Reklama

Reklama

Zločiny a poklesky

  • USA Crimes and Misdemeanors (více)
Trailer

Obsahy(1)

Tragikomedie Woody Allena vypráví paralelně příběhy dvou hlavních postav: jednou z nich je úspěšný oční lékař, který nechá zabít svou nepohodlnou milenku a zachrání tím svou rodinu; druhým je neurotický a neúspěšný dokumentarista, natáčející portrét svého opovrhovaného úspěšného švagra, který mu nakonec ještě přebere ženu, kterou miluje. ZLOČINY A POKLESKY jsou jedním z Allenových "vážných" filmů, z nichž je cítit jeho skeptický, až depresivní pohled na současnost, ovšem zároveň v něm probleskuje i Allenův humor, takže divák osciluje mezi smíchem a smutkem. (Quentin T.)

(více)

Recenze (181)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Upraveno v říjnu 2020. Zločiny a poklesky jsou klaunovým moralizujícím sarkasmem. Klaun si podmaňuje dualitu i přímou rozporuplnost samotné podstaty bytí. Melancholii vkládá do konců jízlivostí v pošetilém vzdoru tvrdohlavé hrdosti vlastního obětování cynickému řízení nástrah i nadějí života. Klaun vytváří nezdvořilé anekdoty, prchlivé absurdity škodolibé výzvy a uštěpačné poznámky hodnotám morálky. Terčem klauna je vyšší střední třída ve snobské aroganci privilegovaného zaujetí vlastní stavovskou nadřazeností. Přitom si nezapomíná pohvizdovat, rozjařeně povykovat i obřadně tancoval v euforickém povznesení na nahotě rozpolcených principů morálky a fungování hierarchického uspořádání svědomí. Klaun je cynický v tklivém výrazu tváře a občas zazvoní rolničkou. Klaunovým karikaturním i rituálním nástrojem je Cliff Stern (velmi příjemný Woody Allen), morálně zásadový filmař. Intelektuální a niterná osamělost rozrušeně uvěří ve spřízněnost duší, jízlivost si staví vícepatrové hříčky. Dualita je základem, příčinou i důsledkem. Hlavním cílem klaunova sarkasmu je Judah Rosenthal (pozoruhodný Martin Landau, jako malý kluk Garrett Simowitz), společensky vážený a velmi úspěšný oftalmolog. Elitářství vyššího středního stavu udržuje odměřenost i v náhlém afektu vášně. Zločin a trest neuznává stavovské rovnostářství. Ani víra není ušetřena konfliktu a rozpolcenosti základních principů fungování. Vedlejším cílem sarkastické zuřivosti klauna je Lester (vynikající Alan Alda), sebevědomý a velmi úspěšný televizní producent, pohrdavý Cliffův švagr a narcistní ješita s despotickými zákony. Úspěch je plodem laciné podbízivosti, a proto tak slaví své vítězství v morálně škodolibých hrátkách. Hlavní ženskou postavou je Halley Reed (příjemná Mia Farrow), televizní producentka v dokumentárním oddělení a náhlý závan klaunovy prchavé naděje. Ale žádná spřízněnost není dokonalá. Významnou postavou je Dolores Paley (zajímavá Anjelica Huston), letuška a Judovo opojení živočišným temperamentem vášně. Uražené ženství brání své právo s pomocí zásadní výhružky poklidu společenské spořádanosti vyšší střední třídy. K výraznějším postavám patří též Ben (sympatický Sam Waterston), Lesterův bratr, oblíbený Cliffův švagr a rabín, pevný ve své víře a morální ušlechtilosti. Morální čistota je jeho niterným postojem života. Osobitější klaunovou filozofickou hříčkou je tu Louis Levy (pozoruhodný Martin Bergmann), stařičký univerzitní profesor filozofie s jedinečnými podklady rozporuplnosti podstaty, smyslu i společenské evoluce života. Z dalších rolí: Judův bratr, znalý temnějších zákoutí tepu reality života, Jack Rosenthal (Jerry Orbach), Cliffova odměřená žena a Lesterova i Benova sestra Wendy Stern (Joanna Gleason), tolik osamělá Cliffova sestra Barbara (Caroline Aaron), Judova spořádaná manželka z vyšší střední třídy Miriam Rosenthal (Claire Bloom), Cliffova milá neteř a Barbařina dcerka Jenny (Jenny Nichols), Judův ctihodný otec ve vzpomínkách Sol Rosenthal (David S. Howard), či pochybovačná Judova tetka May ve vzpomínkách (Anna Berger). Zločiny a poklesky jsou nadnesenou klaunovou hříčkou na téma psychologie, morálky, zločinu, trestu a svědomí vyšší střední třídy. Klaun je cynický, rouhačství neušetří ani židovství, žádostivě křepčí vzdorem i opojením života. Osvěžující a důvtipný klaunův sarkasmus. () (méně) (více)

Cival 

všechny recenze uživatele

Další skvělý Allenův film aneb jak je lehké natočit film s morálním poselstvím, aniž by to působilo rušivě nebo mentorsky. Kdo umí, ten zkrátka a dobře umí. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Tohle mi prostě hlava nebere. Opět dva páry, nevěra, smrt, Bůh, Woody Allen a přesto zcela jinak než kdy předtím a snad ještě lépe. Jak to ten chlápek jenom dělá? Skutečně čerpá inspiraci z reálného života, nebo uzavřel nějaký kontrakt se svou múzou? (Tvůrčí krizi dle vlastních slov neměl zatím žádnou.) Kdo by věřil, jak zásadním způsobem může jedna vražda pozměnit nádech typicky neurotické romance. Od hořké komedie jedním ladným skokem rovnou k tíživé tragédii. Jenže někdy může víc trpět postava z komedie, než z vážného dramatu. Všechno přeci záleží pouze na lidech, pouze jejich dění ovlivňuje světové názory a nahlížení na určité problematiky. Je, či není Bůh? Má cenu vést světský život postrádající momenty čisté radosti a štěstí? Záleží snad naše vlastní potěcha na potěše druhých? Kdo píše scénář našeho života? Kam spěje svět plný zločinů a morálních poklesků? Dá se dnes oslepnutí považovat za boží dar, ochraňující nás před všudypřítomnou hříšností? Proč si vůbec pokládáme podobné otázky, proč si jimi ztrpčujeme životy? Kdo ví? Nebo raději kdo neví? Třeba je skutečně pravda, že filozofové jsou ti největší flákači zabíjející čas vytvářením podobných otázek a následných odpovědí. Ale Woody Allen dokáže filozofovat tak poutavě, že mu to rádi odpustíte. 95% Zajímavé komentáře: Mr.Apache, Exkvizitor ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Woody Allen .. God is a luxury I cannot afford. Tentokrát mě Allen mírně zklamal a zároveň dostal do rozpaků. Jistě, film má výborné morální/filozofické myšlenky, které jsou podány místy skutečně originálně a poutavě, jenže jelikož jsem film viděl až nyní (2007), hodně mi připomněl nevýrazný Match Point resp. vážná linie mi přišla jako její dřívější variace z New Yorku. V tomhle stínu (Match Point považuji pouze za průměrný film) jsem neměl moc nad čím jásat ani nyní. Ještě že na Crimes and Misdemeanors zbyl i nějaký ten pověstný humor, protože thrillerová linie podáním dech nebere. Kdyby už tehdy Allen vynechal komediální polohu, kde sám typicky září po boku typicky zábavného Alan Aldy, měl bych stejně „špatný“ pocit, jako u pozdějšího Mače. 70%. ()

woody 

všechny recenze uživatele

"Byl to fajn chlap. Milý, slušný, vzdělaný, nic si nedovolil. No a pak jsme šli domů... Jenny nebyla doma, spala u své kamarádky. No, měli jsme už trochu upito a on mi řekl: Mám tě přivázat k posteli? Přivážu tě k pelesti. No a tak jsme to udělali." "Proč mi to říkáš? Jsi moje sestra, já takové věci nepotřebuji vědět." "No a jak jsem byla přivázaná... Tak si na mě sedl... A udělal na mě potřebu! A pak odešel." "Uááá, ty si tak pitomá! Proboha jak ty si pitomá. Od cizího chlapa se necháš přivázat k posteli. Mohl tě klidně zabít." "To by udělal mnohem líp." ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Není to sice nejlepší ani nejvtipnější Woody, ale je to Allen tak jak ho mám rád. Přemýšlivý, pravdivý, trefný a se správně odměřenou mírou vtipu a mile skeptického cynismu (jakkoli to zní divně). Taková prupovídka o Soše Svobody a ženách by se měla z fleku tesat. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Takové konce najdete v Hollywoodu, tohle je život. Hodnocení je spíš 85%, což by u jakéhokoli jiného režiséra znamenalo pamětihodné dílo, ale ve sbríce Allenových geniálních skvostů se Crimes and Misdemeanors bohužel lehce ztratí a to z jediného důvodu. Tentokrát se totiž trochu nešťastně rozhodl rozdělit vážnou a odlehčenou náladu do dvou lehkým vláknem propojených příběhů, kde ten humorný s klasickou Woodyho neuroticko-zamilovanou polohou sedí, kromě něj zde udává tempo klasická osudová žena, díky roku vzniku 1989 samozřejmě v podání Mii Farrow, a při první společné spolupráci také krásně rozšafný Alan Alda. Problémem tak zůstává vážná poloha, kde se pan režisér nečekaně seknul při výběru herce pro hlavní roli - Martin Landau je dobrý herec, ale tady mě těžce zklamal, protože přehrává a pokouší se až příliš doslovně ukázat Judahovy emoce. Spíše mě překvapilo, jak moc byl můj milovaný Match Point vykrádačkou oné thrillerové části a přitom je natočený o tolik lépe a daleko naléhavěji a důrazněji vyzní. Zločiny a poklesky pak v tomhle ohledu příliš nefungují. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Tohle jsou takovy dva filmy v jednom. Je tu pribeh s Landauem, kterej se potrebuje zbavit svoji milenky. To je regulerni a diky ty myslence s vrazdou na Allena docela originalni drama. Pak tu je druha linie s Woodym a to je klasicka vztahova komedie/drama, ktera vicemene nicim neprekvapi. Jediny ozvlastneni tu je par flashbacku. No a tyhle dva pribehy se nijak nepropletaj, hrdinove jednoho nezasahujou do druhyho a potkaj se az uplne na konci v docela originalnim a nehappy-endovym zaveru. Nebejt ty druhy linie s Landauem, tak by Allen nenatocil nic zapamatovani hodneho, ale takle to dava docela zajimavej film se slusnou atmosferou, par dobrejma vtipkama a zajimavejma myslenkama. To navic s u Allenovo filmu tradicnima perfektnima hereckejma vykonama. Potesil me hlavne nafuka Alda a Huston v na sebe netypicky roli. ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Pro mě bezpodmínečně nejlepší Woody. Já toho člověka zkrátka nechápu, opět natočil vynikající filozofický film s morálním poselství, ale tak poutavý a plný jeho pověstného humoru, že jsem se nemohl odpoutat od obrazovky dokud film neskončí. K hereckým výkonů nemohu říct ani popel, všichni zahráli báječně (hlavně Martin Landau a velmi se mi líbil Alan Alda :). Co se týče Woodyho, tak ten opět zvládl vše na jedničku, perfektní scénář, režie a svým hereckým projevem se taktéž určitě neztratil. Vřele doporučuji...... ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Woodyallenovská variace na Bergmana šmrncnutá Dostojevským. Když ono to ale vůbec nefunguje! Zločiny a poklesky dokládají, že Allenova produkce v 80. letech daleko zaostává za filmy z jeho prvního desetiletí. To co ho proslavilo byly pseudointelektuální kecy o sexu, při nichž mu navíc zdatně sekundovala Diane Keaton. A tou Mia Farrow ani při troše snahy prostě není. Tím netvrdím, že se taková snaží být, ale nejde jí to s Woodym tak hezky. Já Woodymu věřím, že ho baví natáčet filmy, ale přijde mi, že se na prahu vlastní padesátky hledal (a nenašel). Anebo prostě stárnul. Anebo prostě stárnu já. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Silnější Allen. Vadilo mi jen rozdělení filmu na dvě dějové linie, ale to je vážně malicherné. Mrzí mě nevyužití Aldovy postavy, ale to plyne právě z toho rozdělení. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Nalezla jsem se znuděna a věru nevím, čím to bylo. Možná jsem se nedonutila věnovat filmu dostatek pozornosti. Také by se ovšem dalo říct, že si film nedokázal získat moji pozornost. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Říkal jsi, že rok žijete platonicky. Jak je v háji sex, je konec.“ – „To je pravda, to je pravda. Naposled jsem byl v ženské při návštěvě Sochy Svobody.“ Když se pročítám některými (jistě ne všemi) komentáři, koukám, že jsem zas byl pro jednou naladěný na jinou vlnu. Film, který představuje 2 oddělené příběhy (sbíhající se až na konci), mě totiž dokázal zaujmout a docela dost pobavit romantickou tragikomikou (Allen), a naopak nechat chladným a skoro až unudit krimi dramatem (Landau). Zpracování vraždy milenky mi přišlo zoufale neoriginální, obyčejné (jak vystřižené z řadové televizní kriminálky) a svým důrazem na otázku svědomí postupně pořádně otravné (člověku, jenž zjevně tuneloval nemocnici a ještě se za to nechal veřejně a pokrytecky oslavovat, mám věřit, že ho najmutí zabijáka, který to vše vyřídil za něj, tak moc rozhodí?). Za to u druhé linie, i když v podstatě dost smutné, jsem se velmi bavil, jak všemi milovaným Aldovým chlubílkem, tak hlavně ksichtící se a ještě častěji trefně hláškující Allenovou troskou. Film však hodnotím jako celek, ne pouze jeho 1 (vydařenou) část, tudíž dávám jen průměr. „Šéfové chtějí pestrost a Lester je americký fenomén.“ – „Asi jako kyselý déšť.“ –„ Vy ho teda nesnášíte!“ – „Miluju ho jako bratra…jako Kain Ábela.“ ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Linie, kde si Alda střílí z tvůrce seriálu M.A.S.H. Larryho Gelbarta a Woody se vypisuje ze svých vztahových frustrací, je typicky Allenovská. Druhá s M.Landauem, jenž řeší morální dilemata a používá postupy, které všichni známe (racionalizace, odmítání) zase vůbec. Když se spolu na konci setkají, definitivně se potvrdí, že notorický neurotik hrál tentokráte se svým ohýbáním až druhý klarinet a přitom se ztrácel v houštinách filozofování. Až se švagr Lester dosměje nad střihovou vložkou s Mussolinim, nejspíš mu sebevědomě vpálí, že něco občas ohnul až přespříliš.. ()

Lynn 

všechny recenze uživatele

Teď už není neodolatelný jen Woody Allen, Alan Alda je taky k sežrání :-) "Zločiny a poklesky" jsou plné břitkého humoru, ale i vážných myšlenek, ale hlavně zase spousty nezapomenutelných hlášek neurotika Woodyho. Bože, jak já ho žeru ! ()

Související novinky

Aero oslaví osmdesátiny W. Allena festivalem

Aero oslaví osmdesátiny W. Allena festivalem

27.11.2015

Přímo v den osmdesátých narozenin Woodyho Allena – v úterý 1. prosince – odstartuje pražské kino Aero přehlídku filmů Všechno, co jste kdy chtěli vidět od Woodyho Allena. Od 20.30 uvede Allenův… (více)

Vychází 20dílná DVD kolekce WOODY ALLEN

Vychází 20dílná DVD kolekce WOODY ALLEN

21.01.2011

Čtyřicet celovečerních autorských filmů, jeden televizní a jedna spolupráce na povídkovém díle – a to všechno během jednačtyřiceti let! Americký filmař Woody Allen se za svou pracovní morálku určitě… (více)

Reklama

Reklama