Obsahy(1)
Skrze energickou a značně excentrickou postavu Janiny Dušejkové, učitelky angličtiny v důchodovém věku, sledujeme vzrůstající hrůzu malé osady na polsko-českém pohraničí, ve kterém se v rychlém sledu stane několik záhadných vražd bez jasně vysvětlitelné logiky nebo motivu. Hrůza a zděšení z vražd kontrastují s obecným nezájmem, který doprovází masové vybíjení divoké zvěře v právě probíhající lovecké sezóně. Dušejková je nejen milovnicí zvířat, ale také ochránkyní všech divných a 'jiných' obyvatel Kłodzké kotliny, kde se příběh odehrává. Skrze Dušejkovou začínáme v příběhu postupně odhalovat, kdo stojí za prapodivnými vraždami a jak souvisí s vyvražďováním zvěře. (CinemArt)
(více)Videa (3)
Recenze (132)
Viděl jsem to nadvakrát a i tak mi to přišlo dost dlouhé. Což je asi ten nejmenší problém. Je tam opravdu hodně záběrů zvěře. Zpočátku probliky na srnky a jezevce působí originálně, pak směšně (možná záměrně) a následně wtf (opět možná záměrně). Jako bohužel celý film. Chvíli jsem tomu věřil mysteriózno, chvíli thriller, chvíli psychodrama, ale v druhé polovině nevyhnutelně pochopíte, že Hollandová si prostě točí pro radost a především se chce na plátně vyblbnout. Náznaky a motivy, které nám v průběhu servíruje, jsou navíc v příkrém rozporu s akčním a doslovným závěrem. Jako kdyby mělo všechno do sebe zapadnout a my si řekli wou, to jsem teda nečekal. Což není vůči divákovi zrovna fér. Hollandová totiž volí ten nejjednodušší mindfuck, který by napadl každého (včetně mě a vás), ale celý film si říkáte, o tom to přece nemůže být. Kdyby chtěla natočit film o tomhle, proč by ho točila TAKHLE...těžko říct. Bylo zajímavé to vidět, ale autorská vize není natolik silná, aby tu podivnost ospravedlnila... ()
Na úvod říkám, že moje hodnocení je potřeba brát s rezervou. Už dlouho se mně totiž nestalo, že jsem film po půl hodině vypnul, protože jsem se naprosto neztotožnil s tím, co tam vidím, s chováním a přemýšlením postav atd. Hlavní hrdinka je "střelená" učitelka, která dá na horoskopy a zvířata (potažmo příroda) jsou pro ni na prvním místě. Kněz je fanatik, ze kterýho hned v úvodu padají šílený sračky (parafráze - desatero je jen pro lidi, takže zabít zvíře je úplně v pohodě). Policajti jsou v klidu, ti nic řešit asi nehodlají. Rodiče si stěžujou, že mají jejich děti boty od bahna (úvod filmu se odehrává v pohraničí - lesy, louky, polní cesty - a je podzim). A pak umře jeden chlapík. Pohoda, dva jeho sousedi se tam jdou v noci podívat, s mrtvolou hýbou, jako by se nechumelilo, dokonce mu z huby tahají nějakou kost. Já bych se asi posral nebo poblil, nebo bych při nejmenším nebyl tak v klidu. Pro mě absolutní nepochopení filmu a absolutní nezájem to sledovat dál. A. Holland není žádný ořezávátko, ale tohle asi není úplně ono. Nevím, jestli se k tomuhle někdy vrátím. ()
Že já to odkládal takovou dobu... nejenže Polácí umí, co do technickej stránky filmu, ale samotná tématika filmu je mi natolik blízká, že s Dušejkovou a její neustále mařenou touhou po lepším a milostivějším světě víc než soucítím. Škoda jen, že ne každého film zasáhne tam, kam by by zasáhnout chtěl - nejlépe se dle mého uchytí tam, kde už tolik duchovní osvěty potřeba není. Druhá strana mnohdy bohužel neuvidí víc, než pošahanou Dušejkovou a rozpolcený snímek o hovně... pro mě osobně rozhodně zapamatování hodný kousek, který budu šířit v nejlepší víře všude tam, kde pocítím šanci v jeho vlídné přijetí! ()
Bohužel jsem se u této ekologické agitky převážně nudil. Přitom tu byla spousta dobrých, či aspoň vizuálně nebo atmosférou silných míst. Ale pak to zase někam ujelo a bylo to jen o trpělivosti, jestli se na to nevykašlu. Knihu jsem nečetl, ale mám prostě dojem, že největší slabinou tohohle filmu byl jeho scénář. ()
Musím říci, že ty polské filmy z vesnic jsou fakt divné. Člověk má až strach jet do Polska na vesnici. Tam se naprosto zastavil čas. Mají své zákony a vše řeší po svém... Např. film LINCZ (2010) (https://www.csfd.cz/film/300112-lync/ ), který byl natočen podle skutečných událostí. Asi už budu do Polska jezdit jen do velkých měst a budu se pohybovat jen na náměstí :-) Ještě k filmu: MIROSLAV KROBOT - otřesný přízvuk a šišlání a zneuctění polského jazyka. Nerozuměl jsem mu ani slovo! ()
Galerie (38)
Zajímavosti (7)
- Na scénáři filmu s Agnieszkou Holland spolupracoval scenárista Štěpán Hulík. (Zdroj: CinemArt)
- Natáčení probíhalo od 20. června 2015 do 29. ledna 2017 především v Dolnoslezském vojvodství v Polsku. Několik natáčecích dní proběhlo také v českém pohraničí na Broumovsku. Konkrétně například závěrečná scéna filmu nebo scéna Svatohubertské mše v kostele Sv. Petra a Pavla v Broumově. Vedle toho se v Česku vytvářely také vizuální efekty ve společnosti UPP a točily se zde záběry divoké zvěře, se kterými film intenzivně pracuje. (Zdroj: CinemArt)
- Snímek je natočen na motivy knižního morálního thrilleru Olgy Tokarczuk ze současného česko-polského pohraničí, který vyšel v českém překladu pod názvem "Svůj vůz i pluh veď přes kosti mrtvých". (Zdroj: CinemArt)
Reklama