Režie:
Piotr MularukHudba:
Jan P. MuchowHrají:
Jakub Gierszał, Jakub Kamieński, Krzysztof Skonieczny, Katarzyna Figura, Helena Sujecka, Karolina Chapko, Tomasz Kot, Tomasz Schuchardt, Kazimierz Mazur (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Začínají devadesátá léta, život v polsko-německém pohraničí se však po pádu železné opony zatím nijak zvlášť nezměnil. Dvacátníka Zygu (talentovaný Jakub Gierszał) už nebaví dívat se na módní výstřelky a západní vymoženosti jen v barevných časopisech. Spolu s kamarády se rozhodne rozzářit život v ospalém šedém městečku a sobě i jeho obyvatelům trochu přilepšit. Západoněmecké obchody přetékající zbožím jsou pro mladíky přece jen příliš velkým lákadlem... Piotr Mularuk se ve svém působivém dramatu, v němž nechybí akce, inspiroval situací, jež po rozpadu sovětského bloku panovala v polsko-německém pohraničí a svého času plnila titulní strany polských novin. Debutující režisér film zručně protkal westernovými motivy, odkazujícími mimo jiné ke slavnému snímku Delmera Davese z roku 1957 Cesta za záchranou, který Zyga zasněně sleduje v poloprázdném místním kině. (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (1)
Recenze (61)
Poláci opět ve varu reality. Skutečnost z konce komunismu (asi), která je jako vystřižená z reportáží porevolučního Polska. Něco v celku asi i dost spojitého s Českem a jeho historií, ale ve scénáři našich bratranců. Plus k tomu, že hudba mi přišla charakterní už od prvního tónu a nakonec jsem se dozvěděl, že ji dělal i samotný Muchow. Já docela dost rád říkám, že je těžký tyto filmy nějak porovnávat se západní produkcí, protože je to prostě jiné. A to platí i zde. Je to film, který rozhodně není nějak úchvatný, ba ani nadprůměrný, ale na poměry středoevropské produkce to je dílo jako každé jiné v rámci kvality. Mně už v tomto spíše vadí věci jako moc uspěchaný střih, který někdy dost pokazil atmosféru a v celku nudné odvyprávění, které se tahá od hranic k hranicím, kde v tom občas figuruje nějaký těžko identifikovatelný antagonista. Na konci sice docela zajímavý twist pro mě, který pozorný divák, ale věděl už dejme tomu od začátku. To už hold záleží na situaci. Hezké obohacení ze života Poláků na přelomu desetiletích i století. V rámci kvality „na nás“ (západní Slovany), velmi dobré. Na základy filmu samotného, těžký průměr. ()
3* tak poláci se sebekriticky postavili k období na přelomu devadesátých let, kdy se otevřeli hranice na západ. Do teď jsem netušil, že i jiný národ měl problémy ... ale není divu, když jsme všichni slovani :-). Provedení mě trošičku zklamalo, protože jsem čekal intenzivnější zážitek a ke konci, ale i přesto to bylo zajímavé a 3 hvězdy si určitě zaslouží. Pěkně dokládá přísloví "s jídlem roste chuť". [ PŘÍBĚH: 2 /// SMYSL: 1 /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 2 /// ORIGINALITA: 2 /// NÁLADA: 1 /// ART: 0 /// STYL: 1 /// CASTING: 1 (3*MAX) ] ()
Přesně takhle si člověk někdy maluje vzestupy a pády, které jsou plné děvek, kvérů, německých drogerií a originálních Adidasek. Co na tom, že zdůraznění zdrojů, ze kterých se vychází, působí někdy lehce na sílu. Tohle je polská pecka, která si v první půlce jede hodně epickou linii růstu na potravním řetězci s kovbojským fellingem, aby se následně přehoupla v totální devadesátkový nevkus s eurodancovou muzikou a očekávatelným, zato vycizelovaným vývojem postav. Mínusové body za sem tam nevěrohodné transformování současných lokalit na průsvitně devadesátkový Reich. Kameramana budete po pár minutách milovat. ()
"Češi prosím nekraďte." Přesně tenhle nápis se mi vybavil a do dneška si pamatuju to rozčílení i stud. I když je to už hezká řádka let, tak ony pocity mě opustily až po zhlédnutí Yumy. Přesněji řečeno rozčílení se změnilo v pochopení. Absolutně uvěřitelná a syrová výpověď o začátku 90tých let, které byly dobou neomezených možností, kdy si kdekdo dovolil cokoliv, za což kolikrát tvrdě zaplatil. 90% ()
Tahle bomba, s neznámými ale kvalitními herci, s perfektním vykreslením doby, s propracovaným vývojem postav, se suprově vybranou hudbou, s nečekaně velkou dávkou napětí, s důležitou porcí legrace, s našlápnutým tempem, s přidaným vlastní hodnotou, bez patosu, bez kýče, bez vnucování názoru (ale s prostorem pro zamyšlení se), bez přílišných ambicí a zahledění se do sebe, s faktem, že do sebe všechno parádně zapadá, mě dostala! (90%) ()
Galerie (41)
Zajímavosti (2)
- V snímke môžeme nájsť odkazy na viaceré známe snímky, ako napríklad na film Krstný otec (1972), western 3:10 to Yuma (1957) či Winnetou III (1965). (MikaelSVK)
- Natáčení probíhalo z velké části v Ostravě a Karviné. Podle tvůrců totiž právě tato dvě města velmi připomínají Německo před dvaceti lety. A také v polských městech Varšava, Krosno Odrzanskie, Cieszyn, nebo německém Frankfurtu nad Odrou. (Terva)
Reklama