poster

Stopaři

  • Česko

    Pátrači

  • Česko

    Hledači

  • USA

    The Searchers

Dobrodružný / Drama / Western

USA, 1956, 119 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • rikitiki
    ****

    Film je slabší v některých detailech (nadbytečné odlehčující scénky - skeče), ale jako celek je neuvěřitelně silný. Perfektně funguje kamera i příběh, který hodně vypráví jen v náznacích. Například o hlavní postavě, Ethanovi, se toho moc nedozvíme z mluvení, ale z nenápadných a spíš jen ukázaných zmínek. ___ Hrdý voják poražené Konfederace, který si odjel hojit šrámy do války v Mexiku, s nezkrotnou nenávistí ke všemu, co je spojené s indiány. Jenomže, je to opravdu tak? Kde přišel k perfektní komančtině a rozsáhlým etnografickým znalostem o indiánech? Na univerzitě nejspíš ne. Z letmého záběru na náhrobní kámen víme, že jeho matku zabili Komančové a on se přesto vydává na dlouholetou výpravu za unesenou neteří s indiánským míšencem po boku. ___ Myslím, že jeho nenávist k indiánům rozdmýchalo ještě něco jiného než smrt matky. Vyvraždění bratrovy rodiny má pro něj hlubší zásah, protože je tam cosi nenápadného a nevyřčeného mezi ním a jeho švagrovou. Stačí se ale podívat na způsob, jakým ona objímá jeho zaprášený kabát, jak se spolu rozloučí a ona chvíli drží ruce ve vzduchu, jakoby se ho ještě stále dotýkala a hlavně to, že když on běží do vypáleného statku, tak nevolá bratrovo jméno, ale její..... Snímek je velmi působivý také tím, co neukáže. Nevidíme, jak dopadla bratrova rodina, jen Ethanovu reakci na to, co viděl - ať už, když vyšel z vypáleného domu, nebo když se vrátil z kaňonu, kde našel starší neteř - a takhle to funguje maximálně. Cokoliv by snímek ukázal, nedosáhne takových hrůz a nejistoty, jako divákova představivost. ____ Ethan je vzteklý pes, ale není prostý citu. Jeho postupné sbližování s mladým míšencem končí tím, že ho vpodstatě přijme za syna (odkáže mu, vše co má a nechce mu dovolit riskovat život), dělá to ale ethanovsky neurvalým způsobem.___ A ano, film je rasistický, ale zároveň jednoznačně ukazuje i brutalitu, s jakou se bílí vypořádali s indiánskými kmeny (osud nešťastné Look, která se ve filmu objeví snad jen na pět minut, ale nedá se zapomenout: "Proč ji? Nikdy nikomu neublížila!") ____ Ethan projde dramatickou katarzí a na konci snímku sice odchází sám a do ztracena, ale nejspíš oproštěn od své krvelačné a snad už ukojené nenávisti. ___ Jo, John Wayne, nevím, kde se to v něm vzalo, v tomhle snímku hraje. A dobře! /11. 5. 15./(11.5.2015)

  • Anderton
    ****

    Stopári začínajú podobne, ako klasické čiernobiele Fordove westerny. Divokí Komančovia vyvraždia rodinu a unesú deti. Postupom času si uvedomujeme, že sú ale omnoho komplikovanejší. Hlavný hrdina je rasista a tak trochu psychopat, na scénu prichádzajú indiáni ako filmové postavy so svojimi dôvodmi páchaného násilia a my zisťujeme, že tou kladnou postavou príbehu je Ethanov súputník Marty. Stopári sú skutočný veľkofilm s nádhernou prírodou a potešia niekoľkými technickými finesami, ako napríklad časť príbehu rozprávaná čítaním listu, keď vetu začne čítať čitateľ a dokončí ju v zinscenovanej scéne postava. Ford svoj dovtedajší zjednodušujúci rasizmus hodil na plecia hlavnej postavy, ale na skutočný liberalizmus vo westernoch sme si ešte pár rokov museli počkať.(21.10.2012)

  • swed
    ****

    V mnoha směrech nadčasový a inovativní western. Téma rasismu je více než patrné, stejně jako rozpolcenost hlavní postavy (charismatický John Wayne). Pryč jsou jasně dané kontury dobra a zla, do popředí se staví nejednoznačná psychologie charakterů poháněná sžírající obsesí. "The Searchers" tak můžeme směle řadit k takovým dílům, jakými jsou například "V pravé poledne" nebo "Nesmiřitelní". Určitou vadou na kráse se může jevit zařazení odlehčených momentů, které ubírají atmosféře na hutnosti a snižují tím mé výsledné hodnocení. 8/10(19.11.2009)

  • Morloth
    ***

    První film s Waynem, kde mi Wayne nevadí. Naopak. Jeho strýček Ethan je pěknej zmetek. Škoda, že film rozdrobují milostné a komické epizodky, které v rámci celého příběhu nefungují. Problém však není patrně ve snímku, ale ve faktu, že Amerika 50. let byla neskutečně nudná a prudérní. Nedá se upřít, že The Searchers stále baví. Co teprv v době svého vytvoření.(28.5.2011)

  • InJo
    ****

    Pro mě po EL DORADU nejlepší western (a možná i film) s Johnem Waynem. Na první pohled pouze další romantické, zidealizované a dobově poplatné žánrové dílo (čemuž odpovídá především velmi staromilecká audiovizuální koncepce, některé herecké výkony atd.), které je ovšem nepřehlédnutelně a nezanedbatelně společensky angažované - v 50. letech v USA přece jen asi nebylo úplně běžné ve velkých studiových projektech otevřeně tematizovat rasismus a xenofobii. Obdobně jako film samotný je na tom i Wayneova postava. Zdánlivě stejná jako většina jeho ostatních (omezený machistický šovinista), ale tady jde o zřejmý záměr, jelikož je s jejím (dosti temným) charakterem v průběhu snímku pracováno. Jen ten rádoby humor a částečně i milostná linie Wayneova sidekicka jsou tu jaksi navíc... 80 %(2.8.2011)

  • - David Lean sa nechal Stopármi inšpirovať pri natáčaní Lawrenca z Arábie (1962). (MikO_NR_1909)

  • - V době natáčení studovala Natalie Woodová ještě na střední škole, kde ji vyzvedávali John Wayne a Jeffrey Hunter. Mezi spolužačkami tím vyvolávali velká pozdvižení. (džanik)

  • - V roce 1836 v Texasu Komančové skutečně unesli bílou dívku. (džanik)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace