Reklama

Reklama

Zázrak

  • angličtina Miracle
Rozhovor  - Juraj Lehotský

VOD (1)

Obsahy(1)

Příběh patnáctileté dívky, která se dostane do nápravného zařízení, touží milovat, ale není jí to dovoleno. Navzdory všem zákazům se však rozhodne žít svůj život naplno... Patnáctiletá Ela se po řadě konfliktů s matkou dostává do nápravného zařízení. Dívky, které tam žijí, mají za sebou často trudnější zkušenosti než řada dospělých. Drogy, prostituce, útěky z domova, záškoláctví… Před příchodem do polepšovny měla Ela vztah s třicetiletým Robym, do něhož je stále hluboce zamilovaná. Představuje si s ním společnou budoucnost, pro jejíž naplnění je odhodlána udělat téměř cokoli… Režiséra Juraje Lehotského inspiroval k natočení sociálně laděného snímku osud konkrétní dívky, kterou potkal. Jak říká, cílem bylo „vidět její život takový, jaký je. Žít její život s jejím malým tajemstvím, v plné jednoduchosti a obyčejnosti…“ A doplňuje: „Chtěl jsem být blízko u ní.“ Na pravdivosti snímku dodává zejména zcela přirozený projev Michaely Bendulové, představitelky Ely, kterou režisér objevil po téměř dvouletém hledání v jednom nápravném zařízení. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Rozhovor  - Juraj Lehotský

Recenze (45)

Davson 

všechny recenze uživatele

Fish Tank na slovenský způsob a s kratší stopáží, ale kvalitativně klidně srovnatelný s nedávným britským snímkem Andrey Arnold. Lehotský patří k nadějným jménům slovenského filmu, své dokumentaristické kořeny umně přetavuje do zdařilého hraného debutu. Vyvaroval se nebezpečných klišé typických pro sociální dramata - citového vydírání i kýčovitého dojímání se nad osudy postav ve filmu. Pokud se Lehotský bude dále zlepšovat, má určitě šanci prorazit i na světové scéně a bojovat o místo na výsluní třeba i s hvězdami současného realistického uměleckého filmu, bratry Dardennovými. Čas ukáže, jestli jsem nepřestřelil:) ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Cynicky řečeno, nečekejte žádný zázrak. Možná za něj ale lze považovat výkon hlavní neherečky, který byl na tomto filmu to nejlepší a držel snímek po celou dobu nad vodou. Jinak mi však nesedl příběh, dialogy ani postavy a také celá dějová linka se „stavem“ mladé hrdinky, ta mi přišla úplně mimo. Konel byl sice hezký, ale tak nějak bez účinku, vidím to pouze na horší průměr. ()

Reklama

Aljak 

všechny recenze uživatele

Samotný základ a tematika filmu veľmi dobré. Sociálne drámy si pozriem naozaj veľmi, a toto vyzeralo spočiatku naozaj veľmi lákavo. Atmosféra bola ešte viac umocnená prirodzeným prejavom dospievajúcej mládeže, slangom a vulgarizmami, čo mi však v tomto prípade absolútne neprekážalo - práveže to pridalo na vierohodnosti filmu. Bohužiaľ, najväčšou slabinou tohto filmu je obsah. Dráma jednoducho napriek veľkému potenciálu nerozkvitla tým správnym smerom. Michaela Bendulová bola výborná, a mňa osobne takáto téma filmu veľmi bavila - ale aj tak si myslím, že to malo na viac... ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Zo slovenských sociálnych filmov sa najlepšie k prítomnosti vyjadril zrejme Dom Zuzany Liovej. Pretože ostatné brali zobrazenie slovenskej reality cez trochu extrémnejšie zážitky. Tie pripomínajú skôr časopisecké reportáže ako plnohodnotnú sondu do reálneho života. Tématizovalo sa vysťahovalectvo mladých do otrockých tovární českého pohraničia (Až do mesta Aš), hysterizujúco nenávistné správanie slovenských au-pariek v Anglicku (Líštičky) aj rasizmus podmienený sociálnym strádaním a rozpadom rodiny (Môj pes Killer). V Zázraku ide o ťažký život v ústavoch aj mimo nich. Ladenie do chladných farieb tmavých odtieňov modrej a sivej príznačne dokresľuje neútulnú realitu panelákovej šedi sídliska, sociálno-nápravných zariadení i chlad vo vzťahoch. Hodnoverní herci, no scenár poskytuje len prevarenú schému. Neúplná rodina - nezhody s matkou- násilné odvlečenie do ústavu- rebélia - útek z ústavu - neschopný frajer - snaha pomôcť mu - nedobrovoľný sex - zisk z poníženia nevyvážuje veľká láska - pokorný návrat a napokon slabá nádej na zlepšenie prostredníctvom odovzdania génov. ()

mi_X_o 

všechny recenze uživatele

Trend veristických festivalových snímkov začína byť práve vďaka pokusom ako je Zázrak doslova otravným a súčasne s ním narastá pocit ich zbytočnosti. Domnievam sa však, že sa to nedeje v dôsledku vyčerpanosti formy, ale skôr kvôli narastajúcemu počtu tohoto typu filmov a s ním spojeným úpadkom kvality vyplývajúcej z neoriginality. Lehotského napodobenina Dardenovcov sa so svojím vzorom nemôže rovnať. Aby divák mohol veriť "ilúzii reality" filmy tohto typu nemôžu obsahovať žiadne chyby a zaváhania. Scenár si nesmie dovoliť tézovitosť, viditeľné nepravdepodobné konštrukty ani žiadne herecké zaváhanie. Pretože sú oveľa viditeľnejšie ako v "bežnom" filme Voľba neherečky Moniky Bendulovej sa zdá byť geniálnou voľbou(herecký výkon je v zásade dobrý, naturalistickosť posilňuje jej rečová vada), to by ale nemohla mať hereckého partnera z profesionálnych kruhov (a to doslova z tých najlepších). Ich spojenie sa potom stáva absolútne nefunkčné, strháva na seba pozornosť a ruší dojem "reality". Vyčítať filmu plgiátorstvo (resp. silnú inšpiráciu) a žiadnu inovatívnosť, ktorá by ho posunula ďalej do sveta a nerobila ho len priemerným európskym artom(rozumej na piedestál veľkých festivalov), tj. ambíciu ktorú určite má, dokazuje aj samotný námet. Ten je prakticky aplikovateľný na každú inú národnú kinematografiu. K divákovi svetového publika sa tak nedostáva žiadna "unikátnosť" charakteristická pre slovenskú krajinu - slovenské obyvateľstvo. Zázrak je potom len ďalší kúsok vo vašom festivalovom programe, ktorý po sa po pár dňoch vytratí z pamäte s ostatnými priemernými filmami. Viac nájdete na: http://www.kinema.sk/recenzia/36536/zazrak-zazrak.htm ()

Galerie (6)

Zajímavosti (12)

  • Tvorcovia filmu časť príbehu natáčali v Reedukačnom centre v Spišskom Hrhove, ktoré sídli v neobarokovom kaštieli. Miestne chovankyne sa vo filme blysli aj ako komparzistky. (Arsenal83)
  • Riaditeľ reedukačného zariadenia, kde sa film nakrúcal, Marek Mikula, spomína: „Zrazu tu bolo dvadsaťpäť cudzích ľudí, veľa techniky a hlavne otvorené priestory. Počas nakrúcania sme museli preto posilniť služby. Samotné dievčatá však boli z filmu nadšené.“ (Arsenal83)
  • Film bol distribuovaný do kín aj na 35-milimetrových kópiách, vďaka čomu ho mohli premietať aj v jednosálových kamenných kinách, ktoré ešte neprešli digitalizáciou. (Zdroj: ASFK)

Související novinky

48. MFF Karlovy Vary rozdal filmové ceny

48. MFF Karlovy Vary rozdal filmové ceny

06.07.2013

Devítidenní karlovarské filmové prázdniny skončily a poroty v čele s Agnieszkou Holland udělily ceny nejlepším ze soutěžních filmů. Křišťálový glóbus pro nejlepší film si odnesl režisér János Szász… (více)

Reklama

Reklama