Režie:
James McTeigueKamera:
Danny RuhlmannHudba:
Lucas VidalHrají:
John Cusack, Luke Evans, Alice Eve, Brendan Gleeson, Kevin McNally, Oliver Jackson-Cohen, Jimmy Yuill, Sam Hazeldine, Pam Ferris, Brendan Coyle (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Detektiv Emmet Fields (Luke Evans) je povolán k případu brutální vraždy dvou žen. Při pátrání zjistí, že zločin se až moc podobá smyšlené vraždě, která byla do detailu popsaná v povídce spisovatele Edgara Allana Poa (John Cusack). Předvolá tedy tohoto sociálního vyvržence k výslechu, ale zatímco je Poe ve vazbě, dochází k další strašlivé smrti - opět inspirované jedním z jeho příběhů. Fields tedy vyzve Poa, aby mu pomohl zastavit toto krvavé šílenství… (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Videa (11)
Recenze (541)
Pro mě příjemné překvapení, protože podle komentářů některých inženýrů tady jsem čekal pěknou nudu. Evidentně si nevedli čtenářský deník. Pravdou je, že být člověkem, který nezná žádnou Poeho povídku/báseň, díval bych se na to také trochu skeptičtěji, nicméně pořád by se jednalo o ostřejší detektivku, zasazenou do 19.století minulého tisíciletí, jako například francouzský Fantom. No jo, nečteš, nevíš....Hlavním hrdinou filmu je sám E.A.P. (J.Cusack), jež se ve své tradiční opilecké nostalgii snaží získat nezaslíbenou ruku své urozené vyvolené Emily. Na pozadí tohoto se v Baltimore začne odehrávat série vražd, které přesně kopírují děj autorových povídek, čímž Poe připoutá pozornost policie. Vše vygraduje únosem jeho milované, načež žačíná hra na kočku a myš, kdy se Poe ze všech sil snaží ve spolupráci s policií zachránít život ubohé Emily. K odkazům na dílo E.A.P - jednotlivé události(vraždy) ve filmu jsou postupně inspirovány povídkami - Vraždy v ulici Morgue, Jáma a kyvadlo, Maska červené smrti, Záhada Marie Rogêtové, Sud vína amontilladského. Proč se to jmenuje "Havran", ptáte se? Přečtěte si Havrana a odhadnete, jak film skončí. Já jsem spokojený. Ti, kteří nečetli nic z díla E.A.P., a zfuckovali to, by si měli dát pár facek. 80% ()
Hororová detektivka, která měla potenciál stát se buď naratologickou lahůdkou (převádění fikce v realitu a opačně), nebo brakovou ptákovinou roku (krvavé mordy, žena v ohrožení, chlastající protagonista). Nakonec jde jenom o úmorně mechanické hromadění motivů z děl E. A. Poea. Prostředkem k rozluštění záhady je samotný spisovatel, který detektivovi několikrát poradí, na co vrah tou kterou indicií naráží, aby pak pátrači společnými silami a s ohromující neomylností vydedukovali, kterým směrem pokračovat dál (zkratkovitost „logických“ vývodů v něčem připomíná Šifru mistra Leonarda). Hlavní dějová linie není náměty Poeových povídek protkána, jsou do ní jednoduše naházeny. Jedna poeovská narážka vytlačuje další, namísto toho, aby byly skládány do sebe a teprve ve výsledku vedly k dopadení vraha, čím padá potěcha z postupného odhalování pravdy. Ta se v závěru jednoduše zjeví. Každý převod Poeovy teorie do praxe je postavami nadto přiřazen ke konkrétnímu literárnímu počinu, někdy i s krátkou historickou explikací, takže se nemůžeme těšit ani z toho, že bychom sami poznávali, ze kterého zdroje tvůrci zrovna čerpají. Dynamická vazba mezi autorem a jeho dílem, kterým je zde vrah sám, nabízí přehršle nosných témat, z nichž ale scenáristé nedokázali žádné smysluplně rozpracovat. Nevytvářejí ani snahu mást nás možností, že by mohl vraždit samotný spisovatel, jehož vnitřní démoni jsou vinou křečovité, násilně implementované romantické podzápletky velmi krotké. Čím vrstevnatěji se scénář snaží Poea charakterizovat, tím méně je hrdina přesvědčivý, nejzábavnější je tudíž hned počáteční demo verze jízlivého a sebestředného alkoholika. Méně přímočarý přístup k zadání „film na motivy knih E. A. Poea“ naznačuje teprve závěrečný dialog, nastolující otázku, kdo je vlastně autor a kdo čtenář. Namísto promyšlené hry s vícero vypravěči, jejíž pravidla Poe mistrně ovládal, nám McTeigue nabízí jenom velmi neinvenční a málo temnou detektivku. S pár zbytečnými gore výpady a akčními scénami, jejichž přítomnost by omlouvala teprve mnohem výrazněji komiksová výtvarná stylizace (film chce vypadat trochu jako Ospalá díra, ale na postprodukční přibarvování obrázků už zřejmě nezůstaly peníze). 50% ()
Havran je rozhodne dobrý film zo zaujímavým príbehom. Zo začiatku všetko klape tak ako má, vraždy majú šťavu, atmosféru a sú zaujímavé, herecky je to dobre obsadené (hlavne Luke Evans, skvelá voľba), ale prečo je ten záver tak strašne suchý ? James Mcteigue a scenáristi očividne nezvládli záver filmu, ktorý neprekvapil tak ako by mal. 80% - 4* ()
Mohl to být krvavý thriller, na který budou mít diváci do 18 let vstup zakázán. Skončilo to ale uslazenou romancí s nějakým tím temnějším prvkem, který rozhodně nepotěší fanoušky Poevých povídek a básní. Nejen že je film plytký a minimálně napínavý, ale především hlavní postava není jako on. Naštěstí ale - John Cusack saves the day. ()
Solidní raně viktoriánská krimi s nádechem hororu, která by Allana jako jednoho z otců detektivního a hororového žánru určitě bavila. Solidně budovaná temná atmosféra, gradující napětí i zdařilá hra s Poeovými povídkami. Má to spád, žádné hluché místo a občas se blýskne parádním momentem, jako je třeba setkání Poea s vrahem. ()
Galerie (60)
Photo © Rogue Pictures
Zajímavosti (20)
- V scéne, kde Reynolds (Sam Hazeldine) nalieva jed do pohára, ho naplní až po okraj, no keď pohár posunie Poeovi (John Cusack), pohár je plný asi do dvoch tretín. (Arsenal83)
- S nabídkou na roli Emily byla oslovena i Noomi Rapace. (oje)
- Pri bále u Hamiltona (Brendan Gleeson) majú ľudia na tvárach masky pripomínajúce krídla havrana. (vander19)
Reklama