Režie:
Tim BurtonScénář:
Ehren KrugerKamera:
Ben DavisHudba:
Danny ElfmanHrají:
Colin Farrell, Michael Keaton, Danny DeVito, Eva Green, Alan Arkin, Nico Parker, Finley Hobbins, Roshan Seth, Deobia Oparei, Joseph Gatt, Sharon Rooney (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Majitel cirkusu Max Medici (Danny DeVito) pověřuje bývalou hvězdu Holta Farriera (Colin Farrell) a jeho děti Milly (Nico Parker) a Joe (Finley Hobbins), aby se starali o novorozeného slona, jehož nadměrné uši jsou k smíchu publiku ve slávě upadajícím cirkuse. Ale poté, co se zjistí, že Dumbo umí létat, zažívá cirkus neuvěřitelný návrat. Zároveň se o Dumba velmi zajímá podnikatel V.A. Vandevere (Michael Keaton), který angažuje „podivného tlustokožce“ pro svůj nejnovější zábavní podnik Dreamland. Dumbo stoupá na vrchol slávy díky společným vystoupením s okouzlující a okázalou královnou vzduchu Colette Marchantovou (Eva Green). Záhy však Holt Farrier zjišťuje, že pod nablýskaným povrchem zábavního podniku Dreamland, se skrývá nejedno temné tajemství. (Falcon)
(více)Videa (18)
Recenze (237)
Animovaný film Dumbo (1941) byl v každém případě lepší, protože vyprávěl příbeh z pohledu mluvících zvířátek. Hraná předělávka dává zbytečně velký prostor lidským postavám, které jsou šablonovité a neúměrně se tím natahuje délka. Hlavním hrdinou mělo zůstat zkrátka slůně s velkýma ušima a lidští herci měli být pouze kulisou na pozadí. ()
Hlavním hrdinou animovaného Dumba bylo slůně. V hrané verzi Tima Burtona je slůně především atrakcí v šablonovitém příběhu několika fádních postav, které paradoxně trápí, že někdo využívá zvířata jako atrakce. Jinak jde o zcela rutinně zrežírovaný film bez jiskry a (překvapivě) taky bez pamětihodných vizuálních nápadů a (skoro) bez humoru. Původní disneyovka je o hodinu kratší, mnohem kouzelnější, dojemnější a obsahuje scénu s růžovými slony (ke které Burton jen krátce odkáže), napsanou zřejmě pod vlivem absintu. Čili sobě a svým dětem raději znovu pusťte Dumba z roku 1941. 50% ()
Lehké rozpaky. Tady se rozepíšu. Nový Timův film je vždycky svátek. Na můj vkus je ale v této pohádce příliš velký rozpor mezi dobrem a zlem. A zla je nevyváženě příliš. Obsahuje mnoho smutných, drsných scén i záporných postav. Na to, že to má být především pro malé diváky, se mi to nějak nepozdává. Jediné scény, které byly pohádkově krásné, jsou ty, v nichž je Dumbo sám nebo s dvojicí dobře vybraných dětí. Tvorbu Tima Burtona mám velmi ráda, ale třeba takový Karlík a továrna na čokoládu je natočen tak, že si ho děti užívají. Je to totiž laskavé. Tady jsem měla chvílemi pocit, že se koukám na Batmana a ne na roztomilého létajícího sloníka. Navíc některé, pravda nejmenší, dětičky nahlas poplakávaly a muselo se odejít. V podstatě netuším, kdo má být cílovka. Svým dětem bych to zatím nepustila, byly by ve stresu. A pro dospělého to také úplně není. Samozřejmě nákladná výprava, triky, to, čím u Disneyho disponují měrou vrchovatou, vše je okázalé, pestré, typicky burtonovské. Nejkrásnější je ale hudba. Stopáž mi připadala přepálená s ohledem na slabší scénář, postavy ukřičené, ve druhé polovině to zavánělo rozbíhající se migrénou nebo epizáchvatem. Z dospělých rolí nebyl vyloženě kladnou postavou asi nikdo, Eva Green je nádherná baba, ale zde působila tvrdě.. Abych to uzavřela, film si jistě své publikum najde, za vidění stojí, ale já upřednostním parádního Střihorukého Edwarda nebo Big Fish. U Burtona potřebuji i poetiku. Dvě za hudbu a barevnost. ()
Za seba hovorím, že ma hrané Disneyovky bavia (Kráska a zviera, Kniha džunglí). Bohužiaľ to nemôžem povedať o Dumbovi. Burtona mám rád ako režiséra v deväťdesiatich rokoch natočil nie jednu kultovku, ale keď sa pustil do krajiny zázrakov tam ma to už toľko nebavilo. Dumbo je pekne hravý a podobne farebný ako Alica v krajine zázrakov, ale aj podobne nudný. DeVito a Farrell boli v pohode, vo svojich scénach nenudia, ale celé mi to prišlo smerované viac detskému publiku a tento smer mi tu akosi nesedí, ktorým sa tvorcovia vybrali. Každopádne sa to dalo pozrieť. Dumbo ma aj svetle momenty, nechýba dobra hudba a nájdu sa tu aj nejaké emócie, ale ako celok ma to toľko nebavilo ako som čakal. 60% - 3* ()
Jestliže jsem letos Aladina zkritizoval za možná až přílišnou snahu držet se originálu, tady je to zase naprostý opak. S předlohou má Dumbo společného možná tak titulního hrdinu a pár zmodernizovaných scén, jinak si jde zcela jinou cestou. Chrabrého myšáka zde nahradily děti vojenského veterána první světové války. Disney si zde samozřejmě nemohlo nechat ujít poukázat na to, že i dívka může být vědkyní (to je samozřejmě v pohodě, ale rok 1919 je ale jiná doba) + se tu ve výsledku bojuje proti tomu, aby se zvířata používala v cirkusech. Z filmu tak čiší až moc velká propagace moderního smýšlení, což filmu škodí, jelikož jde vidět že Disney nenechalo Burtona dělat si to po svém, tak je tu jen malý náznak jeho stylu a práce s postavami. Ačkoliv mám Michaela Keatona rád, zde se jeho role vůbec nepovedla a celé akční finále je navíc také o ničem. Filmu tak nakonec dávám stejné hodnocení jako Aladinovi, ale pocitově se mi přeci jenom zdá Dumbo lepší. 65% ()
Galerie (51)
Zajímavosti (8)
- Po filmoch Nožnicovoruký Edward (1990), Ed Wood (1994), Mars útočí! (1996), Ospalá diera (1999), Planéta opíc (2001), Veľká ryba (2003), Sweeney Todd: Čertovský holič z Fleet Street (2007), Alica v krajine zázrakov (2010), Temné tiene (2012), Big Eyes (2014) a Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej (2016) ide už o 12. spoluprácu režiséra Tima Burtona a kostymérky Colleen Atwood. (Astonko)
- Celosvětová premiéra proběhla 11. března 2019 v Los Angeles. (Varan)
- Po filmoch Pee-wee's Big Adventure (1985), Beetlejuice (1988), Batman (1989), Nožnicovoruký Edward (1990), Batman sa vracia (1992), Mars útočí! (1996), Ospalá diera (1999), Planéta opíc (2001), Veľká ryba (2003), Charlie a továreň na čokoládu (2005), Mŕtva nevesta Tima Burtona (2005), Alica v krajine zázrakov (2010), Frankenweenie: Domáci maznáčik (2012), Temné tiene (2012) a Big Eyes (2014) sa jedná už o 16. spoluprácu režiséra Tima Burtona a skladateľa Dannyho Elfmana. (Astonko)
Reklama