Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Slavný film Pásla kone na betóne scenáristky Milky Zimkové a režiséra Štefana Uhra z roku 1982 se zařadil mezi nejvýznamnější díla československé kinematografie. V roce 1995 na tento film navázal režisér Stanislav Párnický, který ve filmu stejné autorky (která si opět zahrála hlavní roli) pokračuje ve vyprávění o osudech Johany, její dcery a její vnučky - tentokrát ve slovenských reáliích poloviny devadesátých let. Příběh se odehrává v parném létě roku 1995, kdy se Johana vydává se svou vnučkou Pavlínkou na letní prázdniny. Poté, co se málem utopily na Šíravě (zachránil je muž středního věku Janko), odjíždějí domů do východoslovenské vísky. Janko je pozván na návštěvu. Po příjezdu domů však má Johana jiné starosti nežli myslet na Janka. Na jedné straně ji trápí nedobrý osud její dcery Pavlíny, která po strastiplném soužití s manželem alkoholikem utíká s dcerkou k matce. Na druhé straně temperamentní letora Johaně nedá, aby nebojovala za obecné blaho svérázně bojuje proti úpadku družstva, zkritizuje amerického velkopodnikatele, který na Slovensku vede úspěšný podnik. V něm pracuje i Janko, Johanin zachránce ze Šíravy. Jejich osudy se znovu protnou. Johana se zpočátku brání novému citu jednak proto, že si na romantické dobrodružství připadá stará, ale i proto, že jí všichni muži, kteří stoupili do jejího života i do života její dcery, přinesli zklamání. Nakonec se začne chystat svatba... ale v životě Johany nikdy není nic snadné. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (29)

mvukotic 

všechny recenze uživatele

Klasicke porevolucne pokracovanie. To co je stare, ako tak funguje. Pridana vsak bola typicka rovina, ktora pojednava o spolocenskych a ekonomickych zmenach po pade zeleznej opony, ktora vyznieva nasilu a sem tam az trapne. Inac prijemny oddychovy film na nedelne odpoludnie, teda az na toho chrapuna v podani skveleho Pavlovica, hehe. Paci-paci,fik-fik. ()

javlapippi 

všechny recenze uživatele

Ďalšia dobová konzerva, tentoraz rokov deväťdesiatych, so všetkým čo k tejto dekáde patrí. Spoločenské zmeny, pozvoľný rozklad kolektívneho poľnohospodárstva, hurápodnikatelia, dobová móda, densflór a nejaká tá jemná erotika. Oproti jednotke je to slabšie, kopa postáv, dialógov a celých scén je silených a pôsobí až karikatúrne. Ako ukončenie osudov načatých v jednotke to beriem, nad nedostatkami som ochotný privrieť oko, akurát Katarína Kolníková pokúšajúca sa hovoriť východoslovenským nárečím je už na mňa príliš. ()

Reklama

curunir 

všechny recenze uživatele

,,TA VIDZÍŠ TY! TA TO RIC!" __ Keď som "...kone na betóne" nedávno videl druhý krát, prekvapilo ma koľko scén z nich mám aj po 19 rokoch, kedy som ich videl prvý krát, v živej pamäti. Zo začiatku film brzdia odkazy na prvé Uhrovo dielo(ku ktorému sa inak dosiaľ akosi nemám), scény zo súčastnosti majú nadviazať na viaceré retrospektívy, avšak zmysluplnejší dej prichádza až od druhej tretiny. Beztak sa tu nájdu aj zbytočné postavy i také, ktorým východniarčina príliš nejde. Filmu síce dávam len 3*, neznamená to však, že by sa mi nepáčil. Páčilo sa mi dobré zachytenie autentickosti, atmosféry danej doby a veľa podobných ľudských charakterov i situácií som v tom období vídal vo svojom okolí. Že je to miestami ľahko erotické? Od 90. rokoch to jednoducho k našim filmom akosi patrí. Milka Zimková podala vo vážnejších polohách veľmi prirodzene pôsobiaci herecký výkon. (593. hodnotenie, 17. komentár k filmu) ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Pure devadesátky light. Zatímco české devadesátkové filmy jsou agresivní ve své malosti a zaujetím pro trendy doby, původně lyrický východoslovenský projekt v polovině 90. let sice také trpí různými obdobnými neduhy, ale vzácným způsobem se mu daří zůstat svojský. Ano, i do kulturáku v Gibové přišlo porno, místní ochutnali coca colu a krachlo JRD, ale tak hluboko jako Troška nebo Chytilová Párnický se Zimkovou neklesli. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Slovensko nemá tradíciu v pokračovaniach a ak sa o nejaké pokúsi, zdá sa byť zbytočné. Kone na betóne tiež neprinášajú nič zásadné, i keď sa nečudujem, že tvorcovia mali potrebu príbeh Johany uzavrieť. Bohužial sa tak udialo v divokých 90tych rokoch s príšernou módou a všadeprítomnými novopodnikateľmi. Kone na betóne sú však aj po rokoch pozerateľný film, čo je jeho najväčším a v podstate jediným kladom. Niektoré postavy sú zjednodušene napísané, manžel Paulínky sa chová ako karikatúra a syndróm zjednodušenia je prítomný skoro všade. Nápadník Johanky si môže vyberať, môže mať aj Mičkovicovú, avšak dá prednosť vráskam a otáznej charizme hlavnej hrdinky. No je to také malé guilty pleasure, ale ťažko nájsť z tohoto obdobia vkusný a inteligentný nadčasový film. ()

Galerie (7)

Zajímavosti (4)

  • Film bol natočený v rodisku Milky Zimkovej, v obci Okružná na východe Slovenska. (DETTO1976)
  • Na film si našlo cestu do slovenských kín 77 424 divákov. (Raccoon.city)
  • Henrieta Mičkovicová se kvůli svlékání před kamerami velmi styděla, zakopla, upadla nahá na zem a rozesmála celý štáb. Právě tato malá nehoda jí ale pomohla překonat nervozitu. (Sufferer)

Reklama

Reklama