Režie:
Tate TaylorScénář:
Tate TaylorKamera:
Stephen GoldblattHudba:
Thomas NewmanHrají:
Emma Stone, Viola Davis, Bryce Dallas Howard, Octavia Spencer, Jessica Chastain, Ahna O'Reilly, Allison Janney, Anna Camp, Christopher Lowell, Cicely Tyson (více)Obsahy(1)
Eugenia „Skeeter“ Phelanová právě dokončila školu a je rozhodnuta začít se živit psaním. Na rozdíl od dívek, v jejichž společnosti ve městě Jackson v Mississippi vyrostla, touží Skeeter po kariéře a je zcela smířena s tím, že manželství a děti budou muset nějaký čas počkat. To se setkává s velkým odporem jak u jejích vdaných kamarádek, tak především u její matky. Když se jí podaří získat práci v místních novinách, požádá o pomoc Aibileen, služku své nejlepší kamarádky, a následně začíná na popud nakladatele pracovat na tajném spisovatelském projektu.
Aibileen Clarková strávila celý život jako služebná v domech bílých lidí v Jacksonu. Vychovala pro své zaměstnavatele 17 dětí a jednoho vlastního syna, který tragicky a zcela zbytečně zemřel během nehody. Aibileen, zarmoucená ztrátou svého jediného dítěte, je velkou oporou jak víra, tak její nejlepší kamarádka Minny. Když jí do života vstoupí Skeeter, Aibileen zjišťuje, že je poprvé v životě ochotna se s někým podělit o své zážitky a zkušenosti – ačkoliv tento zdánlivě prostý čin s sebou nese velká rizika.
Přímočará Minny Jacksonová je třiatřicetiletá služebná, která má pověst nejlepší kuchařky v Mississippi. Pracuje pro Hilly Holbrookovou (Bryce Dallas Howard), ale následkem vzdoru je z práce vyhozena a nucena vydat se na periferii Jacksonu, kde pracuje pro osamělou Celii Footeovou (Jessica Chastain). Minny je Aibileenina nejlepší kamarádka a pomáhala jí vyrovnat se se ztrátou jediného syna. Ačkoliv je silná a nezávislá, je Minny současně velice rozumná a také zdravě skeptická, co se Skeeteřina projektu týče.
Mezi trojicí žen vznikne doslova sesterské pouto, které jim pomáhá překonat těžkosti, jimž jsou během svého snažení vystaveny, a pomáhá jim uvědomovat si, že občas je třeba vybočit ze zajetých kolejí – i pokud to znamená nutnost konfrontovat celé město tváří v tvář a ukázat mu, že doba se mění.
(oficiální text distributora)
Videa (57)
Recenze (1 026)
Ženské drama, to je zásadní klíč pro pochopení tohoto vynikajícího filmu. Filmová adaptace slavného románu Černobílý svět, který napsala americká spisovatelka Kathryn Stockett a který se, stejně jako film, celý odehrává ve výsostném světě žen, kudy manželé jen procházejí nebo do něj jen letmo nahlížejí (ve filmu jsou vlastně jen dvě okrajové mužské postavy, které tu mají víc než jen ,,štěk"), ve světě kuchyní a salónků, v dopoledních a brzkých odpoledních hodinách, kdy muži jsou mimo dům v práci, v uvnitř ,,hořícím Mississippi" a doutnajících 60. letech. Tak krásný film o tak strašných věcech. Není divu, že do tohoto světa nedoléhají mužská řešení ,,problémů" (a když už ano, tak jen v ozvěnách), tady se bojuje ženskými prostředky, Ku-klux-klan tu opravdu nehledejte. A tento ženský rastr ovlivnil i žánrové vymezení, vždyť film je víc než čistokrevné drama dobře maskované melodrama (které funguje především emočně), příběh s přemírou patosu, zvláště spjatý se silou psaného (a svobodně šířeného) slova, díky němuž vítězí dobro nad zlem, hlavními hrdiny (spíše