Režie:
Neil JordanKamera:
Sean BobbittHudba:
Javier NavarreteHrají:
Saoirse Ronan, Gemma Arterton, Caleb Landry Jones, Sam Riley, Daniel Mays, Uri Gavriel, Gabriela Marcinková, Warren Brown, Jonny Lee Miller, Tom Hollander (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Eleanor a Clara, dvě tajemné mladé ženy, hledají útočiště v chátrajícím pobřežním letovisku. Uprostřed zbytků laciného luxusu a polorozpadlých hotelů se pokoušejí sehnat peníze a ubytování. Clara si začne vydělávat jako prostitutka a brzy se setká se stydlivým a osamělým Noelem, který jim poskytne útočiště v opuštěném penzionu jménem Byzantium. Clara, která vždy myslí na budoucnost, ho promění v dům neřesti. Mladší Eleanor, věčná školačka, najde spřízněnou duši ve Frankovi a prozradí mu své tajemství. Narodila se v roce 1804, ačkoliv je jí 16 let a Clara je její matka, přestože je jen o několik let starší. Přiznává, že k tomu, aby zůstali naživu, potřebují pít lidskou krev. V malém, poklidném městečku začínají umírat lidé. A minulost, před kterou dívky tak dlouho prchaly, je pomalu dohání. Zvítězí láska nebo věčný život? (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (303)
Žít věčně a být svázán ohledy je otrava a může se změnit v pomalé umírání zaživa, pokud si nezakousnete nějakého vhodného společníka, tedy v obvyklých upírských kauzách, zde je doporučeno členství v nejmenovaném bratrstvu, které si neaktualizovalo zvěsti o emancipaci... Kdoví, proč Neilu Jordanovi nedají upíři spát a jejich mysterický kult mu přijde zasádní v osamělých ostrůvcích příhod, které by se stejně dobře obešly bez nadpřirozeného podkladu, tím spíš, že už ani upíři nejsou tím, čím bývali. Tento způsob podání mi přijde jako improvizovaná variace na nesmrtelné téma, která se rozhodně nesmrtelnou nestane. Malé bezvýznamné plus uděluji za umístění děje poblíž vyhořelému molu v Hastingsu, kde jsem se možná procházela právě blízko času natáčení. ()
Atmosférická, melancholická, ztichlá, místy příjemně zlověstná a bohužel také přespříliš dlouhá nuda. No, nuda... Abych nelhal, Byzantium si moji pozornost udržet dokázalo, jenže pocit jakési zbytečné rozvláčnosti, který jsem měl i při sledování předchozího Jordanova počinu Ondine, mě nakonec neopustil. Palec nahoru dávám za obě herečky (především pak za uhrančivé oči Saoirse Ronan), které toho hodně zachránily. ()
Hudba, kamera a bezchybný výběr exteriérů dávaj filmu neskutečně kvalitní mix romanticko -depresivní atmosféry, která dokáže vysloveně uhranout. Film je vyprávěn formou dvou příběhů, kdy ten z minulosti pomáhá divákovi pochopit ten ze současnoti, ale já osobně jsem spíše fanoušek rovnice 1 příběh = 1 film, jasně víc příběhů v jednom, který jsou nějak propleteny vypadaj scénaristicky hravě a může to zvyšovat divákův zájem, ale taky to narušuje prožitek a souznění ať už s hrdiny filmu a nebo jeho obsahem, protože neustálý "přepínání" mezi jednotlivejma časovejma úsekama znamená taky neustálý přepínání vnímavosti a to u mě nikdy nevyznívá až tak silně, jak by mohlo v případě výše zmíněné rovnice, což je přesně tenhle případ. Jinak ovšem paráda, která chce kino, to je jasný. ()
Určitě se shodneme, že Neil Jordan je sakra schopný režisér, jenže jeho upírský výlet si to dere po hodně nudné cestičce. Žádný zajímavý úkaz vpravo, žádný vlevo. Možná to má fajn kameru a slušné exteriéry, ve výsledku to ale moc nefunguje. Matka je živočišná manipulátorka, dcera tichá a depresivní introvertka. Obě jsou zahrané výbornými herečkami svých generací, nic než rozvláčný děj ale tvůrci nenabízejí. Výjimkou je snad ten nejpovolanější, který se svou vizuální představivostí nejednou potěší. Jinak ale tenhle materiál z důvěrně známých kulis anglického chladného pobřeží a rozpadajících se činžáků v melancholickém kabátu rozhodně nesedne každému. Hlavně bacha, ať neusnete. Přišli byste minimálně o napěchovaný dekolt Gemmy Arterton, který se v každém třetím záběru dere ven. ()
CITÁT - Svůj příběh nemohu vyprávět, sepisuji jej však vždy, když najdem bezpečné útočiště......... Čekal jsem sice něco úplně jiného než Stmívání, ale oto je tento příběh podivnější. Herci nic moc, prostě špatná volba, divná hudba, dialog mnohdy příšerný až nudný a kamera taky nepředvede nic extra. 50% ale spíše podprůměr. ()
Galerie (73)
Zajímavosti (5)
- Natáčení probíhalo v Irsku v lokalitách County Cork a County Dublin a ve Velké Británii v Jižním Sussexu. (Terva)
- Roli Savella měl původně hrát Stephen Rea, ale pro nedostatek času ji přenechal Urimu Gavrielovi. (Terva)
- Saoirse Ronan (Eleanor Webb) ve filmu skutečně hraje spletitou klavírní sonátu Op. 2, č. 3. od Ludwiga van Beethovena, jelikož prošla intenzivním dvanáctitýdenním klavírním rychlokurzem. (Kritiq)
Reklama