Režie:
William FriedkinScénář:
Ernest TidymanKamera:
Owen RoizmanHudba:
Don EllisHrají:
Gene Hackman, Fernando Rey, Roy Scheider, Tony Lo Bianco, Marcel Bozzuffi, Bill Hickman, Frédéric de Pasquale, Harold Gary, Eddie Egan, Benny Marino (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Dvojice nesmlouvavých detektivů na stopě velké zásilky heroinu. Slavné kriminální drama režiséra Williama Friedkina bylo v roce 1971 oceněno pěti Oscary včetně těch nejprestižnějších za nejlepší film, nejlepší režii a nejlepší mužský herecký výkon. Snímek navíc dokázal upoutat nejširší spektrum diváků a zařadil se mezi nejnavštěvovanější snímky roku. Příběh snímku je přitom poměrně prostý, vychází ovšem ze skutečných zážitků policejních protidrogových vyšetřovatelů. Newyorští detektivové Jimmy „Pepek“ Doyle (Gene Hackman) a Buddy Russo (Roy Scheider) se pohybují v terénu drsných brooklynských ulic a snaží se rozkrýt gang drogových překupníků. Během vyšetřování pochybných drogových kšeftů se dostanou na stopu velké dodávky heroinu, kterou chystá jeden z největších francouzských překupníků drog v podobě elegantního zločince Alaina Charniera (Fernando Rey). Začíná zběsilé policejní pronásledování a neúprosná snaha o dopadení mezinárodního drogového gangu... Francouzská spojka vyniká především svým realistickým pojetím, natáčení probíhalo v autentickém prostředí špinavých newyorských ulic snímaných ruční kamerou a kontaktním zvukem. Snímek je proslulý několika akčními pasážemi, mezi ty nejslavnější určitě patří scéna policejního zátahu, během něhož dojde k automobilové honičce s nadzemní dráhou metra a závěrečná přestřelka s nepředvídatelným vyústěním. Napínavou atmosféru navíc umocňují precizní herecké výkony, které přesně vystihují charakter postav. Svou životní roli zde ztvárnil Gene Hackman, který byl za roli neústupného policisty oceněn Oscarem za nejlepší herecký výkon v hlavní roli. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (384)
Moc příjemné překvápko, za jedno mám ráda drsné chlapácké jízdy a tohle byla jízda luxusní, za druhé se mi zamlouvá, když mě tvůrce převeze, já udělám v závěru kotrmelec a tiše si pro sebe řeknu "a do řiti!". Rovněž kvituji, že soupeřící strany - chlapi z protidrogového vs. obchodníci s heroinem - jsou rovnocenní protivníci, ani z jedné strany nedělá pitomce, přitom ani dokonalé bytosti. Také oceňuji skutečnost, že snaha o přiblížení vyšetřování těch kriminálních živlů na mě působila věrohodně, hodiny čekání na chodníku, mrznutí v zimě, noci strávené v autě, mravenčí práce, obrovská trpělivost a v neposlední řadě buldočí zápal. No a zcela pochopitelně chválím herecké osazenstvo, zejména tedy Gene Hackman a Fernando Rey, výborná volba, k tomu nemohu nezmínit bezchybně houstnoucí atmosféru a zrychlující se tempo, valí se to jak expres. Takže suma sumárum za plný počet bez mrknutí. ()
Veľmi drsná kriminálka starej školy. Sympaťák Hackman ako policajt, nesympatický Ray ako gangster, čiže dokonalý casting. Náhodní mŕtvi civilisti pri prestrelkách, kontrast medzi životom policajtov a bohatých gangsterov, kultová automobilová naháňačka pod dráhou metra, nezabudnuteľné finále, ktoré neprinesie polícii očakávené zadosťučinenie. Nekompromisný, hektický akčný film, jeden z najlepších predstaviteľov kriminálneho žánru v histórii a najlepší Friedkinov film. Druhej časti sa prekvapivo podarilo udržať krok a tempo. ()
Dnes už klasická drsná kriminálka z dob, kdy si ještě policajti neříkali vyšetřovatelé a ve flitrových oblecích se za opičích zvuků neproháněli v naleštěných sporťácích ... Snímek Williama Friedkina (např.: The Excorcist -´73) natočený na motivy skutečného případu a u nás distribuovaný s podtitulem Štvanice,, nám představuje Gena Hackmana v roli Pepka Doyla, otrlého newyorského detektiva, který spolu s parťákem Buddym (výborně sekunduje lovec žraloků Roy Scheider) narazí při prohánění feťáků a překupníčků drog (Kdy ses naposledy v Poughkeepsie šťoural mezi prstama na nohách ?!!) po ulicích Brooklynu, na stopu francouzské spojky Charniera, elegantního záporáka, jinou ligu, chystajícího velký kšeft s heroinem. Pepek vycítí příležitost a zakousme se do případu jako buldog ... Geniální režie, přesné herecké výkony, syrová ruční kamera, hudební doprovod, a především reálnost a špína newyorských ulic dohromady vytvářejí atmosféru hustou, že by se dala krájet ... Nezapomenutelná Charniérova finta v metru spolu s asi nejnapínavější automobilovou honičkou všech dob pod dráhou nadzemky, udělaly z fimu kult. Při jejím natáčení se Friedkinovi zdála neustále málo drsná a pomalá, nakonec se posadil s kaskadérem do auta, aby jízdu vyzkoušel na vlastní kůži a po jejím absolvování byla bledým režisérem odsouhlasena jako dostatečně akční ... Společně s Mississippi Burning nejlepší kousek s Hackmenem. ()
Prvá časť krimifilmu s Gene Hackmanom v úlohe vytrvalého až fanatického policajta a Fernandom Reyom, jeho dočasne unikajúcou obeťou. Nezaostáva ani Roy Scheider. Naháňačka s nadzemnou dráhou sa dodnes radí k vrcholom v žánri. Režisérovi Friedkinovi sa častým používaním ručnej kamery podarilo navodiť atmosféru dokumentárneho filmu alebo aspoň filmu nakrúcaného podľa skutočnej udalosti, čo v tej dobe nebolo až také samozrejmé. ()
Další slavný thriller z let sedmdesátých, který mě značně překvapil svojí neurvalostí. Nejen že totiž sledujeme práci dvou nevybíravých detektivů, kteří se s ničím a nikým nemažou, ale ruku v ruce s tím se chová i kamera a střih. Celek je tak podivně drsný a zároveň téměř odfláknutý, že jsem nebyl schopný určit, jestli to byl režijní záměr anebo omyl. Můj vnitřní zážitek z filmu to ale ovlivnilo natolik, že bych si příště pustil radši třeba Drsného Harryho. 6/10 ()
Galerie (86)
Zajímavosti (42)
- Většina filmu, včetně známé automobilové honičky, se natáčela v Brooklynu v New Yorku. (Toneil)
- Jimmy Doyle (Gene Hackman) řídí v automobilové honičce, během níž pronásleduje pachatele ujíždějícího v nadzemním metru, vůz značky Pontiac Lemans. (Epistemolog)
- Vůz metra R42 s číslem 4572, který se objevil ve známé automobilové honičce, byl po natáčení filmu renovován a nadále používán v lince mezi Jamaicou v Queens a Lower Manhattanem. V roce 2009 byl vyřazen z provozu a nyní se nachází v muzeu dopravy města New York. (Adrai)
Reklama