Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Dimitri TiomkinHrají:
Farley Granger, Ruth Roman, Robert Walker, Leo G. Carroll, Patricia Hitchcock, Kasey Rogers, Jonathan Hale, Robert Gist, Howard St. John, Alfred Hitchcock (více)Obsahy(2)
Na téhle cestě je něco podivného. Příliš mnoho věcí se tu vyskytuje ve dvojicích. Tenisová hvězda Guy (Farley Granger) nenávidí svou nevěrnou ženu. Tajemný Bruno (Robert Walker) nenávidí svého otce. Není to dokonalé východisko pro žertovný návrh: „Zabiji tu tvoji, když ty zabiješ toho mého?“. A teď se dívejte, jak Alfred Hitchcock posiluje dualitu lidské povahy. Čím déle se budete dívat, tím více uvidíte. „Není to fascinující?” ptával se často mistr napětí. Popravdě řečeno, je to dvojnásobně fascinující, protože Hitchcock natočil dvě verze Cizinců ve vlaku. Původní verze jje naprostá thrillerová klasika. Nedávno nalezená, delší pracovní britská kopie nabízí „překvapivé zdůraznění Brunovy okázalosti, způsobu, jakým je přitahován ke Guyovi i jeho psychotické osobnosti” (Bill Desowitz, Film Comment). Odhalování Brunovy skryté podstaty, skvělé scény (tenisový zápas, rozpadající se kolotoč) a napětí, které dokáže vytvořit jen Hitchcock, dělají z tohoto filmu prvotřídní jízdu. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (289)
Festival ľudských charakterov a pekná pripomienka, ako málo niekedy stačí, aby sa človek dostal do riadnej šlamastiky. Úvod bol síce trocha pomalší, ale k záveru napätie pekne graduje spôsobom starého dobrého Hitchcocka, takže za mňa veľká spokojnosť. 75/100 Videné v rámci Season Challenge Tour. ()
„Nemusíme se ničeho bát. Nikdo mě neviděl. Kromě Miriam!“ Proč by měl zabíjet úplného cizince? A co když jsou jeho jediné alibi prolité bourbonem? Dva naprostí cizinci (protože jeden má tenisem profláknutý ksicht) se setkávají ve vlaku, poví si, co jim nedá spát, a než skončí oběd, ten druhý navrhne, aby každý z nich spáchal vraždu pro toho druhého. Jednoho trápí nevěrná manželka, druhého vlastní otec. Alfred Hitchcock roztáčí znepokojivý thriller v duchu, kdy „každý má přeci někoho, koho by chtěl odklidit z cesty“, ve kterém hraje důležitou roli působivá kamera a děsivě intrikánský Robert Walker. Napětí, atmosféru a pár solidních nápadů ale vystřídá víc a víc naivní hra a vyvrcholí scénou na kolotoči, kterou za sebe nepovažuju za nějakou zásadně uznáníhodnou. ()
Můj vůbec první noir film. Šel jsem do toho díky Hitchcock. Bohužel mi to přijde jako jeden z jeho slabších kousků. Opět se to točí kolem vraždy. Známého tenistu potká ve vlaku náhodný chlapík. Dají se do řeči a postěžují si na své problémy. Onen chlapík jménem Bruno má šílený nápad, všechny jejich starosti vy vyřešily dvě vraždy. Tedy každý by zabil oběť toho druhého, ať to není nápadné. Tenista Guy samozřejmě tento šílený plán odmítne. Poté, ale záhadně zemře jeho žena mu dojde, že to asi ten šílenec myslí vážně. Odmítá ale splnit dohodu a zabít Brunova otce. Podaří se mu z této nepříjemné situace vybruslit? "Mohu mu prohledat kapsy?" ()
Spoilery! Ačkoli mě právě tento typ filmů od Alfreda baví ze všech nejvíce, tak mi tento Noir příliš nesedl. Celkový příběh na pozadí není špatný, co se nápadu týče, ale jeho vývoj mi přišel poněkud zívací. A když píšu "poněkud", tak to ze mě hovoří pouze uznání k Hitchcockovi. Kvalita a zajímavost po celou stopáž pořádně kolísala. Snad jen závěr byl tradičně kulervoucí a zapomínal jsem dýchat. Dost mě také nasral předvídatelný happyend. Naprosto průměrný snímeček. ()
„Don't worry, I'm not going to shoot you, Mr. Haines. It might disturb Mother.“ Super záběry (zírající Bruno mezi diváky pozorujícími hráče při výměně, ikonický shot škrcení ve skle brýlí) i motivy duality a „swap murders“ jsou postupně přebity naivitou. Od jistého okamžiku byl souboj tenista vs. psychopat už jen uměle udržován při životě a vše se stalo jakousi kolotočářskou zábavou, která sice umí napínat, ale rezignovala na chytrost. Mezi žánry by mělo být napsáno i sportovní, protože tady bylo víc výměn, než měl Bettany ve Wimbledonu.. ()
Galerie (80)
Zajímavosti (36)
- Guy, tenisová hviezda, usiluje o politickú kariéru skrz vzťah so senátorovou dcérou. Pre Hitchcocka je politika, vláda či symbol demokracie vždy spätý s predstavou usporiadaného života. V tomto filme je to snemovňa Kongresu, vo filme Sabotér (1942) to bola Socha slobody, v neskoršom Na sever severozápadnou linkou (1959) to je súsošie prezidentov Mount Rushmore. (Biopler)
- Ruth Romanovou Hitchcock musel obsadit do role proto, protože jako jediná herečka měla podepsanou smlouvu se společností Warner. Při natáčení spolu pak neměli příliš dobrý vztah. (ČSFD)
- Pri stretnutí s Brunom (Robert Walker) Miriam (Kasey Rogers) líže zmrzlinu a vyzerá pri tom zároveň detinsky i zmyselne, keď upiera naň svoj pohľad. Hitchcock takto vykresľuje postoj, ktorý je zbavený sentimentu. Miriam nie je smiešna sama o sebe, smiešnou je jej situácia, obmedzený rozhľad a nepochopenie súvislostí. Je to komické, no i zlovestné. Takto je predstavený svet, z ktorého sa Guy (Farley Granger) snaží ujsť. Je ním však dosť poznamenaný, skrz úmysly, ktoré odhalil Bruno, a tak on sám už nemôže vyviaznuť zo situácie bez poškvrny. (Biopler)
Reklama