Reklama

Reklama

Manny Ballestero je počestný pracovitý hudebník učinkující ve Stork klubu v New Yorku. Když jeho žena potřebuje peníze na zubního lékaře, vydá se do místní pojišťovny, aby si vypůjčil na její pojistku. Zaměstnanci pojišťovny jej ale omylem začnou považovat za lupiče, který je v minulém roce přepadl, a zavolají policii. Film je skutečným příběhem, který Manny a jeho rodina prožili. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (147)

jojinecko 

všechny recenze uživatele

Tak trochu netypický Hitch, viac dramatický a menej napínavý, ale samozrejme nesmierne kvalitný. Film má tú správnu noir atmosféru, čomu dopomohol určite aj výkon Henryho Fondu. Ten je v roli neprávom obvineného chlapíka presvedčivý a jeho výkon by sa dal nazvať strhujúcim. Trošku mi nesedel príliš "rýchlokvasený" záver, ale inak sa môže Wrong Man kľudne zaradiť medzi Hitchove "klasiky". ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Alfred Hitchcock mě dokáže překvapit i zklamat. Tentokrát mě zklamal, protože Wrong man není vůbec takový film jak jsme očekával. Henry Fonda jako "ten nepravý" působí velmi příjemně, ale celá zápletka včetně pointy a poučení mi přijde natolik samozřejmou a jednoduchou, že jsem vlastně jen sledoval film a čekal až dojde k očekávanému. Škoda, že se nedostavilo nějaké originální překvapení či zvrat, který by film a jeho hloubku, která je jinak dost chudá, vylepšil. (spoiler: v závěru mi "pravý muž" nepřišel natolik podobný, aby si ho někdo s takovou jistotou spletl...) ()

Reklama

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Přepsáno v srpnu 2018. Nepravý muž je solidní drama. Hodil by se přívlastek psychologické, leč Hitchcock v utváření těžkých psychologických stavů nevynikal, byť se snažil ze všech svých sil vlastního přesvědčení o vytříbenosti. Hitchcock si uměl pohrávat s napětím a krutým cynismem osudu, duševní rozervanost má u něj vždy naivnější tvar dětského nazírání. Hitchcock dostal od života dárek v podobě svého oblíbeného tématu nespravedlivě obviněného jedince. Nepravý muž ukazuje slabiny civilizačního systému, kde spravedlnost je více preferovaným pojmem, méně skutečnou hodnotou. Odhalené překračování zákona je nutné potrestat, jde o zachování prestiže nastaveného systému. Trest je okázalým varováním i utišením přízemnosti veřejnosti. Právo kašle na podstatu, křečovitě se drží umění rétoriky a slovíčkaření a oběť musí být řádně opečená ze všech stran. Nepravý muž není Kafka, je to svého druhu obžaloba pokryteckého systému, přesto základy stále pevně stojí nade vším. Hlavní postavou niterně rozkladného dramatu je Christopher Emmanuel "Manny" Balestrero (velmi dobrý Henry Fonda), skromný hudebník a příkladný rodinný typ muže. Obyčejné životní těžkosti jsou nepatrným mrakem štěstí, osobní poctivosti a představy spořádanosti. Osud si škodolibě pohrál a uvrhl jedince do společenské klatby bez vlastního provinění. Víra ve spravedlnost je vystřídána trudnomyslností a v nedohlednu zdá se být jakýkoliv opěrný bod. Jistota zmizela, jsoucnost není, jen její odraz a zdání. Hlavní ženskou postavou je Rose Balestrero (zajímavá Vera Miles), Mannyho spokojená manželka. Život zvrhle laškuje a nekončící prohlubující se noční můra si vybírá svou daň psychické nestability. Rozklad se vším všudy. Výraznější postavou je Frank O'Connor (sympatický Anthony Quayle), uznávaný právník a snaživý Mannyho obhájce. Skutečnost se dokazuje nesnadně, hlasitěji jsou znít domněnky, podsouvání a slovní lynčování. Z dalších rolí: přesvědčení policejní detektivové Bowers (Harold J. Stone) a Matthews (Charles Cooper), Mannyho šokovaná matka (Esther Minciotti), nemilosrdně vystrašené úřednice pojišťovny Ann James (Doreen Lang), Constance Willis (Laurinda Barrett) a Betty Todd (Norma Connolly), ochotný Mannyho švagr Gene Conforti (Nehemiah Persoff), jeho manželka a Mannyho sestra Olga (Lola D'Annunzio), Mannyho malí synkové Robert (Kippy Campbell) a Gregory (Robert Essen), nekompromisní soudní žalobce Tomasini (John Heldabrand), či skutečný pachatel Daniel (Richard Robbins). Nepravý muž je působivým filmem svým tématem a strhujícím hereckým výkonem Henryho Fondy. Hitchcock měl cit pro komerční úspěch mainstreamového proudu kultury. ()

