Reklama

Reklama

Emocionálně působivý film vypráví příběh osamělého mladíka Cala (Dean) bojujícího o přízeň svého přísného otce (Raymond Massey) a oblíbenějšího bratra Arona (Richard Davalos). (Magic Box)

Videa (1)

Trailer

Recenze (219)

classic 

všechny recenze uživatele

ELIA a JAMES, tak to áno, renomovaní, uznávaní tvorcovia, ktorí spojili po prvýkrát a naposledy spoločné sily a úsilie, aby vytvorili fascinujúci dramatický film v 50. rokoch, ktorý mal ešte JAMES DEAN možnosť vidieť a vychutnať si pocit MEGASTAR ! Stal sa IDOLOM MLÁDEŽE, študoval u profesionála LEA STRASBERGA, pričom takú školu už mať nikdy nebude, príprava na krátku hereckú obživu, a to grandióznym spôsobom, kde ľahko sa človek stotožní s postavou, kedy si neuvedomuje, že je to herec James Dean, ale problematický REBEL CAL TRASK, ktorý na začiatku 20. storočia býva so svojim bratom Aronom, otcom Adamom, ale matka nevedno, kde sa nachádza ? CAL sa to chtiac - nechtiac dozvie, že matka je nažive, žije sama, vlastní nevestinec, a tak sa chce Cal dozvedieť : prečo odišla ? Navštevuje ju, pričom nie je dvakrát nadšená, pasák ho mláti, vyhadzuje, budú mať niekoľko spoločných rozhovorov, ale príliš krátkych na to, aby matka zasiahla do deja a zmenila chod dejín TRASKOVCOV. Jo Van Fleet, ako KATE TRASK, podáva na málo priestore obstojný výkon a berie si domov OSCARA ! Zatiaľ čo Aron si myslí opak, že je po smrti, pričom konfrontácia bratov naberie prudký spád, ako lavína, ktorá sa rúti rýchlosťou 100 km za hodinu, lebo bude to neúnosné, čo sa bude diať neskôr, keď Aronova priateľka ABRA pokukuje po osamelom Calovi, zabuchne sa do neho, a to Arona poriadne naštve ! To bude až potom, predtým sa snaží otec ADAM podnikať, aby bolo na živobytie, bohužiaľ časy mu neprajú, zbankrotuje, zruinuje sa mu všetko, prečo doposiaľ žil... Bratia sa snažia nejako pomôcť, ale nech CAL robí čokoľvek, tak je vždy za hlupáka, vybuchne pri oslave otcových narodenín, kedy mu chce odovzdať finančnú čiastku, ktorá by ho postavila opäť na nohy. Táto oslava sa zmení na KOLAPS. Z bratov sa stanú nepriatelia na život a na smrť, nepriatelia do konca života, novodobí KAIN a ÁBEL. Po vyhrotenej scéne na oslave narodenín vezme Cal svojho brata Arona k dlho očakávanej / neočakávanej návšteve matky, keď to Arona položí na lopatky, rupne mu v bedne a odíde na front, otec sa nervovo zrúti...! Jednoducho, dráma, ako LUSK, KLENOT KINEMATOGRAFIE, EXPERTA KAZANA, ktorý presne vie, čo robí, KAMERA je geniálna, čím lepší obraz, tým lepší a neopakovateľný ultra zážitok, aký už nezažijem, Dean vehementne excelentne nahrádza MARLONA BRANDA, a ja sa môžem donekonečna domnievať, kam by to dotiahol, nebyť slávnej autonehody, ktorá stále nedáva spávať množstvom fanúšikov, lebo to nebola obyčajná autonehoda, ako nedávno, spred viac, ako roka známy herec z Rýchlo a zbesilo PAUL WALKER, ktorému sa stala osudná táto šialená séria ! U JIMA je to trošku iné, lebo asi mal niekto záujmy na jeho smrti ? ! Žeby herec ROCK HUDSON ? Tak to asi nikdy nevyriešim :: Zomrel mladý, aby sa stal LEGENDOU ... ()

