poster

Bestie bez vlasti (festivalový název)

  • USA

    Beasts of No Nation

Drama / Válečný

USA, 2015, 137 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • 3DD!3
    ****

    Globalizační intro o hodných černoušcích vystřídá kravavá válečná odyssea o dospívání. Elba je fantastický, Comandant dětský potenciál využívá naplno. Mlaďoši hrajou taky parádně, ale především jde o Fukunagův koncert. Bohužel neříká nic moc nového. I tak je radost Bestii bez vlasti sledovat. Solidní příběhová linka, vizuálně podmanivé, práce s postavami je učebnicová. Moc mě mrzí, že netočí To. Když mi neodpovíš, tak tě sní.(18.10.2016)

  • DaViD´82
    ***

    O kolik by to bývalo bylo lepší, pokud by si to odpustilo onen papírem šustící, příliš často znějící, doslovně "každou emoci, kterou má divák cítit" vysvětlující a hlavně nadbytečný voice over? Sice o hodně, ale stále ne dost, aby to zakrylo, že jakkoli to umí být v mnoha ohledech působivé, tak to nezanechá žádnou stopu ("na duši"). Což s ohledem na v tomto směru kromobyčejně vděčné téma ("dětské" Conradovo Srdce temnoty) je přinejmenším s podivem, ne-li přímo na pováženou.(18.10.2015)

  • Morholt
    ***

    Tak tady mě Fukunaga poprvé zklamal. Tak trochu jsem čekal návrat k Sin Nombre, ale Beasts of No Nation má ambice sbírat ceny a podle toho je i natočen. Určitě se nejedná o špatný film, to zase ne. Hlavní představitel malého Agy zahrál perfektně a to samé se dá říct i Elbovi. Život dětských vojáků, vymývání mozků či boje, to všechno bylo zobrazeno autenticky, ačkoliv mi přišlo, že jistá dávka brutality navíc by se hodila a občas je to celé až neúměrně natahované. Ale i to by se dalo přežít, pokud by z toho místy nedýchala ryzí účelovost, kterou dokresloval voiceover, který tu z mého pohledu neměl co dělat. Za jedno shlédnutí to stojí, ale opravdu jen za jedno. 60%(31.10.2015)

  • StarsFan
    *****

    Realistické. Každý nepatrný moment tu má své místo, a i když je většina diváků přejde bez povšimnutí, já si jich nesmírně vážím. Třeba toho rituálu se slepými náboji, kdy velitel svým mladým rekrutům tvrdí, že je ochraňují kouzla. Nebo hladovění hlavního hrdiny, protože není voják. Nebo té chvíle, kdy je zabití prvního člověka odměněno právem mít vlastní zbraň. Jsou to v podstatě maličkosti, ale pro kohokoliv, kdo ví něco o tom, jak se RUF rekrutovalo své stoupence v Sierra Leone nebo jak se choval generál Butt Naked v Libérii, to bude přesně ta pomyslná čára, která ukazuje, že Fukunaga o praktikách rebelských skupin něco ví a že se nejspíš také obklopil velmi schopnými poradci. Ano, většině diváků bude ukradené, že příběh Beasts of No Nation působí realističtěji než děj řady titulů pyšnících se nálepkou "based on true story", já si za to ale Fukunagy cením. A cením si ho i za to, že se neponížil k černobílému zobrazení situace, že zbytečně nehraje na emoce, že divákovi věří natolik, aby se mu nesnažil vnutit, jak po závěrečných titulcích bude vše v naprostém pořádku. Pro mě osobně možná nejlepší film roku 2015, za který by si minimálně Abraham Attah zasloužil nominaci na Oscara. Film, o kterém si troufám tvrdit, že je stejně tak důležitý jako všechna dnes již kultovní díla o vietnamské válce ze 70. let.(30.1.2016)

  • sulimo
    *****

    Fukunaga je cvok. Jeho záběr filmových žánrů je neskutečnej a ještě neskutečnější je to, že mu všechno funguje výborně. Tahle záležitost pak není výjimkou. Celkem by mě zajímalo, co k takovému příběhu Fukunagau vedlo, podobných odvážlivců je totiž sakra málo, ale jak jsem psala, je to cvok. 130 minut o válce kdesi v Africe, kde už jich je tolik, že netřeba specifikovat, jaké země se vlastně týkají, pro běžného diváka jsou všechny stejné. Taková generalizace mě na filmu trochu mrzí, jelikož vykresluje Afriku jako jedno velké bojiště. Nicméně se domnívám, že Fukunagovi tady hlavně šlo o tu osobní rovinu Agua, jeho transformaci ze šťastného dítěte ve vraždící stroj pod vlivem událostí a pod vedením šíleného fanatického velitele. Právě ten přerod je tu zásadní, ten zásah do dětství jehoho obyčejného kluka, kterému jsou v jeho věku nějaká země, národ, politika i konflikt ukradený, dokud mu brutálně nevstoupí do života. Fukunaga navíc tuhle změnu servíruje dlouhými záběry do tváří jednotlivců snažící se postihnout asi zbytky dětství, lidství nebo aspoň naděje na něj (trochu mi to v tomhle směru připomínalo sovětské Idi i smotri). V kontrastu s brutalitou obou stran je divákovi, asi na uklidnění, dopřáváno dlouhých záběrů do nádherné přírody, které se konflikt netýká, která dále existuje a střelba tak zde probíhá za zpěvu fauny pralesa a do očí bijící nekonečné zeleně plné života. Přesto mám k lokaci natáčení malou a velmi osobní výtku, neboť je dle mého názoru příliš znát, že se natáčelo v Ghaně, a to ať již kresbami v pozadí odkazující na "slavnou" otrokářskou minulost země, tak proto, že se nemálo scén točí v samotné Elmíně, v Ghaně by se přitom dozajista našla řada jiných lokací, které nejsou tak turisticky profláklé. Na mě tato skutečnost působí rušivým dojmem i proto, že podobný konflikt jako tento v zemi nikdy neprobíhal. Ale to už je asi jen můj problém, který celkové kvality filmu rozhodně nesnižuje, kort pro jedince, který si takových blbostí nevšimne. Závěrem snad jen dodám to, že po shlédnutí si na nějakýho Elbu ani nevzpomenete, byť bez pochyb hraje brilantně. Největší hereckou hvězdou je Abraham Attah, jehož jméno si musim zapamatovat, jakožto asi nejlepšího dětského herce všech dob, fakt si nedokážu vzpomenout na někoho takhle dobrýho.(18.10.2015)

  • - Cary Fukunaga obsadil i několik bývalých dětských vojáků, kteří se účastnili bojů v Sieře Leone nebo Libérii. Několik jich ale bylo zadrženo, protože je úřady považovaly za žoldáky. (Phill67)

  • - V priebehu natáčania sa režisér filmu Cary Joji Fukunaga nakazil maláriou. (ambron)

  • - Natáčanie prebiehalo v Ghane a trvalo viac ako 35 dní. (ambron)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace