Režie:
Radek BajgarScénář:
Radek BajgarKamera:
Lukáš HyksaHudba:
Jiří HájekHrají:
Iva Janžurová, Martin Hofmann, Tatiana Dyková, Pavel Liška, Eva Holubová, Jana Plodková, Kristína Svarinská, Terezie Holá, Jan Vondráček, Jaromír Dulava (více)Obsahy(1)
Hlavní hrdinkou černé komedie Teroristka je Marie (Iva Janžurová), učitelka na penzi, která si jednou řekne, že už si nechce připadat jako kráva. Když jí proti arogantnímu strůjci lokálního zla (Martin Hofmann) nepomůže ani starostka (Tatiana Vilhelmová), sežene si zbraň a rozhodne se udělat to, co většinu z nás občas napadne, ale hned tu myšlenku rozumně zapudíme. Brzy však zjistí, že stejně, jako je vražda složitá morálně, je nesnadná i prakticky – přesto, že jí bývalý žák, momentálně v podmínce (Pavel Liška), dává cenné životní rady: „Kriminalita jenom vypadá jednoduše, paní učitelko, ale pak se dycky něco posere.“ (Cinemart)
(více)Videa (1)
Recenze (566)
V našem kině se na konci, s úsměvem, tleskalo. Dalo by se vytknout všelico, ale nemám chuť, protože jsem se bavila. Paní Janžurová se mi líbí snad v každém filmu, i na divadle. Je to naše hvězda, která si velké role zaslouží. Zbytek zúčastněných byl rovněž v pohodě, ale kupodivu nejvíc to rozjela Vilhelmová. Neměla chybu. Sociální rovina v Teroristce je dojemná a citlivá, rovina kolem satisfakce je přepálená šílenost ode zdi ke zdi, ale mě to nijak neuráží. Dostala jsem to, co jsem čekala a dokonce něco navíc, ale rozumím i divákovi, kterému to do oka příliš nepadlo. ()
,,Janžurová is back ! '' Přiznávám se, že jsem obsah nečetl a od Teroristky moc netušil co čekat. Hned od prvopočátku mi film připomněl britského Harry Browna (2009), kde vytočený důchodce (mimochodem bývalý člen SAS) začne dělat ordung ve čtvrti kde žije, páč úřady na to pečou. A když myslím ordung, tak pořádnej. Jenže jak běžel děj dál, čím dál více jsem si uvědomoval, že tohle je klasická černá komedie anglického střihu s povedenými dialogy a navíc solidně zahraná. Mám dojem, že to někteří zde nepochopili. Všichni herci mi tam sedli a já si uvědomil jak je dobře, že k nám od bratrů Slováků proudí jejich krásné herečky... Sestry Norisovy, Badinková, Siposová a teď krásná Svarinská... No buďme za to rádi ! :-). Janžurové to sedlo a jak dávala dohromady ty zbraně... hned jsem si vzpomněl na všechny ty akční filmy, kdy před nějakou zásadní misí hrdina či celé komando dává do cajku výstroj a s hlasitým zacvakáváním a chřestěním zandavají náboje, zásobníky, nábojové pásy a šroubují tlumiče... :-). Ve vodách současných českých komedií, které připomínají septik (píšu to těsně poté co jsem viděl Léto s gentlemanem) je tohle sklenka čisté vody. není to úplně za 4, ale celou dobu mi film držel úsměv na tváři, ne jen pár osamocených hlášek a tak zaokrouhluji nahoru a dávám za 4 náboje do brokárny zasunuté do důchodcovských punčocháčů. A ponaučení je jasné, nepruďte moc chataře a místní důchodce, nemají totiž už co ztratit... * * * * ()
Jak praví většina recenzí, první polovina se nese v poklidném tempu, kdy nás mafián a gauner Mach přesvědčuje o tom, co za parchanta vlastně je. Do toho se výraznějším způsobem zaplétají životy Marie (Janžurová) a její kolegyně Evy (Holubová), které žijí v chatové oblasti. Významnou roli má navíc i Svarinská se svou dcerou, které přežívají v malém dřevěném stavení. Během tohoto času tak prakticky dostáváme jen názornou formou podaný důvod, proč se důchodkyně vydá na dráhu "teroristky". Tady se většina diváků bude asi lehce nudit, protože ten westernový a oproti trailer "méně vtipný" úvod (i tak pobaví minimálně měření hluku) vypadá jako něco, na co úplně nepřišli. Samotné drama a osudovost jednotlivých lidských příběhů se mírně ztrácí a úplně vás nepohltí (jako u Teorie tygra), ale ku prospěchu filmu se najednou objeví klíčový zlom, v podobě "odplaty Johna Wicka" - (že by záměrný odkaz?). Když se Marie vydá sehnat k Trpělkovi (Liška) zbraň, rozjíždí se neuvěřitelný kolotoč parádního suchého humoru, který baví od té doby nepřetržitě až do konce. A jak říká Trpělka, pro snímek naštěstí: „Kriminalita jenom vypadá jednoduše, paní učitelko, ale pak se dycky něco posere.“ Koukat na tu estrádu absurdních situací je skvělá zábava, a lehce za hranou trapnosti mi přišla jen postava starostky (Vilhelmová). Co nicméně nepochopím je shazovat film kvůli své tématice. Jeho poslání sice není nikterak čisté, ale jde o komedii, jejíž záměrem určitě nebylo postavit důchodce šiku tak, aby se vydali prosazovat veřejné blaho. Navíc je kromě jedné (záměrně přestřelené scény) jasné, že postavy musí samy sebe přesvědčovat, že to co dělají je správné. Vypráví příběh někoho, kdo se opravdu snažil přiměřenými prostředky bránit (domluva, stížnost na úřadech...), ale nevyšlo to - jak už tomu bývá. Tady by to v reálném životě skončilo, jenže onen humor je právě postavený na tom, že se učitelka v důchodovém věku rozhodne, kterak vše vyřeší brokovnicí. Člověk to nesmí brát tak vážně... ()
