Režie:
James MangoldKamera:
Phedon PapamichaelHrají:
Matt Damon, Christian Bale, Jon Bernthal, Caitríona Balfe, Tracy Letts, Josh Lucas, Noah Jupe, Remo Girone, Ray McKinnon, JJ Feild, Corrado Invernizzi (více)VOD (5)
Obsahy(2)
V roce 1959 je Carroll Shelby (Matt Damon) na absolutním vrcholu, vyhrál nejtěžší motoristický závod na světě 24 hodin Le Mans. Po největší triumfu tohoto neohroženého Texasana přijde drtivá rána – lékaři odhalená srdeční vada mu znemožní pokračovat v závodění. Shelby tak začíná novou kariéru jako velmi vynalézavý konstruktér. Spolupracuje s týmem, do nějž patří i vynikající zkušební jezdec a britský šampión Ken Miles (Christian Bale). Miles je nejen špičkovým závodníkem oddaným své rodině, ale je také nesnesitelně arogantní a naprosto neschopný jakéhokoliv kompromisu. A právě tento tým automobilových šílenců si najme Henry Ford II, aby pro jeho automobilku navrhli a postavili dokonalé závodní auto. Ford se totiž rozhodně, že se pomstí Enzo Ferrarimu, za to, že nakonec odmítl domlouvané spojení své automobilky s Ford Motor Company. Vozy stáje Ferrari vítězí na okruhu v Le Mans nepřetržitě od roku 1960 až do roku 1965. Shelby, Miles a jejich malý tým jsou odhodláni tomu učinit s pomocí vozu Ford GT40 rázný konec. Proti nim stojí neporazitelné Ferrari, fyzikální zákony i jejich vlastní osobní démoni. Navzdory překážkám a omezením, které jim do cesty hází i samotný Ford, musí vyvinout revoluční vozidlo, které převálcuje každého konkurenta. Jejich úsilí si ale vybírá nemalou daň – těmto odvážným mužům to ale za vítězství stojí. (Cinemart)
(více)Videa (21)
Recenze (1 053)
Povedené upoutávky slibovaly chlapské a hutné drama, které bude zároveň starosvětsky atmosférické a přitom moderně natočené. A to jsme v kinech dostali. Le Mans '66 má sice skoro dvě a půl hodiny, ale neskutečně šlape a finálový závod je jedna z nejvíc strhujících scén letošního roku. I když ono to piplání se s autem v dílně, rázné výměny názorů mezi hlavními hrdiny a kravaťáky od Fordu, i divoké testování, co všechno snese auto i jeho řidič, není o nic méně zábavné. Mangoldův film má skvělé hrdiny, jimž to kamarádství (které občas opepří nějaká vzájemná bitka) věříte, Bale i Damon jsou vynikající a souboj s italskými protivníky, který trvá snad třicet minut, je doslova narvaný zvraty a napínavými momenty. Ať už se v nich Bale řítí rychlosti 250 kilometrů za hodinu po silnici, nebo Damon vymýšlí, jak v boxech vybojovat pár vteřin navíc. Až na pár detailů, jako jsou až příliš jednorozměrní záporáci, vlastně moc nevím, co Le Mans '66 vytknout. Extrémně poctivá filmařina. A jeden z adeptů na film roku. ()
Tak takhle by měl vypadat film o závodních autech. Nechybělo nic. Šedesátky a sedmdesátky byly zlatým věkem automobilismu, nejen na závodních okruzích. Dnes by asi jednu přiblblou švédskou holčičku kleplo kdyby viděla co se propálilo paliva a pneumatik na okruzích všelikých to závodišť své doby. Různérychlostní, vytrvalostní a rallye závody byly v těch časech nesmírně populární. Samozřejmě, že značky soutěžily mezi sebou. Výhra v závodech znamenala zvýšení prodeje aut mezi běžnými spotřebiteli. Neznám podobrnosti ohledně Shelbyho, Forda a Ferrariho a tak spoléhím na pravdivost filmu. Zdá se, že pan Ford byl dost sketa. Předpokládám, že ti starší v panu Ferrarim poznali Rema Girone z mafiánské Chobotnice. Ať si kdo chce co chce říká, Ford GT 40 byl nádherná kára! Dávám za 5 rychlostních stupňů. * * * * * ()
Potěšitelný nášup k Rivalům, kteří ale měli zajímavější postavy i jejich vztah. I když se tady Bale převtělil do Milese stejně jako v Rivalech Brühl do podobného Laudy, Brühlův Lauda mě bavil víc, stejně jako mě víc bavil Hemsworthův Hunt, zatímco Damonův Shelby je nevýraznou postavou. Vztah Shelbyho a Milese je navíc bezproblémový, oba kopou za stejný tým a mají se rádi, zatímco vztah Laudy a Hunta definovalo jejich soupeření a rozdílný pohled na závodění i na život. A i děj byl u Rivalů pohrocenější (Laudova nehoda). Le Mans 66 dokáže vtáhnout, napnout, rozesmát i dojmout, ale Rivalové to bohužel zvládli dřív a líp. ()
5. nejlepší film je možná přehnané, ale nejlepší film o závodění to je bezpochyby. James Mangold se stává velkou zárukou kvality a servíruje nervydrásající příběh o nejnáročnějším závodě Le Mans, kde exceluje Bale i Damon. Zpočátku jsem měl problém se do filmu plně ponořit, ale jakmile začalo testování auta a samotný půl hodinový závod natřískaný komplikacemi a napětím, tak to byla velká paráda. Znova to vidět nejspíš nemusím, ale užil jsem si to. 8/10: ()
Řemeslně a herecky samozřejmě precizní rekonstrukce událostí, o nichž nemám ani šajn - možná jako zarytý fanda motosportu bych si radostně povyskočil, ale takhle se moc nemůžu smířit s motivační naivitou a vysloveně pohádkovým příběhem, kde zlí Italové provětrávají hrdinné americké konstruktéry, jejichž šéfové jsou nabubřelí idioti. Závody jsou natočené a hlavně ozvučené opravdu parádně a Bale je zase super, ovšem dvacet minut bych tomu z fleku ubral a dal bych si větší pozor na vyvážení tří různých zakončení, z nichž mě výrazněji zasáhlo jen jedno. Líbivý film to je však bezpochyby a nenávist k němu určitě nemám důvod chovat.. ()
Galerie (60)
Zajímavosti (51)
- Ken Miles (Christian Bale) byl anglický závodník původem z Birminghamu, teprve v roce 1952 se přestěhoval do Los Angeles. Poprvé se zúčastnil závodu v Le Mans už v roce 1955 na voze MG EX 182 a skončil na 12. místě. (xisp)
- Řidičské rukavice, ve kterých řídí Christian Bale (Ken Miles), byly na míru ušity u české firmy Engelmuller. (4ct10n)
- Rozpočet filmu činil 90 milionů amerických dolarů. Původně měl být ale ještě vyšší. Nakonec se třeba vyškrtlo natočení celého jednoho z Milesových (Christian Bale) závodů, které by stálo 7 milionů dolarů. (CinemaRanger)
Reklama