Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Je dusné vedro červencového dne 1346. Poblíž města Rhens se scházejí kurfiřti římské říše k volbě nového krále. Jediným kandidátem je markrabě moravský Karel (Kryštof Hádek), který v přestrojení sleduje volbu spolu se svým věrným dvořanem Buškem z Velhartic (Petr Jeništa). Každý z volitelů má důvody, proč Karlovi hlas dát i nedat. Nevyzpytatelným jazýčkem na vahách je Karlův otec – český král Jan Lucemburský (Stanislav Majer), dlouholetý spojenec dosavadního císaře Ludvíka Bavora (Petr Štěpán), proti kterému je volba namířena.

Spletité intriky nejrůznějších zájmových skupin ovlivňují Karlův osud již od narození. Mladý Lucemburk je izolován od své matky Elišky Přemyslovny (Hana Vagnerová), stává se poslušnou loutkou v otcových diplomatických hrách. Postupně však díky zkušenostem vojenským i politickým dozrává ve zdatného oponenta svého otce, ale i nebezpečného soka císaře Ludvíka. Rozehrává svou vlastní politickou hru, jejíž překvapivé rozuzlení mu nakonec otevře cestu k říšskému trůnu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (193)

Morholt 

všechny recenze uživatele

Hlas pro římského krále je něčím, co bych ve sportovní terminologii označil jako rozpačitou výhru. S čím jsem spokojený, je styl vyprávění. Karel přijíždí na volbu římského krále a zatímco shlíží do údolí Rýna, vzpomíná na všechny zásadní okamžiky svého života, což se prolíná s jednáním kurfiřtů. Problém je, že Křístek chce na malém prostoru ukázat všechny důležité epizody od Karlova dětství přes tažení v Itálii až po chvíle, které vedou k jeho nastolení na říšský trůn. Celkově to pak působí až příliš zkratkovitě a divák, který se historií příliš nezabývá, v tom může mít docela maglajz. Notabene dvě nadpřirozené scény sem vůbec nezapadají. Vidění v Terenzu bych ještě jakž takž dokázal skousnout, protože se zakládá na Karlových vzpomínkách, ale strašidlo na Hradě bylo moc. Pobavila překvapivě kvalitní a krvavá bojová scéna. Taková v naší televizní produkci nejspíš ještě nebyla. Co se výpravy týče, tak tady není ČT moc co vyčíst. Brali to, co bylo k dispozici a i když některé lokace do Karlovy doby nepatří, dá se nad tím mávnout rukou. No a pak tu máme to nejožehavější a totiž výběr herců a ztvárnění postav. Předně je problém fakt, že jednotlivé postavy nemluví, ale většinou deklamují, což místy leze na nervy a ačkoliv se to dá přežít, celkový dojem to kazí. Kryštof Hádek jako mladý Karel ještě ujde, i když člověka zarazí, že ve čtrnácti vypadá stejně, jako ve třiceti. Spokojený jsem i s Hanou Vagnerovou v roli Elišky Přemyslovny a jen mrzí, že nedostala trochu větší prostor. Naopak Voříšková coby Blanka z Valois byla na můj vkus až příliš prkenná a moc mi neseděl ani Geišberg v roli Balduina Lucemburského. Majer pak zahrál klasického středověkého neurvalce, což by sice sedělo na leckterého tehdejšího šlechtice či krále, ale rozhodně ne na Jana Lucemburského. A protože tenhle slepý král je můj nejoblíbenější český panovník, smiřoval jsem se s jeho podáním jen těžce. Historická hodnověrnost je relativně vysoká, ale sráží jí plán, který Jan s Karlem vymysleli a který byl směšný a stejně tak jsem kroutil hlavu nad kurfiřtským sněmem, jenž se snažil navodit zdání, že všichni volitelé nejsou již dávno podplaceni. Právě zákulisní jednání mělo dostat větší prostor a je velká škoda, že scénáristé vynechali rozhovor mezi Janem Lucemburským a Habsburkem Albrechtem Chromým. Závěrem bych ještě dodal, že u Kresčaku král Jan nestál ve středu prvního útočného šiku, ale s největší pravděpdobností velel zálohám na levém křídle. 55% ()

Pedross800 

všechny recenze uživatele

Až příliš mnoho chtělo být řečeno na malém prostoru za mrzký TV peníz. Ne že by to bylo špatné či nezáživné. Jen ty skoky od jedné důležité události v životě mladého Karla k druhé byly příliš zkratkovité a málo propracované. Chtělo to aspoň půl hodiny navíc, více detailů a emocí a byl z toho hodně povedený historický film. Herecky jinak bez chybičky, ale i tak promarněná příležitost, škoda. ()

Reklama

Jirka_Šč 

všechny recenze uživatele

1. Scénář byl jako body vybrané z životopisu Karla IV na Wikipedii. 2. Ten životopis na Wikipedii se lépe čte. 3. Bez současného listování Wikipedií se v tom zle orientuje. 4. Herecké výkony slabší. 5. Karlovi bylo v čase příchodu od Čech 17 a to třicátník Kryštov Hádek prostě nedává. 6. Mohlo být hůř. Děj se drží životopisu Karla na Wikipedii docela přesně. ()

WinnJets 

všechny recenze uživatele

Sympatický pokus, leč nedostatek financí je zde příliš hodně vidět (výprava, kompars, atd.). Chvílemi to bohužel působilo jako TV inscenace, či nějaká pohádka, ale rozhodně to nepřipomínalo 14století. Když už na to celkově ty prachy nebyly, tak to mohlo být alespoň, drsnější, syrovější, špinavější, zkrátka tak aby to připomínalo doby dávno minulé. Přeci nějaký ten déšť, bahno a špína zase tolik nestojí, jen se musí chtít navodit tu správnou atmosféru. Jinak, ale chválím snahu se do něčeho podobného vůbec pustit a je fakt, že Stanislav Majer byl jako Jan Lucemburský chvílemi i docela věrohodný. Nicméně k úžasným historickým velkofilmům Otakara Vávry se to opravdu ani nepřibližuje. ()

sator 

všechny recenze uživatele

Intriky,kličky,podrazy, lhaní touha po moci,důvody proč tento druh filmu nemusím... Ale ve skromných podmínkách vznikl dobrý snímek i díky výkonům herců ve dvou hlavních postavách...-------------------- Na prchlivé a nesmiřitelné povaze Jana Lucemburského (Stanislav Majer) se téměř jistě podepsal strach ze slepoty, který ho již od mládí provázel.Zrak se mu neustále zhoršoval a ač hledal pomoc jak se dalo, dopadlo to ještě hůř, protože při jednom nepovedeném léčení očí definitivně oslepl na jedno oko. ()

Galerie (58)

Zajímavosti (5)

  • Svatba Karla IV.(Kryštof Hádek) s Blankou z Valois se točila v bazilice svatého Prokopa v Třebíči. Bazilika je zapsaná na seznamu UNESCO. (Spajda698)
  • Na prchlivé a nesmiřitelné povaze Jana Lucemburského (Stanislav Majer) se téměř jistě podepsal strach ze slepoty, který ho již od mládí provázel. Zrak se mu neustále zhoršoval a ač hledal pomoc jak se dalo, dopadlo to ještě hůř, protože při jednom nepovedeném léčení očí definitivně oslepl na jedno oko. (sator)

Reklama

Reklama