Režie:
Guy RitchieKamera:
Philippe RousselotHudba:
Hans ZimmerHrají:
Robert Downey Jr., Jude Law, Noomi Rapace, Jared Harris, Eddie Marsan, Kelly Reilly, Stephen Fry, Rachel McAdams, Paul Anderson, Thierry Neuvic (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Dosud se všichni domnívali, že genialita Sherlocka Holmese je jednoduše nepřekonatelná. Nyní se ale objevil nový nadaný kriminalistický mozek. Je jím profesor Moriarty, který dokáže z hlediska intelektu Holmese dostihnou. N=avíc má absolutní cit pro špatnost a ztrátu svědomí. To jsou vlastnosti, které by mohly slavného detektiva porazit. Brzy je nalezen mrtev korunní princ Rakouska a zdá se, že spáchal sebevraždu. Sherlock ale nabude podezření, že se jednalo o vraždu spojenou s mnohem zlověstnější záhadou zkonstruovanou právě Moriartym. Stopa vede do podzemního pánského klubu, v němž Holmes zapíjel svobodu s doktorem Watsonem. Zde se Holmes seznámil s cikánskou kartářkou, která může odhalit mnohem víc, než je ochotná prozradit. (TV Nova)
(více)Videa (5)
Recenze (1 605)
|| Scenár: Kieran Mulroney, Michele Mulroney / Podľa námetu: Arthur Conan Doyle | Hudba: Hans Zimmer | Produkcia: Joel Silver, Lionel Wigram, SUsan Downey, Dan Lin | Distribúcia: Warner Bros. Pictures | Štúdio: Village Roadshow Pictures, Silver Pictures | Rozpočet: 125 miliónov $ | Tržby: 534,848,418 $ || Teraz, keď je už na svete paralelne s americkou filmovou sériou aj novodobé britské seriálové prevedenie, majú Ritchieho Hry tieňou neobyčajne ťažkú prácu ustáť kritiku a podržať si sympatie fanušíkov asi najobľúbenejšieho detektíva fiktívného charakteru. Tá z kráľovstva mu totiž šlape poriadne na päty. Svojou celovečernou štruktúrou má obrovský priestor na prehĺbenie charakterov a vzťahou, a svojské zasadenie do súčastnosti robí dielo divákovy bližším a chápateľnejším. Je veľmi pravdepodobné, že Ritchieho autorská skupina britskú verziu neprehliadla, a pobrala z nej malinké esencie, ktoré sú poznatelné síce len máličko v Tieňohre, ale v porovnaní s filmom z 2009 sú cititeľné. Naopak, seriál s Benedictom Cumberbatchom v hlavnej úlohe z 2010 je dielom vo vlastnom vesmíre, neovplyvnené predošlími spracovaniami. Pravdepodobne ani jeho vznik nebol vyvolaný kôli Ritchieho úspechom, nato boli štrukturálne a prevedením príliž nápadité a šikovné, aby boli vytvorené behom roka. Mimo toho je ale Sherlock Holmes: A Game of Shadows pre mňa lepším dielom od Ritchieho než jednička. Všetko klape, film má tempo, napätie, hudba ladí do filmu neuveriteľným spôsobom (ajkeď Zimmer buď nevedel v akých častiach európy sa budú jednotlivé hudobné formy objavovať, alebo dávajú ešte zložitejší dôvod, prečo sa Don Giovanni hraje v Paríži, a videňský valčík vo Švajčiarsku - tento zámer som neodhalil - no zámer to určite je, pretože motívi sa objavujú pri nástupe jednotlivých miest). Každopádne, choreografia bitiek, akčných a spomalených scén je šikovná, a určite som sa nenudil, ako sa to viackrát stalo u jedničky. Ale nakoniec, a to sa nestíham opakovať: Každý dojem z filmu závisí od aktuálneho fyzicky-psychického stavu diváka. Dnes som bol v pohode, zajtra už možno nie :) ()
║Rozpočet $125miliónov║Tržby USA $186,848,418║Tržby Celosvetovo $545,448,418▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA $61,226,451║ Tržby za predaj DVD v USA $53,532,770║ Hra tieňov, hra na efekt, efektne prevedený film, ktorý ide na istotu a kde je na čo pozerať, veľa akcie, dobrých spomalovačiek, dobré herecké obsadenie, slušná zábavnosť,.... možno len o kúsok slabšie než prvý diel. /videl v kine: 80%/ ()
