poster

Stopaři

  • Česko

    Pátrači

  • Česko

    Hledači

  • USA

    The Searchers

Dobrodružný / Drama / Western

USA, 1956, 119 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Havenohome
    *****

    Film si od doby vzniku nesie nálepku revizionistického westernu. A v dobe vzniku musel samozrejme pôsobiť znepokojujúco a drásavo........Ford je jednoducho kráľ budovania dramatického napätia, uvediem napríklad scénu, keď idú usadlosť prepadnúť indiáni. Ani jedného indiána v tejto scéne neuvidíte, len sa niečo zablýska v kríkoch v diaľke, napriek tomu sa dá v scéne krájať napätie len prácou s hercami v dome a všetko vyvrcholí hororovým panickým výkrikom dcéry. Film je navyše taký vyčačkaný, čo sa týka rekvizít, scény a kostýmov, že už len z toho sa vám zatočí hlava. Lokácie usadlostí sú navyše celé postavené v ateliéroch a tie epické oblohy sú proste namaľované na pozadí. Je to vrchol klasicko-hollywoodskej ateliérovej scénografie. Samozrejme toto všetko sa kombinuje s natáčaním v prašnom či zasneženom reále........ Avšak späť k revizionistickému rozmeru westernu. Ten možno aj dnes čiastočne uznať, ale zároveň aj kritizovať. Čo sa týka zobrazenia indiánov a hlavnej postavy mačistického veterána Ethana Edwardsa, tak sa jedná skutočne o revizionistické zobrazenie. Film pôsobí ako určité ospravedlnenie za predošlé Fordove filmy, v ktorých indiánov zobrazoval sploštene a len ako dehumanizované nebezpečenstvo, aj keď ani v tomto nejde režisér príliš ďaleko. V čom je však film problematický, tak to je spôsob zobrazenia žien. Do žien sa surovo kope, ženy sa chytajú ako predmety a strkajú ich do domov, aby sa nepozerali na bitku, lebo to je zábava pre mužov a tak podobne. Ak by mali tieto obrazy v sebe kritický rozmer, bolo by to v poriadku, režisér ich však modeluje tak, že pôsobia komicky, a je to teda taký šovinistický fúzatý humor, kde sa smejeme tým "naivným, hlúpym ženám". Ford to inak ani nemohol spraviť, kedže film vznikal dlho pred feministickou revolúciou, každopádne z dnešného pohľadu to pôsobí anachronicky a celému filmu to na jeho revizionistickom rozmere uberá. A nielen toto mu uberá. Taktiež vyvrcholenie filmu, kedy sa nakoniec rasistický strýčko Ethan ovládne a nenechá priechod svojím vražedným chúťkam, je vzhľadom k zvyšku filmu veľmi zjemňujúci, nepravdepodobne pôsobiaci a romantický.(20.4.2020)

  • mortak
    ****

    V rámci hollywoodského mainstreamu ojedinělá snaha zobrazit odvrácenou tvář dobývaní západu. Skutečná komančská princezna nebyla tak krásná jako Natalie Wood, a po návratu se nedokázala už začlenit, ale jinak je příběh jejího hledání líčen docela věrohodně. Škoda té melodramatické linie s mladým párečkem, který příběh trochu zdržuje, ale jinak jde o solidní připomínku toho, že dějiny Divokého západu jsou hlavně dějinami vraždění a znásilňování, kterého se dopouštěli obě strany.(18.9.2019)

  • Zeck
    ****

    Nadprůměrný western, ve kterém vždy rovný drsňak John Wayne zase tak rovný není. To je hlavním tahákem tohoto filmu, protože kapitán Amerika v roli sarkastického rasisty, to tady snad ještě nebylo. Nejlepší výkon na plné čáře podal Jeffrey Hunter, který hrál vážně skvěle a hrozně mě bavil. Celý film je pojat v drsném stylu a krajina, ve které se celý film odehrává je prostě skvělá. 80%(5.8.2011)

  • Falko
    ****

    Myslim si, ze toto je dost realisticky western a prave to je na nom to najzaujimavejsie. Zo zaciatku to vyzeralo ako bezproblemovy zivot rodinky, az kym sa neobjavili Indiani, cim nechcem odsudzovat len Indianov, pretoze zase nepoznam spravanie sa bielych. Jednoducho spolocne suzitie bolo takmer nemozne a mna zaujimala Ethanova vola za kazdu cenu najst Indianmi unesenu malu Debbie. Obcas sa objavia aj humorne sceny, proste je to jeden z tych kvalitnejsich westernov... 20.12.2008 ____ John Wayne - (Ethan Edwards) +++ Jeffrey Hunter - (Martin Pawley) +++ Vera Miles - (Laurie Jorgensen) +++ Natalie Wood - (Debbie Edwards) +++ Hudba: Max Steiner +++(20.12.2008)

  • rikitiki
    ****

    Film je slabší v některých detailech (nadbytečné odlehčující scénky - skeče), ale jako celek je neuvěřitelně silný. Perfektně funguje kamera i příběh, který hodně vypráví jen v náznacích. Například o hlavní postavě, Ethanovi, se toho moc nedozvíme z mluvení, ale z nenápadných a spíš jen ukázaných zmínek. ___ Hrdý voják poražené Konfederace, který si odjel hojit šrámy do války v Mexiku, s nezkrotnou nenávistí ke všemu, co je spojené s indiány. Jenomže, je to opravdu tak? Kde přišel k perfektní komančtině a rozsáhlým etnografickým znalostem o indiánech? Na univerzitě nejspíš ne. Z letmého záběru na náhrobní kámen víme, že jeho matku zabili Komančové a on se přesto vydává na dlouholetou výpravu za unesenou neteří s indiánským míšencem po boku. ___ Myslím, že jeho nenávist k indiánům rozdmýchalo ještě něco jiného než smrt matky. Vyvraždění bratrovy rodiny má pro něj hlubší zásah, protože je tam cosi nenápadného a nevyřčeného mezi ním a jeho švagrovou. Stačí se ale podívat na způsob, jakým ona objímá jeho zaprášený kabát, jak se spolu rozloučí a ona chvíli drží ruce ve vzduchu, jakoby se ho ještě stále dotýkala a hlavně to, že když on běží do vypáleného statku, tak nevolá bratrovo jméno, ale její..... Snímek je velmi působivý také tím, co neukáže. Nevidíme, jak dopadla bratrova rodina, jen Ethanovu reakci na to, co viděl - ať už, když vyšel z vypáleného domu, nebo když se vrátil z kaňonu, kde našel starší neteř - a takhle to funguje maximálně. Cokoliv by snímek ukázal, nedosáhne takových hrůz a nejistoty, jako divákova představivost. ____ Ethan je vzteklý pes, ale není prostý citu. Jeho postupné sbližování s mladým míšencem končí tím, že ho vpodstatě přijme za syna (odkáže mu, vše co má a nechce mu dovolit riskovat život), dělá to ale ethanovsky neurvalým způsobem.___ A ano, film je rasistický, ale zároveň jednoznačně ukazuje i brutalitu, s jakou se bílí vypořádali s indiánskými kmeny (osud nešťastné Look, která se ve filmu objeví snad jen na pět minut, ale nedá se zapomenout: "Proč ji? Nikdy nikomu neublížila!") ____ Ethan projde dramatickou katarzí a na konci snímku sice odchází sám a do ztracena, ale nejspíš oproštěn od své krvelačné a snad už ukojené nenávisti. ___ Jo, John Wayne, nevím, kde se to v něm vzalo, v tomhle snímku hraje. A dobře! /11. 5. 15./(11.5.2015)

  • - V roce 1947 zemřela westernová hvězda Harry Carey. John Ford na jeho památku do filmu obsadil Careyho ženu Olive (Paní Jorgensenová) i jeho syna Harryho Careyho Jr. (Brad). (džanik)

  • - Fessu Parkerovi byla nabídnuta role Martina, ale Walt Disney ho neuvolnil. (džanik)

  • - Podle Amerického filmového institutu 12. nejlepší film všech dob (2007). (džanik)