• Anderton
    ***

    Pravdupovediac by som si Nemecko na jeseň najradšej pozrel ako film RWF. Jeho úvodné hádky s matkou(?) pri stole a uvažovanie nad podstatou terorizmu, demokracie a menšieho zla majú tie správne gule. A to nám tie svoje Rainer dokonca aj ukáže (vtedy sa nepozerajte). Film vo mne vzbudil úvahy nad tým, aký zmysel tieto udalosti mali, teda aký zmysel malo umierať pre....pre čo vlastne. Zmenilo sa niečo? Neumierajú myšlienky vyslovené pred popravou typu Nemecko môže mať buď socializmus, alebo anarchiu ihneď po odvisnutí? Najskôr áno, rovnako, ako sa veľmi rýchlo zabúda na bezprávie na konkrétnom mieste a zajtra sa už revoltuje proti bezpráviu niekde inde. Z tohto pohľadu dosť smutný film.(14.4.2016)

  • tomtomtoma
    ****

    Zajímavý dokument a ukázka pohledu Rainera Wernera Fassbindera, Volkera Schlondorffa a dalších na situaci kolem RAF a svobodu jako celek vůbec. Zabývá se i základy samotného vzniku RAF a vůbec levicového extremismu v Německu, které vyvrcholilo únosy a vraždami bohaté buržoazní třídy. Zajímavé je, že morální podporu měli teroristé širokou, jen se nesouhlasilo s formou. Zajímavý je i postoj, že demokracie vlastně neznamená svobodu a že neschopnost si uvědomit jakýkoliv smysl existence s návazností na směřování ke konzumní společnosti nalézá hodně mladých lidí smyslu v radikalizaci svých postojů a tím i následných činů. Neboť v tom vidí jedinou cestu, jak na sebe mohou upozornit, či cokoliv změnit. Protože i ti, kdo otevřeně hlásí svobodu, se tak nemusí sami chovat. Zajímavý hraný polodokument, kde se vyjadřuje názor na míru svobody v "demokratickém" státě. Odpověď není nejradostnější, neboť demokracie je soubor nesvobod a povinností. A vymahatelnost práva není pro všechny lidi stejná..(25.11.2009)

  • LennyB
    ***

    S hodnocením tohoto filmu, jsem měla od začátku problém .... I když nám v Německu (kde jsem tento film sledovala) říkali, že přestože je od kontroversního režiséra, ale povedl se, celkem jsem se na něj těšila. Bohužel po pár prvních minutách, mé "nadšení" lehce opadlo, nejenže mi některé epizody nedávali smysl, často jsem ani nevěděla, na jakou událost film zrovna poukazuje .... Možná to bylo tím, že jsem film viděla pouze jednou ale obávám se, že ani při opakovaném sledování bych svůj názor nezměnila ....(9.5.2014)

  • karnifex

    Jednotlivé části mají velmi rozdílnou podobu i atmosféru. Některé mě zaujaly, některé ne. Nejvíc mě pobavila debata o vhodnosti odvysílání Sofoklovy tragédie. A taky monolog policisty u přechodu. A scéna pohřbu byla mistrovská! (Dlouho jsem hledal píseň, která hrála u jeho "rozpouštění" - je to Joan Baez - "Here's to you" https://www.youtube.com/watch?v=7oday_Fc-Gc)(1.8.2015)

  • Dionysos
    *****

    Celým fikčním dokumentem (což není protimluv) se vine zvláštní sklíčená atmosféra, film vypovídá o rozhořčení i bezradnosti svých autorů, zjevně v celé věci levicově angažovaných. Bezradnost a smutek nad rozporem, ve kterém se sami octli: na jedné straně touha změnit a ještě více demokratizovat stát a společnost, na druhé zabíjení civilistů, (náhodně) ztělesňujících zlo kapitalistické společnosti, ze strany pohrobků nadějeplného hnutí roku 1968. Proto motto filmu "když hrůza dosáhne určitého bodu, je jedno, kdo ji páchá. Jen ať skončí," znamená bolestné vystřízlivění z myšlenky, že existuje snadná cesta k lepší společnosti, aniž bychom se museli bát toho, že se v boji proti zlu nestaneme také zlem. Svůj boj proti státu a kapitalismu, od sebe neoddělitelných, nahlížejí tvůrci jednak obecně jako ironii nad "demokratickou" podobou státu, který se vždy řídí svobodně přijatými zákony, kromě situací, kdy dojde k jeho ohrožení (což určuje sám stát, a možná s ním průmyslníci z Mercedesu...). A jednak specificky německy: tradiční zbožštění státu vinoucí se německými dějinami od Pruska po nacismus, pojímající s Hegelem stát jako morální a racionální sféru bytí národa, je autory vystopováno i v poválečné společnosti. Z filmu si však i divák neznalý dobových okolností může odnést inspirující otázku, ironicky formulovanou Marxem v r. 1875: "Svobodný stát - co to je?".(10.1.2015)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace