Režie:
Peter BergKamera:
Tobias A. SchliesslerHrají:
Mark Wahlberg, John Goodman, J.K. Simmons, Michelle Monaghan, Melissa Benoist, Kevin Bacon, Lana Condor, Erica McDermott, Rachel Brosnahan, Alex Wolff (více)Obsahy(2)
Působivý akční thriller podle skutečných událostí, které následovaly po bombovém útoku na bostonském maratonu 2013. Policejní seržant Tommy Saunders (Mark Wahlberg) se spojuje s odvážnými přeživšími, záchranáři a vyšetřovateli v závodu o čas - musí vypátrat atentátníky dřív, než znovu udeří. Film v režii Petere Berga (Deepwater Horizon: Moře v plamenech) vzdává poctu všem, kteří v Bostonu projevili odvahu a sílu tváří v tvář tragédii a nepřízni osudu. (Magic Box)
(více)Videa (8)
Recenze (341)
"Ať Vaši lidé vykopávají dveře s rozvahou. Lidi mají stále svoje práva." Skutečně? Mají je? Jsem si jistý tím, že ještě pár útoků papiňáky na americké občany a všichni budou nadšeně vzpomínat na krásnou dobu, kdy mohli chodit na záchod bez souhlasu tajných služeb. Nicméně Den patriotů je neuvěřitelná zábava, protože seržant Tommy je borec, jakého dosud policejní statistiky nezaznamenaly. Tisíce policistů s vysílačkami na ramenou totiž mlčí a pouze hrdina Tommy moudře promlouvá do tichého éteru, neomylně rozpoznává výbuchy, zachraňuje, organizuje, odhaluje, pátrá, pronásleduje a bere na sebe bolest všech zraněných. Byl jsem zkrátka dojat a když zmatení policisté ve Watertownu začali střílet sami po sobě, tak jsem jim hrozně přál, aby se trefili. ()
Povedený, emotivní, osobní film pojednávající o útocích bratrů Carnajevových na bostonském maratonu 2013. Ze začátku jsem měl pocit, že to režisér pojal jen jako rutinu, čímž myslím, že to točil tak, že to byl sice kvalitní film, ale byla to taková rutina v tomto žánru, že do toho útoku to nebylo až tak „wow“. Ale následně po tom útoku se to parádně rozjelo a teď po zhlédnutí celého filmu musím říci, že to byl dost osobní film. Režisér to pojal opravdu hodně emotivně, dal prostor postavám, které se té tragédie zúčastnili, ukázal nám, jak to vnímali a prožívali, a na konci filmu ty rozhovory skutečných obětí důležitost filmu (tragédie) jenom podtrhly. Na ten útok si velmi dobře pamatuji, sledoval jsem každý den, jestli už ty pachatele dopadli, takže jsem rád, že jsem se díky tomuto filmu dozvěděl ještě více podrobností o tom, jak to celé bylo. ()
Točit tyhle pocty je dost ošemetná, svazující, pro spoustu lidí naprosto zbytečná záležitost. Tohle dopadlo jakž takž. První půlhodina včetně atentátu mně přišla dost otravná a vypadalo to na prázdně patetickou nudu, postupně už lepší, spolu s průběhem vyšetřování, dramatickým útěkem a (hlavně) pouliční přestřelkou s policií. A chápu nutnost ústředního hrdiny, ale největší problém tady toho filmu byl Wahlberg - nejen, že se ta postava (fiktivní) zázračně připletla ke všemu zásadnímu, což dělá z diváků debily, ale taky je Marky v téhle opakované poloze národního hrdiny už těžce iritující a kazí finální emoce. ()
Vždy třetí pondělí v dubnu, poprvé už v roce 1897, pokaždé přes dvacet tisíc závodníků a zhruba půl milionu diváků podél trati. Jen nově s dvěma smrtícími náložemi, jejichž základ tvořily hřebíky. Dva přistěhovalci ze severního Kavkazu si holt oslavu Dne patriotů vyložili po svém. Mladší z bratrů, muslim čečenského původu, dosud čeká na smrtící injekci, ač jde podle kritiků spíš o symbolický rozsudek. Ale k filmu. Přehledně režírující patriot Peter Berg akci a napětí umí. Převedení skutečných událostí na filmové plátno je ovšem pokaždé ošemetná věc, vždy se najde spousta rýpalů, nicméně Berg má zkušenosti třeba s předchozím Mořem v plamenech. Vždy bude lepší specialista na pořádnou porci akce než na lidská dramata, což platí i tady. Točí se někde mezi greengrassovským stylem a stoneovskou naléhavostí. Nijak zvlášť nepřekvapí, prostě jen rekonstruuje nedávné události, ve kterých jsou charaktery postav jasně načrtnuté (Mark Wahlberg je poctivý polda, ač má nějaký škraloup, nicméně pro svou práci se obětuje, miluje svou manželku, své kolegy, „své“ civilisty a na pivo byste s ním rozhodně zašli) a semknutí je snad celoměstské. Velká škoda až nesnesitelné závěrečné čtvrthodinky i Wahlbergova proslovu, naopak palec nahoru za přestřelku v rezidenční čtvrti. ()
Ako niekto trefne napísal P. Berg je skvelý po technickej stránke, ale ako rozprávač príbehov je skôr primerný. Asi preto ma prvá polovica filmu až tak nezaujala, prišiel atentát a stále si vravím, čo na tom filme všetci vidia. Keď som jedným okom skontrolobval zostávajúci čas, zistil som, že do konca zostáva viac ako hodina a tušil som, že to pravé ešte len príde. A to fakt prišlo! Zaujímavé to začína byť až po atentáte, prehľadávanie ulíc, pátranie, pouličné prestrelky a hádazanie po domácky vyrobenýcch bômb. Medzi Bergom a Wahlbergom asi preskočila iskra, spolupracujú často, ale tu sa mi Mark nehodil. Tie typicky americké kecy po atentáte, kde manželke hovorí čo videl, ma fakt otravovali. Viac scén tu zaváňalo americkým štandardom -"patriotizmus a súdržnosť američanov za každú cenu". Celkovo slušný film, ale mohol byť výnimočný. Stačilo vymeniť Wahlberga, ubrať z patriotizmu a prvú polovicu o čosi viac oživiť. 80%. ()
Galerie (54)
Photo © Impuls Pictures AG
![Den patriotů - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/161/392/161392495_e0f0e9.jpg)
Reklama