Režie:
Václav KřístekScénář:
Václav KřístekKamera:
David PloyharHudba:
Daniel FikejzHrají:
Kryštof Hádek, Stanislav Majer, Petr Štěpán, Jakub Kropáček, Petr Jeništa, Jan Plouhar, Hana Vagnerová, Tereza Ramba, Jaroslav Plesl, Marián Geišberg (více)Obsahy(1)
Je dusné vedro červencového dne 1346. Poblíž města Rhens se scházejí kurfiřti římské říše k volbě nového krále. Jediným kandidátem je markrabě moravský Karel (Kryštof Hádek), který v přestrojení sleduje volbu spolu se svým věrným dvořanem Buškem z Velhartic (Petr Jeništa). Každý z volitelů má důvody, proč Karlovi hlas dát i nedat. Nevyzpytatelným jazýčkem na vahách je Karlův otec – český král Jan Lucemburský (Stanislav Majer), dlouholetý spojenec dosavadního císaře Ludvíka Bavora (Petr Štěpán), proti kterému je volba namířena.
Spletité intriky nejrůznějších zájmových skupin ovlivňují Karlův osud již od narození. Mladý Lucemburk je izolován od své matky Elišky Přemyslovny (Hana Vagnerová), stává se poslušnou loutkou v otcových diplomatických hrách. Postupně však díky zkušenostem vojenským i politickým dozrává ve zdatného oponenta svého otce, ale i nebezpečného soka císaře Ludvíka. Rozehrává svou vlastní politickou hru, jejíž překvapivé rozuzlení mu nakonec otevře cestu k říšskému trůnu. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (188)
Typický televizní film, na který evidentně nebylo moc peněz. I přesto vznikl solidní historický film, který mapuje především vztah Karla s jeho otcem Janem a jeho politický postup až k římskému císaři. Děj je ale bohužel nesmírně sekaný, krátké časové úseky diváka moc neosloví. Snažení tvůrců tak skončilo tak někde napůl. ()
Protože nejsem nekritickým obdivovatelem Karla Lucemburského, tak to nebylo až zas tak tragické. I když... Kromě naprosto chaotických obrazů ze života budoucího římského krále a císaře je (aspoň pro mě zcela určitě) škoda, že si z pohledu na Jana Lucemburského vybrali právě ten české historografie a nikoliv ten francouzský. Jelikož bych tuhle inscenaci bez Jana Lucemburského a Ludvíka Bavora (Stanislava Majera a Petra Štěpána) asi nedokoukala. Záběry, kde nebyli, se fakt bez újmy na zdraví a intelektu zhlédnout nedaly. Voříšková trapná až na půdu, Hádek nijakej, kulisy prabídný (Berounka místo Rýna a místo Itálie škoda mluvit...) Když si člověk přečte obsazení - Majer, Štěpán, Chmela, Plesl - řekne si, "jé, to nemůže být špatný", ale právě vzhledem k tomu, to paradoxně špatný je, protože charisma těchto chlapů musí normálně zbořit barák. Ale tady se vlastně člověk dívá na žabomyší války mezi Lucemburky a Wittelsbachy, které se točí kolem Karlova údajného mistrovského tahu, kterak za pomoci papeže s podporou dvou světských a tři církevních kurfiřtů pořádně vytočit Ludvíka... A Standa Majer se mi přece jen více líbí jako von Lippi v První republika i když mu to sluší i tady. Akorát toho Štěpána jsem musela pod maskou Ludvíka Bavora dlouho hledat, zvláště v době před zmiňovanou volbou na břehu řeky Rýna. Kdyby byl některý z vystupujících mužů můj oblíbenec (např. Záviš či princ Konradin), byla bych asi ještě kritičtější (pěkně naštvaná). ()
Okolnostem života Otce vlasti předcházejícím jeho usednutí na trůn Svaté říše římské filmařsky zatím prostor věnován nebyl, a proto mě velmi těší, že u příležitosti významného výročí došlo k nápravě. Je to totiž velice zajímavá látka do značné míry odhalující příčiny pozdějšího císařova počínání. Televizní ztvárnění se zaměřuje na politickou stránku a důraz klade především na samotnou volbu a na to, co k ní vedlo. Činí to formou dramatu, místy připomínající spíše inscenaci, která cílí hlavně na historickou přesnost, než výpravný snímek okouzlující svým epickým hávem. Velmi dobré jsou herecké výkony a pochvalu zaslouží krásné lokace. Děj není nijak zvlášť komplikovaný, i když místy působí trochu zkratkovitě, a jeho podání střídáním časových rovin mě nijak nerušilo, ani mi nepůsobilo problémy v orientaci. Je ovšem poměrně velká škoda, že se na podobné projekty nenajde nějaká ta koruna navíc, a tím nemyslím korunu královskou. 70 % ()
Na začátku musím říct, že film si zaslouží daleko lepší hodnocení z toho důvodu, že na české poměry je to velmi nadprůměrně zvládnuté a taktéž jsem se zde dozvěděl mnoho užitečných informacích o Karlu IV. Je pravda, že některé chvíle zde bily do očí, ale to z toho důvodu, že film neměl bůhvíjaký rozpočet. Kryštof Hádek svou roli docela zvládl, ale jeho starší bratr roli Jana Husa zahrál lépe. Člověk, který držel kvalitu celého filmu na vysoké úrovni, byl samozřejmě skvělý Stanislav Majer v roli Jana Lucemburského. Musím pochválit i toho člověka, který vybral hudbu, která se do doby 14. století přesně hodila. To, co jsem od filmu čekal, se mi splnilo. Za mě dávám 75% ()
1. Scénář byl jako body vybrané z životopisu Karla IV na Wikipedii. 2. Ten životopis na Wikipedii se lépe čte. 3. Bez současného listování Wikipedií se v tom zle orientuje. 4. Herecké výkony slabší. 5. Karlovi bylo v čase příchodu od Čech 17 a to třicátník Kryštov Hádek prostě nedává. 6. Mohlo být hůř. Děj se drží životopisu Karla na Wikipedii docela přesně. ()
Galerie (58)
Zajímavosti (5)
- Na prchlivé a nesmiřitelné povaze Jana Lucemburského (Stanislav Majer) se téměř jistě podepsal strach ze slepoty, který ho již od mládí provázel. Zrak se mu neustále zhoršoval a ač hledal pomoc jak se dalo, dopadlo to ještě hůř, protože při jednom nepovedeném léčení očí definitivně oslepl na jedno oko. (sator)
- Svatba Karla IV.(Kryštof Hádek) s Blankou z Valois se točila v bazilice svatého Prokopa v Třebíči. Bazilika je zapsaná na seznamu UNESCO. (Spajda698)
- Film se natáčel v mnoha historických objektech, kromě Švihova, na hradech Kost, Cuknštejn, Točník, Zvíkov, Pernštejn či v třebíčské katedrále, a vedle představitelů hereckých rolí se jej zúčastnilo téměř tisíc dalších účinkujících, tedy šermířů, kaskadérů nebo jezdců na koních. Pro snímek bylo navrženo a ušito kolem dvou set kostýmů. (rakovnik)
Reklama