Režie:
Vladimír MichálekScénář:
Marek EpsteinKamera:
Martin ŠtrbaHrají:
Matěj Hádek, Jiří Vyorálek, Jan Kolařík, Eva Leimbergerová, Gabriela Mikulková, Stanislav Zindulka, Eva Jurůjová, Pavel Kunert, Gabriela Štefanová (více)Obsahy(1)
Petr je posel, vlastně messenger. Je to jeden z těch mladých mužů, kteří se na svých kolech stali nedílnou součástí koloritu současných měst. Je to člověk nekonformní, který se odmítá sžívat se současnou pokřivenou společností, se všemi těmi jejími pohodlnostmi, konzumem a lží, s jejími pseudopravdami, pseudocity, pseudoláskami a pseudohodnotami. Petrova nespoutanost přináší stále větší a větší problémy. A Petr je přesně člověk, který si nikdy nepřizná, že by mohl být u konce s dechem. (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (87)
Posel je jednoduše řečeno film o cyklomrdu. Ale je třeba říct, že je to snímek povedený a zdejší hodnocení je nejspíš způsobeno tradiční záští vůči českému filmu. Režie, kamera i herecké výkony jsou dobré až výborné, nejslabší položkou je scénář. Epstein poslední dobou produkoval sr.ku a za sr.kou, takže v tomto ohledu se jedná o jeho nejlepší počin. Přesto se scénář neubrání mnoha klišé, například celá vedlejší línie s tlustou ošklivou holkou, která se zamiluje do Petrova kamaráda. Kolikrát už jsme tohle viděli? Největším kladem snímku je dobře postižená mentalita třicátníka utíkajícího před sebou samým, adrenalinové závody Brnem a několik vtipných dialogů. Bohužel se na můj vkus až příliš často používal takzvaný "kozí záběr", děkuji Lence za terminologii. Na závěr si neodpustím poznámku: Většina cyklistů si své "miláčky" zamyká, Epsteinův scénář objeví zámek až ke konci filmu. ()
Lidé asi nemohou strávit film, ve kterém je hlavní hrdina antihrdinou. Ano je těžké koukat na někoho, s kým se nemůžete ztotožnit. Film není rozhodně prázdný ani nudný. Vůbec nemohu pochopit, že to někdo napíše. Ve filmu je naopak tolik vrstev v každé postavě a na rozdíl od mnoha současných filmů není předvídatelný a líbivý. Tím byl pro mě ještě zajímavější. Velké překvapení pro mě byla Mikulková, ale výkony všech herců bylo velké plus toho filmu a i díky nim jsem přehlédl určité nedorazy scénáře. ()
,,Zloději kol" po česku? To asi ne. Tentokrát jsem neměl pocit takového toho "typického českého filmu", jaký popisuji např. u filmu Poupata, ale přesto nejsem z Posla nijak nadšen. Na Michálkovi je sympatické, že neuvízl v jedné zaběhnuté koleji. Režisér takových hitů jako Je třeba zabít Sekala nebo Babí léto by v našem malém rybníčku mohl celkem spokojeně točit variace na tyto příběhy, kdežto z Posla je cítit snaha zkusit něco jiného, překročit svůj stín. To vyšlo jen zčásti - a na vině je především scénář bůhví proč oslavovaného Marka Epsteina (co jsem slyšel, žádná z jeho novinek, tedy ani Signál ani Vrásky z lásky, není zrovna zázrak). Film se snaží cosi řešit, ale je to takové nemastné neslané, chybí zápal, chuť zkusit něco, co tu opravdu ještě nebylo. Říká se, že umělec by se měl pustit do nějakého díla teprve tehdy, pokud by umřel, kdyby tak neučinil. A to je právě problém mnoha českých filmů, Posla nevyjímaje. Kdyby nevznikl, nikomu by to nebylo líto, nikdo by to nezaznamenal a naše kinematografie by vůbec o nic nepřišla, což je samozřejmě velmi špatně. Ale abych jen nehanil - Hádek a Leimbergerová jsou senzační. ()
Ackoliv Michalek natocil dva vytecne filmy (Sekala a Babi leto), tak uz je to rada let a od Posla jsem si nic nesliboval. A musim rict, ze me celkem mile prekvapil. Sice obycejny, ale relativne uveritelny pribeh ze zivota nekolika tricatniku. Hadek dobry, zdatne mu sekunduje i Vyoralek a Mikulkova. Pochvalim i Strbovu kameru, predevsim zabery z jizd na kole. Zaver filmu me ujistil v tom, ze nize s hodnocenim jit nemohu. ()
I když je konec předvídatelný nabízí Posel pohled na dnešní svět. Zdá se mi, že český film je úspěšný, právě pokud se zaměří na současnost, byť temnou a poznamenanou. Ať už je to Rodina je základ státu nebo Kobry a užovky. Právě srovnání s posledním jmenovaným je nasnadě - dějová linka je v řadě bodů podobná, obsazení hlavního hrdiny Matějem Hádkem ... to vše vybízí k porovnání. Na rozdíl od mnohých zde mám scénáře Marka Epsteina ráda a tady na navíc v tom nevinně - scénář napsal dávno před Kobrami. Posel se mnohem víc drží hlavního hrdiny, ostatní postavy se odvíjí právě ve vztahu k němu. Tak jako si hlavní hrdina uhání ulicemi Brna, jde i režisér Michálek vlastní cestou, leckdy nevyjetou pěšinou a po schodech. A to je mi právě na filmů sympatické - je svůj. ()
Galerie (35)
Photo © Jef Kratochvíl
Zajímavosti (6)
- Film měl původně vzniknout jako TV film. Až později se rozhodlo, že půjde do kinodistribuce. (morgos)
- Vladimír Michálek se částečně inspiroval filmem U konce s dechem (1959). (JoranProvenzano)
- Herci zvládli akční scény až na malé výjimky sami. (morgos)
Reklama