Mírná źánrová neukotvenost může působit jako neschopnost tvůrců rozhodnout se, kterým směrem se chtějí vydat. Překvapivě to filmu spíše prospívá. Na české poměry s nebývalou nadsázkou řeší kruciální problém části obyvatel jedné osady. S Tarantinovským šmrncem přistupuje k násilí a schopnost jeho realizace vkládá do rukou učitelky ve výslužbě. Nepoužívá systém mladého, zdravého a pro všechna bojová umění trénovaného hrdiny, kterÿ by právo na pořádek šel hájit ve většině ostatních snímků. Nejen, že sebojí jít poměrně novátorskou cestou zcela nehrdinského hrdiny, ale dokonce posouvá hranice možného ještěo notný kus dál a do role mstitele staví osobu, která by z mnoha důvodů měla patřit na čelná místa mezi nejslabšími. Stává se tak luxusním českým kotrapunktem ke všem nezničitelným americkým hrdinům především z kresleného světa. Nebudu tvrdit, že mě překvapila Iva Janžorová, ta hrála vždy a všude dobře. Velkým překvapením filmu je Pavel Liška, který se snad konečně po dvou dekádách vymanil ze zajetí své jediné role - idiota. ()
Film, který v rozhodujících chvílích utíká k nadsázce jako k argumentu své neškodnosti, i když veškeré implikace jsou totalitárně děsivé. Táhnou to herci, kterým se občas povede vtip, ale je fakt strašidelné, jak moc se u toho lidi chtějí smát. Sice jsem z toho neměl morální kocovinu jako z Teorie tygra, to ale především proto, že mi nebylo jasné, co z filmu má přesně vyplývat. Jak moc se snaží vztahovat k našemu světu a jak moc chce čerpat z frustrace lidí? Protože to očividně dělá, ale v jaké míře a proč vlastně? Není nic horšího než představa "obyčejných slušných lidí, co berou spravedlnost do vlastní ruky", protože kam to může vést, jsme viděli nedávno, když se jiný senior stal prvním českým teroristou a málem to vedlo ke smrti desítek nevinných. Pán to taky myslel dobře a taky myslel na přežití svojí komunity, kterou je potřeba ochránit proti iluzorním a karikovaným "vetřelcům". Měl jsem možnost po filmu debatovat s diváky v rámci akce Bio skeptik Městské knihovny, kde se všichni hlásili k tomu, že 1) veškeré násilí ve filmu je nadsázka a nemá být bráno vážně a 2) poučení filmu je, že lidi musí dodržovat pospolitost a přiměřenými prostředky se bránit. Což je nesmírně bizarní, protože film nenabízí jediný "přiměřený prostředek" a veškerá řešení jsou založena na zcela nadměrném násilí (které podle diváků nic neznamená) nebo náhodě - a nikdo z přítomných nebyl schopný ten rozpor nějak komentovat. (Dál spolery.) Teroristka nabízí problém a protože nechce z Janžurové udělat vražedkyni, volí deus ex machinu, která vše vyřeší. To nechává konflikt v podstatě otevřený a odpověď nenabízí - a před titulky je naznačeno, že se systém uzavřel do nekonečného cyklu, kdy vyhrožovat násilím je jediné, co může alespoň hypoteticky vést ke zlepšení systému. Což by asi mohl být platný politický statement, kdyby si ho film uvědomoval. Jenže protože hranice nadsázky, parodie a výpovědi jsou (záměrně?) zcela zamlžené a neexistující (aby se filmu nedalo nic vytknout pod rizikem osočení z přílišně doslovného čtení?), nejde než pokrčit rameny. V důsledku film neříká nic o ničem, nicméně je svědectvím o paralyzovanosti a impotence "slušných Čechů", kteří své argumenty i řešení částečně vědomě směřují mimo realitu do světa nehmotné nadsázky, a pak se diví, že se jim nedaří navigovat v prostoru mimo svou hlavu. ()
Galerie (36)
Zajímavosti (16)
- Když se Marie (Iva Janžurová) v rámci přípravy na svůj čin vydá poprvé běhat, má pod šusťákovou bundou modré tričko s nápisem: „Bystrá.“ Jedná se o dres fotbalového mužstva, za nejž nastupují kluci ve filmu Přijela k nám pouť (1973). (Rene.Artois)
- Natáčení probíhalo v okolí Prahy a řeky Berounky v místech zahrádkářské kolonie a v luxusním sídle jednoho z filmových hrdinů Macha. Točilo se také v Dolních Mokropsech, v osadě Pod Kazínem. (ČSFD)
- Film pokračuje ešte po záverečných titulkoch. (figis20)
Reklama