětství jehoho obyčejného kluka, kterému jsou v jeho věku nějaká země, národ, politika i konflikt ukradený, dokud mu brutálně nevstoupí do života. Fukunaga navíc tuhle změnu servíruje dlouhými záběry do tváří jednotlivců snažící se postihnout asi zbytky dětství, lidství nebo aspoň naděje na něj (trochu mi to v tomhle směru připomínalo sovětské Idi i smotri). V kontrastu s brutalitou obou stran je divákovi, asi na uklidnění, dopřáváno dlouhých záběrů do nádherné přírody, které se konflikt netýká, která dále existuje a střelba tak zde probíhá za zpěvu fauny pralesa a do očí bijící nekonečné zeleně plné života. Přesto mám k lokaci natáčení malou a velmi osobní výtku, neboť je dle mého názoru příliš znát, že se natáčelo v Ghaně, a to ať již kresbami v pozadí odkazující na "slavnou" otrokářskou minulost země, tak proto, že se nemálo scén točí v samotné Elmíně, v Ghaně by se přitom dozajista našla řada jiných lokací, které nejsou tak turisticky profláklé. Na mě tato skutečnost působí rušivým dojmem i proto, že podobný konflikt jako tento v zemi nikdy neprobíhal. Ale to už je asi jen můj problém, který celkové kvality filmu rozhodně nesnižuje, kort pro jedince, který si takových blbostí nevšimne. Závěrem snad jen dodám to, že po shlédnutí si na nějakýho Elbu ani nevzpomenete, byť bez pochyb hraje brilantně. Největší hereckou hvězdou je Abraham Attah, jehož jméno si musim zapamatovat, jakožto asi nejlepšího dětského herce všech dob, fakt si nedokážu vzpomenout na někoho takhle dobrýho.(18.10.2015)

  • Happens
    *****

    Takhle nějak jsem si vždy matně představoval nejpalčivější problémy Afriky cirkulující v bludném kruhu, kde bídu střídá krev. Po Rwandě je toto naprostý ponor do jádra věci, bez nádechu, ihned v Africe, kde divák prožívá život malého chlapce, který se stane zabijákem bez vlasti. Fukunaga provedl neskutečnou práci.(9.12.2017)

  • TheDarKnig
    *****

    Válka je peklo. Při záběru, kdy kolem Agua a ostatních jednou džípy UN s bílými žurnalisty, mě až zabolelo u srdce. Protože veřejnost v krajinách s mírem si opravdu může tvořit obrázek jen skrze takto odosobněné okamžiky. Proto, jakkoliv tento film stejně nic nezmění, děkuji za jeho hlubší, bolestivější pohled na věc. Nevadilo by mi, ani kdyby Netflix místo filmu udělal minisérii, protože by to pak bylo zřejmě ještě o to silnější. Takto to ovšem zase působilo jaksi víc dokumentárně, ale na rozdíl od dokumentárních pořadů stále silně osobně - realita noční můry, do které se Agu dostal a musel v ní neustále žít, přičemž i malé momenty dětské radosti a zábavy byly promazávány téměř jednolitým utrpením. Celé to probíhá na pozadí rozpadu civilizace a ztráty jakýchkoliv hodnot, jednoho z mnohých nesmyslných konfliktů, které se v 20. století v Africe (ale mohlo to jistě být i kdesi jinde) udály. Cary Fukunaga tímto potvrzuje svůj status výjimečně talentovaného režiséra, který dokáže už jen pomocí obrazů podat hluboce zneklidňující atmosféru nebo i poselství. Nádherné scenérie střídají brutální záběry na brutální činy velitele Idrise Elby a jeho batalionu, zmanipulovaného sílou velitelovy osobnosti a taky danou situací. Našlo by se zde min. 5 opravdu hrůzyplných momentů, které nebudují svou sílu jenom na zobrazeném násilí, ale na přerodu dětí na skutečné bestie bez národa. Hudba je minimalistická a dotváří sílu výpovědi. Malý Abraham by možná skoro zasloužil oscara. Chop Him! (18.10.2015)

  • 3DD!3
    ****

    Globalizační intro o hodných černoušcích vystřídá kravavá válečná odyssea o dospívání. Elba je fantastický, Comandant dětský potenciál využívá naplno. Mlaďoši hrajou taky parádně, ale především jde o Fukunagův koncert. Bohužel neříká nic moc nového. I tak je radost Bestii bez vlasti sledovat. Solidní příběhová linka, vizuálně podmanivé, práce s postavami je učebnicová. Moc mě mrzí, že netočí To. Když mi neodpovíš, tak tě sní.(18.10.2016)

  • S.Quentin QUALE
    ***

    Beasts of No Nation mají největší problém se svou fiktivností, z níž potom pramení slaboučký příběh, který je v celé své délce vlastně jen nakouknutím někam do Afriky a jejích barbarsko-válečných zvěrstev. Účelové? Zcela jistě. Znepokojující? Oproti konkurenci nikoliv. Ano, jedná se o drsný snímek o dětských vojácích, ale o nic nového pod sluncem nejde a kdo má trochu nakoukáno, nemůže být mixem bezkonkurenčně dokumentaristicky alarmujícího Hotelu Rwanda a Města bohů nijak zaskočen. Nerad bych opomněl ve výčtu taky Nepohodlný Diamant, protože všecky zmíněné jsou o větší, či menší kus lepší než BoNN. 69%(26.10.2015)

  • - Natáčanie prebiehalo v Ghane a trvalo viac ako 35 dní. (ambron)

  • - Ide o prvý originálny film streamovej služby Netflix. (ambron)

  • - V priebehu natáčania sa režisér filmu Cary Joji Fukunaga nakazil maláriou. (ambron)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace