Režie:
Tim BurtonScénář:
Daniel WatersKamera:
Stefan CzapskyHudba:
Danny ElfmanHrají:
Michael Keaton, Danny DeVito, Michelle Pfeiffer, Christopher Walken, Michael Gough, Rick Zumwalt, Michael Murphy, Andrew Bryniarski, Pat Hingle (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Během vánočních svátků rozpoutá v ulicích Gothamu peklo znetvořený muž přezdívaný Tučňák. Mstí se za rodiče, kteří ho po narození hodili do kanálu, i za samotu, v níž byl nucen žít. Jeho nenávisti využije milionář Schreck a přesvědčí ho ke kandidatuře na úřad starosty. Chce jeho prostřednictvím ovládnout město. Milionář Bruce Wayne je nucen znovu v masce Batmana vyrazit do boje, vinou Tučňákova ďábelského plánu se však stává v očích veřejnosti zločincem. Zvrátit nepříznivou situaci a k tomu zachránit město se zdá nemožné. Naštěstí je tu ještě Kočičí žena, která má se Schreckem nevyřízené účty. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (703)
Tak tenhle Batman má vážně grády. V jedné chvíli stojí proti sobě v nočním vylidněném Gothamu netopýr, tučňák a kočka. Vskutku bizarní setkání ! Chvíli není jasné, co z toho bude. Pak ale tučňák řekne: "Já jsem ji viděl první..." a ztrhne se honička. Uznávám, že jsem trochu zaujatá, protože miluji kočky a taky jsem tak trochu feministka, tehle díl mi ale mezi Batmany připadá nejlepší. Je takový "nejkomiksovější". ()
Společně s prvními dvěma články Nolenovy trilogie nejlepší filmový Batman, jemuž ta Burtonova vizuální poetika sedí lépe než předchůdci - bude to nejspíše zasazením do období Vánoc, za jejichž zasněženou fasádou Burton zkrátka nalézá morální špínu a temnotu s dlouhodobou grácií. Skvělý Tučňák DeVito našel pevný balanc mezi karikaturou a skutečnou hrozbou, ukrývající se ve stokách a v bizarních oblecích, a do příběhu náramně pasuje i druhý, jakýsi polovičatý antagonista v podobě Catwoman (s čarovnou tváří nejhezčí herečky své generace). Batman je tak součástí vyváženého charakterního trojúhelníku a vyloženě jen reaguje na činy ostatních (a je jediný, kdo má nejčistší úmysly). Důležitá a skvělá je ale i postava Christophera Walkena, která svými činy svádí všechny dohromady. Závěrečný fight mi sice zase přišel trochu úsměvný a drama moc nefunguje, ale vše vynahrazuje důmyslná vztahová struktura a neopakovatelně morbidní komiksový nádech, na který je za doprovodu Elfmanovy výrazné hudby radost pohledět. 85% ()
Vynikající pokračování prvního Batmana, které dostalo ještě větší rozměr sledováním na Blu-ray. Burton zachoval temnou gothamskou atmosféru z vynikajícího prvního dílu a ještě přidal trochu víc jisté ponurosti a chladu. Tentokrát se na scéně objevuje slizký tučňák, v podání výborného Dannyho DeVita a hlavně latexová kočičí žena, kterou úžasně ztvárnila sexy Michelle Pfeiffer. Jak já ji jako kluk miloval... ()
Burton vede nesmiřitelnou válku svého pojetí Vánoc proti tomu tradičnímu a nabíjí své zbraně tak těžkým kalibrem, jakým je Michelle Pfeifferová v černém korzetu, Danny De Vito s tučňáčími končetinami a Christopher Walken bez dalších přívlastků, aby v závěru slavil triumfální vítězství (ne)pohádkové melancholie a nostalgického smíření pod očistnou mocí sněhové pokrývky a zvedl k sobě zatoulaného, zmateného a přesto se nechápavě lísajícího diváka a zahřál mu tlapky. Za tunami dialogů jiskřivějších než gothamská vánoční výzdoba, které by mohly být perlami z klenotnic konverzaček Oscara Wildea, kdyby je psal v současnosti, se tají smutně výmluvné mlčení, pitoreskní výjevy z neogotického městečka ověšeného tisíci světel a ohlušovaného vánoční směsi pokřiku a koled, přerušovanými jen občas znepokojivými tóny Elfmanovy hudby mistrně utajují tišší a těžší poselství a Bridget Jonesová s kočičím tělem a myšlením Lizzie Bordenové příliš dlouho uvězněným v tabákovém kostýmku a moneypennovské oddanosti nedosažitelnému šéfovi ("Nejsem chudinka, jsem pracující žena"), osiřelé pískle s herodesovskými plány ("Copak bych takhle blbnul, kdybych tě chtěl jenom zabít?") a milionář, který je beznadějný chudák (Selino, jste propuštěna, Wayne, proč jste oblečený jako Batman?"), se každý po svém střetnou s duchy minulých, přítomných i budoucích Vánoc a nejen kočičí dáma v tom střetnutí ztratí nejeden ze svých životů. A co na to Jan Tleskač... ehm, Batman, jehož zde v komentářích zmíněné upozadění mi připomíná diskusi na stejné téma v případě nejnovějšího Batmanova dobrodružství? Opět mi to nedá nevzpomenout na mé oblíbené úsloví o povolaných a vyvolených a řeknu jen tolik, že Keatonův a Burtonův Batman vykonává své poslání s odevzdaností povolaného, ne se samozřejmostí vyvoleného. Burton svým vyděděncům rozumí. Tak navzdory ročnímu období... Veselé Vánoce. ()
Pozoruhodně úchylný a nepříjemný film (k čemuž měl našlápnut už první díl), přičemž ta úchylnost se násobí spojením s komiksovou pohádkou a mainstreamovým blockbusterem. Znetvořený, krutý a vilný Tučňák je opravdu nechutný - někdo měl Burtonovi vysvětlit, že NIKDO nechce vidět De Vita mluvícího o sexu a už vůbec ne, když má černé zuby a žere syrové ryby (asi to Burtonovi nikdo nevysvětlil, protože si všichni mysleli, že to je věc, kterou tak nějak každý automatický chápe a ví) - a jeho zrod i plán na únos gothamských dětí vyloženě hororový. A Catwoman - jediná postava, kterou má Burton zajímavější než Nolan - je rozpolcená hysterka na pokraji nervového zhroucení, která ani po navlečení kočičího kostýmu a převzetí aktivní role nepřestává být obětí mužů kolem sebe. A navrch se to celé odehrává na pozadí Vánoc, což tomu dodává až apokalyptickou atmosféru. Dětem, které pobrekávaly už u prvního filmu, vstup přísně zakázán, tady by se nervově zhroutily. ()
Galerie (184)
Zajímavosti (75)
- Burgess Meredith, který hrál Tučňáka v seriálu Batman (od r. 1966), byl obsazen do role otce Tučňáka v úvodu filmu, ale nekonec si ho nezahrál kvůli nemoci. (Karlsberger)
- Tim Burton komentoval odlišnou atmosféru (zasněženého) města Gotham oproti prvnímu filmu: "Když přijedete do New Yorku v zimě a v létě, máte z něj úplně jiný pocit. Chtěl jsem, abyste podobný rozdíl pocítili i tady. Pro někoho to může být lepší, pro někoho horší... každopádně je to podobné místo, jen zkrátka tak trošku jiné." (NIRO)
- První náčrt scénáře byl pokračováním předchozího dílu (1989). Tim Burton jej ale nechal přepsat tak, aby šlo o samostatný film. (fannah)
Reklama