Režie:
Brian PercivalScénář:
Michael PetroniKamera:
Florian BallhausHudba:
John WilliamsHrají:
Sophie Nélisse, Geoffrey Rush, Emily Watson, Nico Liersch, Ben Schnetzer, Joachim Paul Assböck, Carina N. Wiese, Kirsten Block, Georg Tryphon (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Síla slov a fantazie je ukrytá v knihách. Ale jen pro toho, kdo je umí a chce přečíst. Film Zlodějka knih vypráví příběh Liesel (Sophie Nélisse), která se během druhé světové války dostane do pěstounské rodiny Hanse Hubermanna (Geoffrey Rush) a jeho ženy Rosy (Emily Watsonová), aby zde začala nový život. Liesel se snaží zapadnout – doma i ve škole, kde si z ní spolužáci utahují, protože neumí pořádně číst. Liesel je odhodlaná situaci změnit s jednostrannou posedlostí rodícího se učence. A získá k tomu pomoc svého dobrosrdečného nového tatínka. Hans se s Liesel učí dny i noci, během nichž se Liesel snaží podrobně prostudovat svoji první knihu, Hrobníkovu příručku, kterou si tajně „odnesla" z pohřbu svého bratra. Liesel se také spřátelí s jejich novým hostem, židovským uprchlíkem Maxem (Ben Schnetzer), kterého před nacisty skrývají ve sklepě. A právě Max je dalším, kdo ji povzbuzuje ve čtení a v touze po vzdělání. Postupně se mění i její přátelství s mladým sousedem Rudym (Nico Liersch), který Liesel sice škádlí, ale přitom se do ní zamiluje. Dobu plnou utrpení a strádání pak všichni společně překonávají pomocí knih, které nejen pro sebe Liesel krade v knihovně místního starosty. A postupně se naučí vážit si nejen síly slov, ale i moci nad nimi. (Cinemart)
(více)Videa (19)
Recenze (657)
V komentářích čtu výtky ve stylu příliš naivní a sentimentální, nevěrohodný pohled na válku, typický hollywoodský kýč apod. Musíme si uvědomit, že Zlodějka knih je stylizovaná podívaná, kde válečné hrůzy a krutost nacistických pořádků sledujeme očima dítěte, které se sice v průběhu vyprávění přiblíží k hranici dospívání a platonických lásek, ale nepřekročí ji. K tomuhle věku zkrátka určitá naivita a nevinnost patří. Příběh sice není bůhvíjak vynalézavý, ale zpracování je fajn, režisér si umí pohrát s detaily a místy dokáže pracovat s až "mrazivou" poetikou. Navíc obsazení je vážně luxusní, Geoffrey Rush a Emily Watson patří ve svých kategoriích k tomu nejlepšímu, po čem mohou fimová studia sáhnout, a i když se Sophií Nélisse jsem malý problém měl, určité kouzlo jí upřít nemohu. Ano, film chce dojímat, ale za tohle dojetí se stydět nemusíte. Kdyby americká studiová produkce vždycky vypadala takhle, můžeme si gratulovat. Celkový dojem: 75 %. ()
Po poměrně delší době výborné válečné drama, které vás dovede vtáhnout do děje, jenž nenudí a stále udržuje v pozornosti, za což možná vděčí své knižní předloze. Herecké výkony jsou potěšující, zejména u dvou hlavních dětských postav.Některé scény mají tendenci být emotivními a občas se jim to i daří. Potěšila mne i hudba a atmosféra, stejně jako vylíčení městečka 30. a 40. let. Trochu lacině se mi jevil konec s úmrtím jedné postavy, neboť na můj vkus byl až příliš "hollywoodský". Ani tento detail však neubírá z výsledného 5* dojmu. ()
Krásný příběh od dokonalosti dělí jen trochu podivná jazyková motanice. Postavy mluví anglicky s německým přízvukem (s výjimkou starostova plamenného projevu, který je celý německy), do anglických vět se jim občas vloudí německá slůvka "ja", "nein", "und", "Saumensch" a podobně, na všech domech jsou německé nápisy, ovšem knihy jsou už psané anglicky a stejně tak píší i lidé... To je prostě věc, kterou při čtení předlohy řešit nemusíte, ale ve filmu už ano. Jinak však nemám Zlodějce co vytknout. Úžasné herecké výkony v čele se Sophií Nélisse, Geoffreym Rushem a Emily Watson, řada nezapomenutelných scén podpořených vy-ni-ka-jí-cí Williamsovou hudbou (sněhová bitva vede), perfektní vypravěč... Jsem moc rád, že jsem Zlodějku stihl na velkém plátně. ()
Uhlazenost a načančanost snímku místy hraničí s patosem. Příběh je odvyprávěný poutavě, ale nevěrohodně. Rušivě na mě působilo, že Liesel čte knihy v angličtině. Vzhledem k nosnému tématu jsem srovnával s českým filmem Musíme si pomáhat. Zlodějka knih mi přišla na rozdíl od Hřebejkova snímku nevěrohodná. Myšlenky o slovech jsou zajímavé. Očekával jsem, kdo z ústředních hrdinů zemře, a vypravěč - Smrt - celkem překvapil. Jsem zvědavý na knižní předlohu. ()
Na Zlodějku jsem se už fakt dlouho těšila, soundtrack jsem měla naposlouchaný do alelujá a až těsně před projekcí jsem se lekla, jestli jsem nepřemrštila svoje očekávání a jestli nebudu zklamaná.. ale už od prvního záběru jsem věděla, že nebudu.. Přestože se děj odehrává během druhé světové války, přestože jsem musela přihlížet pálení knih a navzdory tomu, že vypravěčem je samotná Smrt, takže se strachujete, koho si vezme. Od krásně vystavěného příběhu, kdy s Liesel čteme její první knihu (Příručku pro hrobníky, tleskám), až po moment, kdy ona sama svěřuje papíru svoje myšlenky; přes brilantně zvolené herecké obsazení (díky Geoffrey, adoptovala bych tě za dědečka, nechceš? :-) až k citlivé hudbě z pera mistra Williamse nemůžu najít nic, co bych vytkla. Po Walteru Mittym v závěru roku je toto důstojné zahájení sezóny 2014, nemohlo být lepší. ()
Galerie (33)
Zajímavosti (13)
- Když Liesel (Sophie Nélisse) leze oknem do knihovny, shodí stojan s knihami, který pak postaví zpět. Knihy během dalších záběrů neustále mění stranu, kde leží. (hansel97)
- Jedna z knížek, kterou Liesel (Sophie Nélisse) předčítá nemocnému Maxovi (Ben Schnetzer) je samotná předloha pro zpracování filmu, kniha "Zlodějka knih", což jde poznat podle totožné citované věty. (hansel97)
- Max (Ben Schnetzer) zamaluje ve své knize stránky bílou barvou a věnuje ji Liesel (Sophie Nélisse), aby si na "prázdné" stránky psala deník. Stránky jsou však zcela hladké jako skutečně prázdný papír a nenesou stopy přebarvení, dokonce ani později, kdy byl deník vyloven zcela promočený z řeky, není viditelné žádné poškození typické pro usušené listy papíru. Až zcela v závěru je ukázan s jistým poškozením, které má evokovat stáří několika desítek let. (Drom)
Reklama