poster

Tajemství velikého vypravěče

  • anglický

    The Secret of a Great Narrator

Komedie / Životopisný / Drama / Historický

Československo, 1971, 99 min

Režie:

Karel Kachyňa

Kamera:

Josef Illík

Hrají:

Martin Štěpánek, Petr Štěpánek, Otakar Brousek st., Jana Hlaváčová, Slávka Budínová, Milena Dvorská, Jana Švandová, Petr Kostka, Carmen Mayerová, Vladimír Šmeral, František Němec, Ladislav Trojan, Josef Chvalina, Jiří Císler, Zuzana Martínková, Hana Houbová, Lubor Tokoš, Josef Karlík, Zdeněk Kryzánek, Vladimír Brabec, Zdeněk Hodr, Jindřich Narenta, Heda Škrdlantová, Marie Popelková, Naďa Konvalinková, Ivo Niederle, Josef Burda, Zdena Burdová, Marcela Baťková, Viktor Maurer, Ladislav Frej st., Adolf Filip, Lída Klímová - Grossmannová, Anna Gabrielová, Ladislav Gzela, Karel Hovorka st., František Hanzlík, Zdeněk Hess, Jana Hermachová, Helena Jehličková, Karel Anderle, Miloslav Průša, Josef Šolc, Josef Schwarz, Zdena Dančíková, Jana Gýrová, Emil Iserle, Jan Kotva, Jana Hana Duffková, Petr Svojtka, Vladimír Pospíšil, Alena Janošková, Ilona Jirotková, Josef Janoušek, Julie Jenšíková, Jan Kanyza, Tomáš Töpfer, Jana Posseltová, Marta Richterová, Eda Pavlíček, Stanislav Němec, Eva Rubínová, Josef Šebek, Vladimír Štros, Jiří Wohanka, Zdeněk Skalický, Ladislava Tschamundjiová, Zdeněk Houška, Ivan Chrz, Petr Lebeda, František Plecháček, Milan Procházka, Alois Vachek, Luka Rubanovičová, Pavel Jiras, Jindřiška Gabriela Preissová, Luděk Svoboda, Jiřina Zemanová, Karel Kos, Vilém Linke, Čestmír Preclík, Alois Zouhar, Vladimír Svoboda, Regina Kociánová, Helena Postránecká, Václav Kovařík, František Miroslav Doubrava, Ladislav Kazda, Viktor Očásek, Zdeněk Janata, Josef Coufal, Hana Čížková, Renée Nachtigallová, Milena Steinmasslová, Ilja Racek, Zdenka Procházková, Jiřina Hladíková

Střih:

Miroslav Hájek

Scénografie:

Oldřich Okáč

Kostýmy:

Ester Krumbachová
(další profese)
  • Snorlax
    ****

    Martin Štěpánek mě přesvědčil dvakrát, v majoru Zemanovi a zde. Tady byl dokonce chvílemi i podobný tátovi. Bratři pěkně rozehráli soužití otce a syna. Ve velmi roztomilé roli se mihnul Jiří Císler. Značný problém jsem měla s intermezzi, děj v těchto vložkách zcela ochabl, kombinace animace s pantomimou mne neoslovila.(19.3.2013)

  • troufalka
    *****

    "Už jsem tady zažil všelijaké premiéry, Dumasi, ale tolik kytic nebylo ještě nikdy."                                                            "To mi připomíná, pane barone, jestli byste mi nemohl půjčit 500 franků?"                                                                   "Nač proboha?"                                                                                                                                                                         "V zákulisí čekají zahradníci, víte?!"                                                            (21.9.2014)

  • raroh
    *****

    Pocta Alexandrovi Dumasovi se vším všudy! Krátké němé etudy na Tří mušketýry a Monte Christa v intermezech svěží, romantický patos a poetická imaginárnost krátkého období čekého filmu přelomu 60. a 70. let, kdy vzniklo několik takto rozpustilých adaptací (Dietl zde scénaristicky zpracoval dílko A. Mauroise), filmově čistá. Kachyňa ve spolupráci s kameramanem Josefem Illíkem a kostymérkou Ester Krumbachovou podnětně navázali na verneovské filmy Karla Zemana.(4.4.2010)

  • Willy Kufalt
    *****

    (2x) Karel Kachyňa v neblahé situaci na počátku normalizace sahá po kvalitní historické látce mimo témat z domácího prostředí, vybírá si Dietlův scénář již jednou adaptovaný pro televizi (triologie Alexander Dumas starší s Vladimírem Menšíkem) a inscenuje ve studiu pro filmové plátno barevnou podívanou s výpravnými kostýmy a hvězdným hereckým obsazením. I v téhle historické komedii a v studiovém prostoru vytváří Kachyňa doslova vyšperkované umělecké obrazy včetně zajímavých němých "videoklipů" k Třem mušketýrům a Hraběti Monte Christo, které svou poetikou i kombinací hraných pasáží s animací připomínají dobrodružné filmy Karla Zemana. Bratři Štěpánkovy sice Menšíka nenahradí, ale do rolí obou Dumasů se napokon velice hodili a nabízí se tak o něco zajímavější srovnání mezi charaktery otce a syna. Pak tu je Dumasův život, kariéra, vzestup, konflikty i pád, které jsou už taky zajímavé sami o sebe. Stejně jako spojení Dietla a Dumase do jednoho filmového díla (nebo tedy do dvou) je velice specifické, oba pánové měli veliký talent, stejnost závislost v neustálem psaní a v něčem snad taky trochu podobnej osud a pak i tu posmrtní pověst. Jak se ukázalo, bylo těžké nejen psát jako Dumas, ale i psát jako Dietl, když se podíváme, jak se další tvůrci neúspěšně pokoušely hned dvakrát navázat na jeho nejslavnější seriál. Jo, filmy tohoto typu určitě můžu a skvělých herců tu bylo dost (Otakar Brousek v roli barona, z hereček Dvorská, Hlaváčová,...) (90%)(10.2.2017)

  • PollyJean
    ****

    Pro mne zatím nejlepší Štěpánkova role. Musím přiznat, že tento film na mne dýchl silně sentimentálně - svým ještě šedesátkovým vizuálem i obrazovým vyprávěním, vyzněním některých scén, zvláště pak té poslední ("Němci táhnou na Paříž!" - "Tiše! Nebo vstane a půjde s nimi bojovat!"). Taky tradiční silná Liškova hudba. To vše pro mě jednoznačně přebíjí mnohé zkratkovitosti a vynechávky v ději (třeba synův přerod z odpůrce v obdivovatele), na které, předpokládám, bylo více prostoru v o něco starší trojdílné adaptaci.(27.9.2018)