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Téma nevinného drceného soukolím státní moci, ve filmu již na tisíc způsobů vyprávěný příběh, který však byl, je a bude pro diváka přitažlivým a je-li inspirován skutečným příběhem, úspěch je téměř zaručen, pokud se to tedy ovšem umí....Nepravý muž má dvě velká esa v rukávu, Hitchcocka a Fondu a ten druhý je skutečně pravým trumfem, svého správňáka Mannyho zahrál skvěle, v padesátých letech se takhle vyspělé civilní herectví moc nevidí ( trochu si to cucám z prstu, moc filmů z tohohle období jsem zase neviděl). První jmenovaný už trochu pokulhává, zřejmě záměrná rezignace na vlastní styl a krok k "nestylizaci do ničeho" ( i když vlastně noir, že ? to se ale nepočítá, v té době to bylo to samé jako dneska třeba porno, tj. úplně všude) vede film skutečně k ničemu. Policejní vyšetřování mi přišlo kapku za vlasy přitažené, nicméně postupy asi takové byly, co já vím, navíc nesmím zapomínat na "natočeno podle skutečné události" a možná v tomhle se skrývá jádro pudla. Vrátím-li se na začátek, pokud je film inspirován skutečným příběhem, úspěch je téměř zaručen...nu, ale ten příběh musí být něčím výjimečný a nebo se to musí umět (taky jsem už říkal). A v Nepravém muži je něco špatně, buď Hitchcock příliš věrně zpracoval de facto nudný příběh a nebo to neumí..mezi námi, věřím spíš tomu prvnímu. Za Fondu tři. ()

ClintEastwood 

všechny recenze uživatele

Vynikající, ovšem těžká podívaná. Je jen málo filmů, které vás vtáhnou do děje takovým způsobem, že hlavnímu hrdinovi držíte palce, jako by šlo o váš vlastní život. Nepravý muž je jedním z nich. Naprosto přesný a uhrančivý Henry Fonda, jako slušný člověk a hudebník Manny, v bravurním krimi-noir příběhu, jenž je skvělou studií lidské povahy, psychiky i nedokonalosti (tehdejšího) právního a sociálního systému. Snímek je věrnou rekonstrukcí skutečného případu z 50. let a je dalším skvělým Hitchcockovým dílem. Tohle bych přál každému vidět, ale nikomu zažít. ()

Galerie (51)

Zajímavosti (15)

  • Když Mannyho vedou vězením, můžeme slyšet jednoho z vězňů, jak křičí: "Za co tě dostali Henry", což v dabované verzi samozřejmě bohužel není. (Kulmon)
  • Příběh je inspirován událostí z roku 1952 a je téměř bezvýhradně autentický. Hitchcock kvůli němu spolupracoval s lidmi zapletenými do případu, aby mohl určité události zreplikovat co nejpřesněji. Později této preciznosti litoval a dal by přednost větší konzistentnosti a vyšší míře dramatičnosti. (Hwaelos)
  • Film vycházel z pravdivého případu zaměněné identity, jenž měl tragické následky. V roce 1953 byl v New Yorku uvězněn hudebník Manny Balestrero za kapesní krádeže, které ale ve skutečnosti nespáchal. Než byl zproštěn obvinění, zoufale trpěl potupnou ztrátou svobody a lidským ponížením, jehož následkem bylo i duševní onemocnění jeho ženy. Když se jeho příběh jednoho dne objevil v časopise Life, autor článku Herbert Bream prodal filmová práva společnosti Warner Brothers. [Zdroj: Vždyť je to jen film] (Pavlínka9)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno