Reklama

Reklama

Pošetilost mocných

  • Francie La Folie des grandeurs (více)
Trailer

Ó, jak malá postava a jak velké intriky! Don Salluste, ministr policie a financí, postavou nejmenší z grandů na dvoře španělského krále, je nenáviděn i obáván pro svou lakotu, s níž necitelně vymáhá daně a bezohledně je strká víc do vlastní kapsy než do královské pokladnice. Jeho sluha Blaze je natolik chytrý, aby pána prokoukl, jenže jíst se chce a sloužit je nutno... Když si k Donu Sallustovi dosadíme za jméno Blaze – Blas, nebo chcete-li Ruy Blas, ihned se nám vybaví slavné drama Victora Huga. Tentokrát ovšem v trochu jiném podání. Onoho lehce připosraženého granda totiž hraje Louis de Funes a jeho poněkud vyššího sluhu Yves Montand. Oba je v nádherných španělských exteriérech režíroval Gérard Oury a vznikla tak excelentní komedie na téma velká láska a ještě větší intriky. Jeden za všechny – všichni za sebe! (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (323)

Lionheart 

všechny recenze uživatele

Tak to je podle mě Funésův vrchol - tak snobský, zlý a vtipný snad ještě nebyl. Montand byl sice na Blase trochu postarší, ale to mi nevadí, hlavně, že jim to spolu sedí. Nádherné obrazy doplňuje strhující hudba Michela Polnareffa. Člověk by ani nevěřil, že to je volná parodie na Hugova Ruy Blas. Už musím končit - BABA JDE!:-) ()

MarekT 

všechny recenze uživatele

Je to zvláštní, ale tento film má jako jeden z mála Funésových přes osmdesát procent, a zrovna ten mi nesedl. Nevím proč, asi proto, že oproti jiným filmům je tento trochu jiný. Ale že bych se nezasmál, to ne, Louis je jako vždy skvělý, nicméně Pošetilost nepatří k mým oblíbeným titulům od krále francouzské komedie. Ve středověkém prostředí podle mě se objevilo trochu méně vtipů, než jsem jinak od Funése zvyklý. ()

Reklama

classic 

všechny recenze uživatele

Úlohu [ne]verného sluhu Blazea, myslím, mal najprv pôvodne stvárniť [predčasne zosnulý] francúzsky komik Bourvil, ktorú po ňom následne prevzal jeho herecký kolega: 186 cm vysoký Yves Montand, čo bol vskutku i naprosto geniálny ťah [na bránu, a to teda konkrétne aj s niekoľkými, a k tomu i fantasticky vsietenými góóólmi, ako povedzme s bonusom - extra naviac], kedy sa tým pádom automaticky vytvorila i akási, mimoriadne »anarchistická komédia«, resp. K-R-Á-Ľ-O-V-S-K-Á   H-R-A s dobovými prvkami, ktorej jednoznačne kraľoval šľachtic: Don Salluste de Bazan v podaní šľachtického, komediálneho, hereckého výkonu: 164 cm vysokým Louisom de Funèsom, kedy práve tento nižší zrastom filmový zabávač, pôsobil vedľa vyššieho spoluhráča veľmi nadštandardným spôsobom; skrátka, dopĺňali sa medzi sebou v niekoľkých «kráľovských leveloch», a to i v nadštandardnej kompozícii obrazu samotným Decaëom, vrátane akejsi obzvlášť bohatej výpravy, na ktorej sa vôbec nešetrilo, podobne ako i na daniach daňových poplatníkov, postupne [od]prezentovaných v danom titule, keďže "Fufu" stvárňoval akéhosi chamtivého výbercu daní od španielskeho, kráľovského dvora. • Classicky šikovná "ouryovka" ako priam stvorená pre ústredného protagonistu/hlavného kapitána, keď vzápätí tento autor/tréner; v podstate iba tohto kľúčového ťahúňa nasadzoval do príliš intenzívneho zápasu, počas ktorého vlastne poskytoval i veľké množstvo užitočných prihrávok, s ktorými na scéne/ihrisku; náramne krásne »dribloval«, proste kľučkovaním prechádzal s replikami/loptou po danej ploche, pričom sa o ne medzitým podelil aj so svojimi spoluhráčmi, najmä so silným útočníkom, alebo poprípade sa niekoľkí obrancovia niekedy ubránili i pred dobiedzajúcim súperom [pomáhali si faulmi!], no miestami ich statočnému brankárovi i napriek tomu z rovnej jedenástky vsietili parádny góóól, až sa celou bránou len tak zatriaslo! • [Veselo]hra sa väčšinou krásne presúvala zo strany na stranu. Veru sa bolo i na čo pozerať, pretože sa menilo dané skóre s nepredvídateľným výsledkom. • Apropo, a hudobný doprovod občasne býval, ako doslova vystrihnutým zo spaghetti-westernov od Sergia Leoneho s následnou štylizáciou do jeho krajana Ennioa Morriconeho, kedy by sa dalo podotknúť, že sa jednalo o akýsi mix historického westernu a komédie. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Taková lehoulince nadprůměrná Funèsovka. Nechybí svižné tempo ani naprosto bláznivý děj, který mě bohužel moc nebavil. Louis si roli chamtivého Dona Sallustea evidentně vychutnává. Přesto se nejedná o humor přesně podle mého gusta. Několik momentek ovšem okouzlilo i mě. Rozhodně není na škodu si nějakou tu Funèsovku občas pustit. Pokud však budete vybírat, tak doporučuji sáhnout spíše po jiné. Tahle je vhodná opravdu pouze pro ty největší z největších fajnšmekrů. Pokud Funèse platonicky nemilujete, tak budete nejspíš zklamáni. Slabé 2 *. ()

Han22 

všechny recenze uživatele

Jemný průsečík mezi dobrodružnou romantikou ala Angelika a de Funésovými bláznivinami. Funés zde hraje ministra, který přijde o všechno a tak intrikuje jako ďas, aby vše získal zpět. Jeho scény jsou geniální, navíc má film slušnou výpravu a pár pěkných dobrodružných scén (býci, útěk z otroctví). Bohužel to shazuje Yves Montand, který jako lidový sluha je solidní, ale roli milovníka ve svých 50 letech neuhraje ani omylem. A je to na můj vkus trošku moc dlouhé. Závěr je ovšem geniální :-) ()

Galerie (31)

Zajímavosti (20)

  • Po smrti Bourvila, původně zvažovaného pro roli sluhy Blazeho, bylo rozhodnuto o angažování Yvese Montanda, dosud známého spíše z dramatických rolí. O této volbě nebyl zcela přesvědčen Louis de Funès (Don Salluste de Bazan), ale vzhledem k vynaloženým prostředkům v přípravném procesu nakonec k natáčení s Montandem svolil. Další problém bylo Montandovo levicové přesvědčení a nenávisti k autoritářskému režimu generála Franca, které ohrožovalo natáčení ve španělských exteriérech. I to se podařilo překonat a natáčení nakonec začalo v dubnu 1971. (argenson)
  • Pošetilost mocných měla ve své době výrazně větší úspěch než další de Funèsovy filmy. Ve Francii ji ve stejném roce překonaly pouze filmy Bažanti (1971) a Umřít na lásku (1970). (argenson)

Reklama

Reklama