Šandík 

všechny recenze uživatele

Kazanův filmový opus je kongeniálním přepisem závěrečné části mimořádné knižní předlohy. Rozhodně to ovšem není jednoduchá látka, ani v knižní podobě, ani ve filmovém přepisu, v němž jde o záležitost snad ještě intenzivnější a bolavější. Přesto má jeho sledování očistný účinek, neboť je ve svém poselství hluboce pravdivý... Celkový dojem: 90% Zajímavé komentáře: Radek99, Pohrobek PS: Černý puntík posílám České televizi, která opět neváhala a uvedla film v ořezu 16:9, ačkoli originál má téměř dvojnásobný poměr stran: 2.55 : 1... ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Věru těžké hodnocení. Mí oblíbení uživatelé sází po pěti hvězdičkách jako při kulometné palbě, ale já na Kazanův film hledím se skeptickým krčením ramen. Ty hvězdičky totiž nejsou ani tak za film jako takový, jako spíš za vynikající Steinbeckovu literární předlohu a kult Jamese Deana. Což o to, téma je mimořádně silné a ve své době ten snímek představoval určitě vysoce nadstandardní počin, jenže s odstupem času je vidět, jak je zatížený dobovým balastem melodramatičnosti, patosu, přehrávání, kvílení smyčců velkého orchestru - zkrátka a dobře Na východ od ráje představuje typické studiové drama z 50. let, které běh času ve filmovém umění už dávno překonal. Tohle je přesně ten druh filmu, vůči kterému se vymezovala francouzská nová vlna, československá vlna, americký nezávislý film 70. let apod. James Dean přehrává, a to určitě ne proto, že by byl špatný herec, ale jenom se snaží vyhovět dobovým představám o dramatickém herectví a rozervané duši mladého hrdiny. Váhám mezi 3 a 4 hvězdičkami, ale nadšených nekritických obdivovatelů má tenhle kousek spoustu, takže se nemusím rozpakovat nadělit přes řadu slušných scén a zajímavých postav jen 65 % celkového dojmu a 3* k tomu. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Veľká škoda toho Jamesa Deana. Súhlasím s Dukem90, želal by som si ho vidieť hrať v pokročilom veku. V úvode je to presne ten starý dobrý rebelský J. Dean, no postupne dostáva rozum i skvelý nápad ako zbohatnúť na fazuli. Takmer biblický príbeh o dvoch bratoch a otcovi, ktorý lásku medzi dvoch synov nerozdelil spravodlivo je rodinnou drámou a pravých ľudských a možno i tak trochu amerických hodnotách. A pravda je, vďaka vojne si mnohí polepšili. Možno trochu morbidné, ale všetko zlé je na niečo dobré...80%. ()

Lynn 

všechny recenze uživatele

Nedávno jsem "objevila" rebela s příčinou Jamese Deana, který si mě okamžitě získal a stal se pro mě opravdovým Idolem, jehož smrt je obrovskou škodou pro diváky a film vůbec. Jeho první snímek, který natočil se svým učitelem Eliou Kazanem se po právu stal legendou jako samotný Dean. Podobenství s biblickým příběhem Kaina a Ábela je dovedně zakomponováno do filmové řeči, takže neznechutí ani ateistu mého ražení. Naopak, toto působivé drama, s vypjatými scénami, se mi nadlouho vryje do mozku. Úchvatné jsou zejména záběry jakoby nakřivo, které ilustrují právě ty zásadní okamžiky střetu otce a syna. Ztraceného, osamělého, nikdy nemilovaného. Syna, který bojuje s vnitřními běsy a démony sžírající touhy po otcově uznání a lásce. Konec sice nekoresponduje s biblí (jestli se tedy nepletu), ale film tím nijak netupí, jen zmírňuje bolest hrdiny (diváka). Postava, se kterou jsem se ztotožnila až do morku kosti. ()

Galerie (83)

Zajímavosti (18)

Reklama

Reklama