Režie:
David LeanScénář:
Robert BoltKamera:
Freddie YoungHudba:
Maurice JarreHrají:
Omar Sharif, Julie Christie, Geraldine Chaplin, Rod Steiger, Alec Guinness, Tom Courtenay, Ralph Richardson, Rita Tushingham, Klaus Kinski, Geoffrey Keen (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Film měl v amerických kinech premiéru 22. prosince 1965 a příští rok při udělování Cen akademie získal celkem pět Oscarů (nejlepší scénář podle předlohy, barevná kamera, barevná výprava, barevné kostýmy, hudba) a v dalších pěti kategoriích byl ještě nominován (nejlepší film, režie, herec ve vedlejší roli - Tom Courtenay, střih, zvuk). Oscarovým vítězem se však stal muzikál Za zvuků hudby se stejným počtem zlatých sošek, včetně té nejcennější za nejlepší film roku... Rozsáhlá stejnojmenná předloha ruského básníka a romanopisce Borise Pasternaka (1890-1960) obsahuje řadu autobiografických prvků. Autor ji dokončil v roce 1956, ale ve své vlasti ji nemohl uveřejnit. Rukopis se nejdřív dostal do Itálie a v roce 1958 byl s velkým úspěchem vydán v překladech do osmnácti jazyků. Téhož roku mu byla udělena Nobelova cena za literaturu, ale Pasternak ji musel na nátlak sovětských úřadů odmítnout (cenu přijal až básníkův syn Jevgenij v roce 1989). Poslední léta svého života strávil ve svém domě v Peredělkinu blízko Moskvy. Doktor Živago byl v Sovětském svazu vydán teprve v roce 1987... Anglický dramatik a scenárista Robert Bolt (1924-1995) spolupracoval s Davidem Leanem už na Lawrenci z Arábie (1962) a ve své adaptaci dějově i myšlenkově složitý Pasternakův román značně zjednodušil a zhutnil do podoby epického kostýmního dramatu. Rovněž v souladu s hollywoodskými požadavky poněkud otupil jeho tragické vyznění. Za svůj scénář obdržel prvního ze svých dvou Oscarů (druhý následoval hned příští rok za adaptaci vlastní divadelní hry Člověk pro každé počasí)... Klasik světové kinematografie, anglický režisér David Lean (1908-1991) se do dějin filmu zapsal jako čelný představitel britského civilismu (Pouto nejsilnější), skvělý tlumočník děl Charlese Dickense (Velké naděje, Oliver Twist) a především jako tvůrce výpravných velkofilmů, v nichž na rozdíl od běžných monumentálních podívaných dokázal přesvědčivě skloubit výtvarnou krásu obrazu a epické vypravěčství s přesvědčivým vykreslením pocitů a motivací svých nejednoznačných hrdinů (Most přes řeku Kwai, Lawrence z Arábie, za něž dostal Oscary, Doktor Živago, později už s menším úspěchem Ryanova dcera a Cesta do Indie)... Velkou zásluhu na majestátní kráse Doktora Živaga, který byl natočen na 70mm formát, měl stálý Leanův spolupracovník, kameraman Freddie Young (1902-1998), jenž všechny své Oscary získal za Leanovy filmy (Lawrence z Arábie, Doktor Živago, Ryanova dcera). Z pochopitelných důvodů se nedalo natáčet v autentickém prostředí, a tak film vznikal v rozsáhlých dekoracích předrevoluční Moskvy, postavených ve Španělsku, venkovské zimní exteriéry byly natočeny ve Finsku a některé záběry strastiplné pouti vlakem v Kanadě... Filmová verze Doktora Živaga se po svém vzniku hrála s ohromným úspěchem po celém světě, s výjimkou několika zemí, mezi něž patřilo i tehdejší Československo. Nicméně hudba z filmu, především její romantický balalajkový motiv (Lara's Theme), se stala nesmírně populární i u nás. Jejím autorem je francouzský skladatel Maurice Jarre (1924-2009), který stejně jako kameraman Freddie Young patřil do stálého Leanova tvůrčího týmu a stejně jako on obdržel své tři Oscary za Leanovy snímky (Lawrence z Arábie, Doktor Živago, Cesta do Indie)... Dobová kritika Leanovi vytýkala zjednodušené, příliš idealizované zobrazení bolševické revoluce a násilné zapojení milostného příběhu do bouřlivých historických událostí. Lean, který byl proslulý bezmeznou trpělivostí s lidmi i s rozmary přírody a perfekcionistou do morku kostí, strávil přípravami a realizací Doktora Živaga tři roky. Dávno po tom, kdy se na většinu Leanových kritiků a jejich příkré soudy zapomnělo, si Doktor Živago získává další generace diváků, kteří se rádi nechají unášet příběhem "lásky uchvácené ohněm revoluce", jak trefně hlásal dobový slogan. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (225)
Velkolepý velkofilm, který je skutečně možná až přehnaný, ale na druhou stranu je tu krásný vývoj, který můžete sledovat. Postavy jsou naprosto skvěle ztvárněné a nebudou vás nudit. Tohle je svět, který není těžké si představit, emoce, které není vůbec těžké prožít. V konečném důsledku mi nejvíce vadilo, že se zde mluví anglicky za každou cenu. ()
David Lean byl mistr co se týká výpravy filmu. Každý z jeho nejznámějších filmů měl výpravu vskutku mimořádnou a dalo by se řící epochální ale většinou to byla jediná věc, která mě na jeho filmech zaujala. Nevím čím to je ale opět jsem se u jeho filmu velmi nudil a přišlo mi, že je takřka nekonečný a zbytečně zdlouhavý. Rozhodně mi nevadí dlouhá stopáž u filmů ale musí se zaplnit něčím co diváka zaujme. A mě přijde, že tohle Lean nezvládal. Jeho filmy byly vždy plné nezáživných a zdlouhavých dialogů a je to tak i zde. 3* dávám proto, že nechci film zbytečně shazovat a nechci ho zařadit mezi podprůměrné filmy jelikož má film rozhodně čím zaujmout hlavně co se týká hereckého obsazení, výborné kamery a již zmíněné monstrózní výpravy. ()
Ultimatni ruske epikusu. Vypraveni a atmosfera jsou super, ledova zima, deprese a komunismus vsudypritomne, takze klasika .ru. Co mi ale nesedlo je kdyz se poprve objevi hlavni zena, ktera vypada na 30 a tvrdi, ze ji je 17? On casting obecne v tom filmu neni zrovna nejstastnejsi, kdyz do hlavni role rodileho rusa obsadite egyptana, ja nevim no. Nicmene nejhorsi je, ze to mezi temi dvema ani romanticky moc nefunguje, kdyz se primarni romanticky clanek postavi na tom, ze chlapek podvadi svou tehotnou zenu a dite, pak to zrovna nevzbuzuje velke sympatie. Plusove body ale ziskava Marice Jarre jehoz hudba je vetsi pojem, nez by se mohlo zdat, nejen, ze si sklidila Oscara, ale navic je vam celou dobu tak nejak povedoma, nakonec si uvedomite, ze to je kultovni melodie hrajici v hracich skrinkach. Maurice Jarre složil pro film postupně tři témata, ale David Lean nebyl s žádným spokojen. Navrhl tedy Jarreovi, aby odjel na dovolenou a představil si, že skládá hudbu pro svou životní lásku. Jarre tedy odjel do hor a zde zkomponoval kultovní "Lara's Theme". 7/10 ()
Tak jsem toho za minulý rok opět moc nedosáhla – nenechala jsem si ostříhat ofinu, nepřestala jsem vyhazovat krabičky od bonboniér za postel, nezkompletovala jsem svou sbírku Stikeez podmořský svět z Lidlu (sakrblé) a ani do těch ruských klasiků jsem zatím ještě nedorostla. Naštěstí se vždycky najde někdo, kdo se těma bichlema prokouše za nás čtenáře třetí cenové kategorie a překreslí nám to do komiksů, nebo ještě lépe se toho chopí Hollywood a natočí podle předlohy slušnej biják. Jasně, taky věčně remcám, že ten či onen režisér neobsáhnul ve svém filmu všechny dějové linky knihy, ale v tomhle případě bych odpustila i neodpustitelné, protože Omar Sharif, že. Na ten jeho parádní knír jsem se vydržela dívat celých těch sto devadesát sedm minut, přičemž jsem od televizoru odešla jen jednou asi na hodinku. ()
Až po zhlédnutí tohoto snímku na TCM v širokoúhlé verzi jsem konečně pochopil do nebes vynášenou režii Davida Leana. Když jsem viděl Živaga a Lawrence z Arábie jen v české ořezané verzi, nechápal jsem proč je z tak obyčejných obrazů odvařeno tolik lidí. Až teď jsem zjistil, že ty záběry jsou úchvatné a Leanovy filmy doopravdy chladně dokonalé... to jen domácí televizní stanice se chovají nekulturně. ()
Galerie (223)
Photo © 1965 Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
Zajímavosti (43)
- Omar Sharif požádal Davida Leana, zdali by zvážil jeho obsazení do role Paši Antipova (Tom Courtenay) a byl překvapen, když mu Lean místo toho nabídl titulní roli. (Ajka1)
- Varykino se ve skutečnosti nachází západně od Moskvy, nikoliv východně, jak jej zobrazuje film na Sibiři. (Ajka1)
- Natáčení probíhalo v jedné z budov na Senovážném náměstí v Praze, kterou má Česká televize pronajatou jako ateliéry. (Ajka1)
Reklama