Režie:
Petr JáklKamera:
Jesper TøffnerHudba:
Philip KleinHrají:
Ben Foster, Sophie Lowe, Michael Caine, Til Schweiger, Matthew Goode, William Moseley, Roland Møller, Karel Roden, Werner Daehn, Kevin Bernhardt (více)Obsahy(1)
Na konci 14. století jsou Země Koruny české zmítány tyranií a násilím. Jan Žižka a skupina jeho žoldnéřů jsou najati na ochranu králova zástupce. Jan prokáže skvělé strategické a bojové schopnosti. Následně je pověřen službou pro samotného krále, Václava IV. Zemi ale ve skutečnosti ovládá Jindřich z Rožmberka, nejbohatší velmož království. Jan dostává další delikátní úkol: unést Rožmberkovu snoubenku Kateřinu. Tím se nevyhnutelně zaplétá do vysoké politiky. Od té chvíle nemá na vybranou. Musí bojovat. Janovy žoldácké hodnoty se otřásají v základech. Vášeň, vina, chtíč i pomsta se stávají hnací silou jeho boje za spravedlnost a rovnoprávnost obyčejného lidu. V této době se z nájemného žoldnéře stává legenda. Rodí se vojevůdce, který bude bojovat za vše, v co věří. Historický film Petra Jákla vypráví o počátcích husitského vojevůdce Jana Žižky na pozadí bouřlivých událostí roku 1402. (Bioscop)
(více)Videa (10)
Recenze (1 025)
Petr Jákl je statečné srdce… Když se tvůrčí vize střetne s talentem převést jí na filmová plátna, může z toho vzejít jedinečnej zážitek atakující žebříčky nejlepších filmů všech dob. Mel Gibson to ví! A když je chytrá produkce, lze to dělat i s nízkým rozpočtem (The King). Jákl ale nejenže nemá vizi nebo talent, on zřejmě nemá ani pokoru či respekt k filmovýmu řemeslu, látce, ani k tvůrcům, se kterými pracuje. A tak – chvástaje se, že je Braveheart hlavní inspirací filmu – natočil nejdražší fiasko v historii český kinematografie. Kamera i celkovej vizuál (kompozice, color grading, digitál) působí jak z fan kraťasu za pár desítek tisíc. Herci netuší, kde jsou, kým jsou a co mají hrát. Atmosféra středověku je nevýrazná, protože obrazová stránka nejde ruku v ruce s výpravou a historickým zasazením. Chaotickýmu střihu s děsivou kadencí by záviděl i Greengrass. A scénář? Dramaturgicky disfunkční, příběhově generickej (scény na sebe ani pořádně nenavazujou). Žižka je exemplární případ toho, že ani z jinak talentovaných tvůrců nedokážete vytřískat výkon, pokud jste režisér bez nápadu a neumíte sladit jednotlivý filmový profese v jeden koherentní funkční celek. Měl to natočit v češtině, pro Čechy, s českými herci, třetinovým rozpočtem a tím pádem podstatně komorněji. Možná by se dostavila ona pokora, úcta a nakonec i ta tvůrčí vize… ale natočil Hammer of the Gods II. ()
Bylo tam toho hodne zle ale tak par veci super. Po traileru s rapem jsem ale cekal totalni dno a dostal jsem pomerne cool krvavy snimek s misty super herci a super atmoskou, ktera mohla byt mnohem silnejsi. Plus za finalni scenu, Fostera, krev, jatka a cervi Minus za absenci silny hudby, Bena Cristo (ktery dokurvil atmosku), idiotskou love story, neschopnosti vytvorit suspensi v dulezitych momentech (predavani?), finalni pohreb, ktery byl totalne k smichu a extremne nudne osvetleni v dennich interierech tak nadhernych lokacich, nechapu ()
I ty nejslabší díly Last Kingdom předvádí opulentnější měřítko, realističtější vhled do historie, i zajímavější příběh. A za zlomek rozpočtu tohohle. O srovnání se stejně drahým filmem Ironclad ani nemluvě, ten je jak z jiného vesmíru. Ale je mi sympatické že Jákl nešel cestou stavění Žižky na piedestal a místo toho ho ukázal jako hovadského rabiáta - škoda že jen u toho nezůstalo a měl k tomu i další ambice, na které jako režisér a scénárista ani zdaleka nemá. 5/10 ()
"Nakopu ti prdel a ještě na tom vydělám!" muselo probíhat Petru Jáklovi hlavou při sledování mediální masáže, kterou Jan Žižka způsobil. Jenže mě bohatě stačilo, když jsem na začátku viděl logo TV Prima, a já už hned věděl, že je to v prdeli.... Tohle laciný origin-story jednookého zbojníka z Trocnova [nebo Nicka Furyho z LIDLu?] totiž není ničím jiným než středověká marvelovka pro český incely, čtyřicetiletý panice, sójové kluky a fanoušky Dana Vávry. A když ne to, tak přehypovaný počin, který se nepovedl ani jako trailer/teaser na druhej díl [protože takhle tenhle "velkofilm" reálně působí], ani jako reklama na český dějiny, Husity a banger Kdož sú boží bojovníci.... A pokud bych měl být echt upřímnej, nemám sebemenší ponětí, co si o tomhle filmu myslet. Pokud tohle doopravdy stálo 500 melounů, tak 200 melounů muselo nejspíš putovat na CGI českého lva, 100 na useknutí hlavy Bena Christovaa, 100 na lekce angličtiny Ondřeje Vetchého, a zbytek na výplatní pásku Michaela Cainea – ty peníze, natožpak 8 let práce, tam prostě vidět nejsou [víc přírody a míň interiérů by taky výrazně prospělo]. Jářku, radši ani nemluvě o neskutečně špatným střihu, potažmo nesnesitelně repetitivní a naprosto debilní romantický zápletce, která se táhla víc jak hovno z prdele – fakt nekecám, když povim, že jsem stěží bojoval, abych u toho neusnul nudou.... Jakožto tolerantní chlapec říkám, že jsem asi očekával příliš – jenže co taky čekat od filmu ve kterým celou dobu banda debílků běhá po lese tam a zpátky. Ne, ani z lítosti tomu 3* dát nemůžu. Promarněnej potenciál; totální zklamání. Takže jestli tohle čteš Petře Jákle, tak mi vrať mých těžce vydřených 145 korun českých, číslo účtu je 123-1394500247/0100; děkuju, maucta. Jediným pravým českým blockbusterem pro mě stále zůstávají Rafťáci.... PS: Jonáši máš jediný štěstí že nemáš peníze ani na rohlík s paštikou a nešels s náma, ty bys tenhle unikátní zážitek ještě víc zkazil. ()
Čert vem klišé podání středověku a historické nepřesnosti, kterými se hemží i to Statečné srdce, Robin Hood, Království nebeské a podobně. Mám jiný problém - o čem Jan Žižka vlastně je? Jaká je jeho myšlenka? Ztratil jsem se v intrikování "kdo, s kým a proč", znudila mě druhá třetina filmu, která se nesmírně táhla a příliš se toho v ní nedělo, a Žižkův zrod mě příliš nezaujal, protože se vlastně skoro žádný nekonal. Žižka byl od začátku do konce skoro pořád tím samým Žižkou, žádné velké překvapení si rutinní scénář nepřichystal. Nicméně co se nepodařilo Petru Jáklovi (spolu)scenáristovi, to vcelku zručně, leč také nijak objevně zamaskoval Petr Jákl režisér (bitvy, respektive potyčky, jsou tedy zoufale nepřehledné a někdy působí úsměvně, ale třeba scéna se lvem je vyloženě skvělá) a především Petr Jákl producent, který dokázal sehnat opravdu, opravdu, opravdu dobré herce v čele s fajn bijcem Benem Fosterem a včetně Michaela Cainea, o němž jsem si nikdy nemyslel, že ho uvidím v české snímku, natož o Janu Žižkovi. Filmu musím přes všechny výtky přát úspěch, protože v tuzemské tvorbě působí v dobrém slova smyslu jako zjevení (nechci psát jako jednooký mezi slepými) a rád bych, aby se ukázalo, že Češi umí chodit i na něco jiného než na romantické komedie a komunistická dramata. Nicméně pokud u nás někdo v posledních letech dokázal natočit velký film světové kvality, byl to Václav Marhoul (a ten vlastně natočil hned dva). ()
Galerie (84)
Zajímavosti (50)
- Už při psaní scénaře počítal Petr Jákl s tím, že do role lorda Boroše obsadí Michaela Cainea. (Duoscop)
- Karel Roden (král Václav IV.), Ondřej Vetchý (Ondřej), Ben Cristovao (kumánský bojovník), Marek Vašut (komorník), Adam Spálenka (mladý Jan), Filip Antonio a Romana Jáklová Vítová si svoje postavy dabovali sami do českého znění. (Leopard105)
- Žižka je považován za otce defenzivní bojové techniky, tzv. vozové hradby. Původně se jednalo o selské vozy, ale po několika bitvách se rozdělili na zásobovací a bojové vozy. Pevnější vozy, vybavené na stranách deskou ze silných fošen, byly určené k boji a k vybavení bojových vozů náleželo silné prkno zavěšené ze spodu podél mezi koly. Tím byli bojovníci chráněni proti nepřátelské palbě. Vedle toho každý vůz vezl řetěz, jímž byla spojována kola vozů k sobě při srážení do vozové hradby. (3T)
Reklama