tedy hrdinkami) jsou ryze černobílé postavy, což se ostatně ozývá i v českém distribučním názvu knihy i filmu. Dojemný děj pak ale rozhodně není laciný, stejně jako lacině nevyznívá celý snímek, i když samozřejmě z jiného (mužského?) úhlu pohledu se může jevit, že boj za lidská práva měl v USA trochu jiný průběh a nebyl zase až taková selanka, jak se může dle knihy a filmu zdát. I když konec je trochu hollywoodsky plytký, stejně tu před divákem zůstává velmi působivý a procítěný příběh o silných ženách, které dovedou svým specifickým způsobem měnit chod dějin a dopomoci konci (nejen) rasové nerovnosti... ()
Překvapivě hodně silný a emotivní film, který přitom tolik nesází na přílišné tlačení na pilu jak jsem se obával a žádné uplakané drama nás tak díkybohu nečeká. Místo toho jsme dostali chytře budované drama plné překvapivě mnoha zajímavých charakterů, z nichž každý má ve filmu své místo (jenom nápadník Emmy Stone je zde jaksi navíc). Herecky je to parádní a ani nevím jestli si víc chvály zaslouží Viola Davis, Octavia Spencer nebo Jessica Chastain. Střihačské nůžky by ale neuškodily, protože film je místy až přiliš utahaný. Navíc jsem čekal, že konec mě zasáhne víc, protože situace po vydání knížky nebyla přece jenom tolik vyhrocená, jak bych očekával. Ale i tak velká spokojenost. ()
[imdb: 8.0/10] | me: Herecký koncert, ktorý neuveriteľne emotívne a pútavo ukazuje zložitosť a komplikovanosť americkej "farebnej" histórie. Je to silný film, ktorý má veľkú filmársku aj ľudskú hodnotu. Je skvelo vyvážený - úsmevné pasáže veľmi elegantne striedajú ťažké a bolestivé situácie ... Je to proste film odzrkadľujúci pestrofarebné životné momenty bez príkras využívajúc dokonalé herecké výkony k dosiahnutiu krásneho filmového zážitku. Klobúk dole. Your eggs are dying. Would it kill you to go on a date? ()
Černobílý svět plný barevného humoru, ale i nezkreslených citů, které vás dojmou. Většinou se ve filmech jedná o hrdiny mužského pohlaví, ale tady jsou všechny hlavní i vedlejší postavy něžného pohlaví, které so rozhodli promluvit otevřeně o vztazích mezi služkou a paní domáctnosti. Kus americké historie, které je poznamenáno v dalčích generacích amerických občanů. Jsem rád, že se jednou do roka takový snímek objeví v kinech. ()
tazko nieco vytknut tomuto filmu. Musela by som velmi dlho patrat a mozno by som sa ani nedopatrala. Ale ved ono to urcite za mna urobia tunajsi fundovani kritici :) Cesky nazov je naozaj vystihujuci, pretoze v tej dobe bolo na juhu USA naozaj vsetko cierno-biele. A bohuzial, obcas mam pocit, ze sa to nezmenilo ani doteraz, ale to je vedlajsie. Ked uz vas neuchvati tematika, tak brilantne herecke vykony su rozhodne nieco, kvoli comu sa film oplati vidiet. A moj osobny tip je, ze jedna z hlavnych osob bude nominovana na cenu akademie a mozno ju aj ziska... ()
Galerie (123)
Zajímavosti (23)
- Režisér Tate Taylor a autorka knihy Kathryn Stockett byli přátelé z dětství, společně ho trávili v Jacksonu. (Pavlínka9)
- Film se odehrává v roce 1963, v několika scénách je však možné zahlédnout automobily pocházející z roku 1964. (Pavlínka9)
- Duet „Jackson“ od Johnnyho Cashe a June Carter se ve skutečnosti objevil až v roce 1967, tedy o několik let později než se odehrává děj filmu. (Pavlínka9)
Reklama