Nesdílím převládající názor, že pokračování dobrodružství doyleovského hrdiny je slabší než první díl, protože "dvojka" je co do tempa vyváženější než její předchůdce a zároveň si ji lze užít i jako vyprávění, jelikož jsou mnohem lépe distribuovány informace a poskytovány vodítka pro tvorbu hypotéz. Bohužel mnohem více rozšířenější "teorie" o tom, že ve druhých dílech musí být všeho vic, ale málokdy jsou lepší, převládá. Přitom podle jiného přístupu jsou sequely mainstreamových blockbusterů mnohem pozoruhodnější, pokud jsou natáčeny tvůrci s jasně rozpoznatelným rukopisem, protože ti se už jednou (komerčně, kriticky) osvědčili a nemusí se tolik podřizovat studiovým požadavkům. Bezpochyby to platí i pro Guye Ritchieho, který jednak v holmesovsko-watsonovské bromanci víc zdůrazňuje podvratnost v podobě možného queer čtení (čirá travestie!), jednak v nebývale sebereflexivním vyprávění vytváří nesčetné množství - především prostorových - mezer, aby se zaměřil na čirou potěchu ze samotné podstaty detektivní práce - dedukce jako takové. Zároveň se střet dvou dynamických sil vyprávění - Holmese a Moriartyho - otiskuje i do formální stránky snímku, která staví na pnutí dvou různých poetik (poklidného a dynamického, opodstatňující tak užívání zpomalovaček). Není to efektní, jak by si mnozí přáli, ale naopak maximálně efektivní, když i jednotlivé stylistické prvky, které v předchozí části sloužily k ozvláštnění obrazu jedné éry a její převládající filmové podoby, zde důsledně a důmyslně slouží vyprávění (především střidání velikosti záběrů). Konec? Doufám, že ne - chci další kapitolu. ()
Podobný "upgrade" jako z jedničky na dvojku Pirátů: Postavy schematicky poletují z A a do B a po chvilce je vlastně jedno, co se na plátně odehrává. Celá účast diváka se dá charakterizovat přítomností postavy cikánské věštkyně Noomi Rapace: I ta se filmem jen tak prokouká a téměř promlčí, protože nemá pražádný prostor k řádnému nahlednutí celému detektivnímu pátrání pod pokličku, natož odhalování indicií. Ritchie valí na plátno jednu zpomalovačku za druhou a zahlcuje omamnými vizuály, ale jako vypravěč příběhu, který strhne, selhává. Zbývá série schematických honiček se zaměnitelnou choreografií, průběhem i vyústěním, na jejímž konci přetrvává hořký pocit, že doyleovský arcidémon Moriarty si rozhodně zasloužil mnohem důstojnější duel. 5/10 [Londýn, 6/12/2011] ()
Přála jsem si nový pohled na starého, dobrého Sherlocka Holmese. Chtěla jsem zajímavou, nečekanou a neokoukanou zápletku. A k dokonalosti by mi pak stačilo už jen něco, co mi vyrazí dech. Takhle to tady ale nefunguje...Vše je tak nějak stejné jako tenkrát a já nemám být čím překvapena. Měla jsem pocit, že se dívám na pokus o vylepšení prvního dílu. Často jsem měla co dělat, abych udržela svoji pozornost u filmu. Některé dialogy mi přišly zcela zbytečné. Zachraňuje to fantastická atmosféra a silní herci. Vyzdvihnout musím hlavně těch pár minut ve vlaku a dokonalý útěk lesem. Konec mi alespoň přinesl úsměv. 3,5* ()
Galerie (102)
Zajímavosti (54)
- Postavy sa vo filme ocitajú okrem Anglicka aj vo Francúzsku, Nemecku a Švajčiarskych Alpách. (Steny94)
- Když profesor Moriarty (Jared Harris) ve své pracovně podepisuje věnování vlastní knihy, Holmes (Robert Downey Jr.) si prohlíží popsanou tabuli za jeho zády. Je zde znázorněn Pascalův trojúhelník, tj. schéma pro určení vlastností kombinačních čísel a jejich využití směřující k binomické větě. (calculus)
- Robert Downey Jr. (Sherlock Holmes) během natáčení scény s množstvím figurín z legrace dupl na ruku ležící na podlaze, protože si myslel, že je gumová. Následný křik ho ale přesvědčil o opaku. Komparzista naštěstí vyvázl bez horších následků a vše pojal s humorem. (lillygrace)
Reklama