poster

Tajemství velikého vypravěče

  • anglický

    The Secret of a Great Narrator

Komedie / Životopisný / Drama / Historický

Československo, 1971, 99 min

Režie:

Karel Kachyňa

Kamera:

Josef Illík

Hrají:

Martin Štěpánek, Petr Štěpánek, Otakar Brousek st., Jana Hlaváčová, Slávka Budínová, Milena Dvorská, Jana Švandová, Petr Kostka, Carmen Mayerová, Vladimír Šmeral, František Němec, Ladislav Trojan, Josef Chvalina, Jiří Císler, Zuzana Martínková, Hana Houbová, Lubor Tokoš, Josef Karlík, Zdeněk Kryzánek, Vladimír Brabec, Zdeněk Hodr, Jindřich Narenta, Heda Škrdlantová, Marie Popelková, Naďa Konvalinková, Ivo Niederle, Josef Burda, Zdena Burdová, Marcela Baťková, Viktor Maurer, Ladislav Frej st., Adolf Filip, Lída Klímová - Grossmannová, Anna Gabrielová, Ladislav Gzela, Karel Hovorka st., František Hanzlík, Zdeněk Hess, Jana Hermachová, Helena Jehličková, Karel Anderle, Miloslav Průša, Josef Šolc, Josef Schwarz, Zdena Dančíková, Jana Gýrová, Emil Iserle, Jan Kotva, Jana Hana Duffková, Petr Svojtka, Vladimír Pospíšil, Alena Janošková, Ilona Jirotková, Josef Janoušek, Julie Jenšíková, Jan Kanyza, Tomáš Töpfer, Jana Posseltová, Marta Richterová, Eduard Pavlíček, Stanislav Němec, Jiřina Hautová, Eva Rubínová, Josef Šebek, Vladimír Štros, Jiří Wohanka, Zdeněk Skalický, Ladislava Tschamundjiová, Zdeněk Houška, Ivan Chrz, Petr Lebeda, František Plecháček, Milan Procházka, Alois Vachek, Luka Rubanovičová, Pavel Jiras, Jindřiška Gabriela Preissová, Luděk Svoboda, Jiřina Zemanová, Karel Kos, Vilém Linke, Čestmír Preclík, Alois Zouhar, Vladimír Svoboda, Regina Kociánová, Helena Postránecká, Václav Kovařík, František Miroslav Doubrava, Ladislav Kazda, Viktor Očásek, Zdeněk Janata, Josef Coufal, Hana Čížková, Renée Nachtigallová, Milena Steinmasslová, Ilja Racek, Zdenka Procházková, Jiřina Hladíková

Střih:

Miroslav Hájek

Scénografie:

Oldřich Okáč

Kostýmy:

Ester Krumbachová
(další profese)
  • raroh
    *****

    Pocta Alexandrovi Dumasovi se vším všudy! Krátké němé etudy na Tří mušketýry a Monte Christa v intermezech svěží, romantický patos a poetická imaginárnost krátkého období čekého filmu přelomu 60. a 70. let, kdy vzniklo několik takto rozpustilých adaptací (Dietl zde scénaristicky zpracoval dílko A. Mauroise), filmově čistá. Kachyňa ve spolupráci s kameramanem Josefem Illíkem a kostymérkou Ester Krumbachovou podnětně navázali na verneovské filmy Karla Zemana.(4.4.2010)

  • tulen12345
    *****

    Máme tady trojdílnou inscenaci Alexandr Dumas starší z roku 1970 v hlavní roli s Vladimírem Menšíkem a hned z dalšího roku je tu i jeden celovečerní film o tomhle francouzském literárním velikánovi. Pod oba je podepsán scénárista Jaroslav Dietl a využité dialogy jsou na chlup stejné. První verze je černobílá, navíc se starobylým obrazem, zaměřeno na herecké výkony. Druhá (tahle) verze je v celé kráse barevná, vedle skvělých hereckých výkonů doslova vyšperkované záběry, typické pro Kachyňovu poetiku, jenže stopáž představuje sotva polovinu první verze. A teď si vybrat... Oba jsou skvělé, stojí za to a zaslouží si plný počet hvězd. Bratři Štěpánkovy sice Menšíka nenahradí, ale do rolí obou Dumasů (nejen podobným vzhledem) se velice hodí, stejně jako hvězdné obsazení mnoha vedlejších postav (pánové Brabec, Brousek, Císler, Kostka, Němec, Šmeral, dámy Budínová, Dvorská, Hlaváčová a další...). A Dumasův život, kariéra, vzestup, konflikty i pád jsou už taky zajímavé sami o sebe. Stejně jako spojení Dietla a Dumase do jednoho filmového díla (nebo tedy do dvou) je velice specifické, oba pánové měli veliký talent, stejnost závislost v neustálem psaní a v něčem snad i trochu podobnej osud.(10.2.2017)

  • HonzaBez
    *****

    Poutavě vyprávěný příběh o mistru vypravěči příběhů Alexanderu Dumasovi starším. Zajímavé je, že český "mistr vypravěč" Jaroslav Dietl se osudům Alexandera Dumase věnoval hned dvakrát. Doposud jsem znal jen stejnojmenný seriál s vynikajícím Vladimírem Menšíkem. Po zhlédnutí tohoto Kachyňova filmu váhám, které ztvárnění Dumase je lepší, zda Menšíkovo nebo to Martina Štěpánka. Mimořádný je tento film minimálně tím, že tu postavy otce a syna Dumase hrají dva bratři Štěpánkové. Pozorovat přitom kontrasty v charakteru obou postav a tudíž i kontrasty v hereckých polohách obou bratrů je vskutku velmi zajímavé. Hodně se mi líbily krátké němé etudy na Tří mušketýry a Monte Christa, kde mi Kachyňova filmařina připomínala verneovské filmy Karla Zemana. A stejně jako na uživatele Monologa i na mě hodně zapůsobila scéna soudního procesu o autorství Dumasových knih. Již samotná Dumasova obhajoba, v níž zdůrazňuje, jak jej uráží, že z něj žaloba dělá prodavače příběhů místo jejich vypravěče, je působivá. A když po přesvědčivé promluvě Viktora Hugo (Petr Kostka), v jejímž závěru tento slavný spisovatel konstatuje, že "s Alexanderem Dumasem můžete být v jakémkoliv nepřátelství, ale nikdy ho nemůžete přestat číst," zní soudní síní bouřlivý potlesk, má člověk pocit, že tento aplaus nepatří nejen jemu případně Dumasovi, ale přeneseně i autorům tohoto skvělého filmu.(25.4.2017)

  • Autogram
    ***

    Priznám sa, že spočiatku som mal rozpačitý dojem z takéhoto roztopašného pohľadu na historickú osobnosť. Nemám rád skresľovanie životov osobností, ale v tomto prípade som všetko odpustil, keďže film je priamo aj o takejto úchylke dramatických tvorcov. Celý život je podaný vtipne a v rýchlom tempe s bleskovými fórmi, že kým jeden odznie, už nasleduje ďalší. Trochu ma nudili nemé pasáže s ukážkami tvorby, ale aj tie boli podané s výbornou hudbou. Nebyť tých častí, bol by film príjemne kratší, a dostal by poctivé štyri hviezdy. A bol to Victor Hugo, ktorý predniesol pred súdom nezabudnuteľnú poklonu spôsobu tvorby Dumasa. –––– Podívej se. Tady mi přinesli peměti jakéhosi pana d'Artagnana. Kdysi mušketýra u královského dvora. My z něho a jeho druhů uděláme lidi, kteří dělali dějiny na dvoře Ludvíkově. A když to uděláme dobře, tak už nikto nebude znát Ludvíka jinak, než jak jsme ho vymysleli my. –––– Psát s Dumasem znamená psát jako Dumas, a nijak jinak. –––– Váš otec zničil svou pílí sám sebe.(14.12.2015)

  • monolog
    ****

    O Alexandru Dumasovi jsem toho nikdy moc nevěděl, kromě klasickýho: spisovatel z romantismu, specializoval se na dorbodružné romány oplývající širokým záběrem společnosti a byl hodně oblíbený. Tento film mi ale ukázal, jak skvělým fabulátorem byl Dumas a jak skvělým fabulátorem byl i Jaroslav Dietl. Jedna scéna z filmu mi ulpěla dodnes a budu si ji pamatovat ještě hodně dlouho, ne-li napořád. Když Dumase soudí, že ukradl jednomu svému spoluspisovateli jeho román, Balzac (Petr Kostka) vystoupí na jeho obranu, přestože se jako lidé rádi moc nemají. A říká: Psát s Dumasem znamená psát jako Dumas. A to řekl prosím člověk, který nechal své romány přepisovat, aby nikdo v budoucnosti nemohl podle jeho písma poznat, jak těžké pro něj bylo usmolit kloudnou větu. Konečná epizoda, kdy se Dumas snaží, jako už mnohokrát dříve v deliriu bavit pařížskou společnost svým vyprávěním, ale plete se a oni si z něj nakonec dělají legraci a tupí jej, je taky nezapomenutelná a krásně ukazuje, jak je úspěch pomíjivej a sláva vrtkavá.(30.7.2006)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace