Reklama

Reklama

VOD (1)

„Clocker” je dealer, který prodává drogy čtyřiadvacet hodin denně a Strike (Mekhi Phifer) patří k těm, co na ulici opravdu tvrdě makají. Jenže časy se mění a změnily se i pro něho. Když mu místní šéf (Delroy Lindo) dá tip na to, jak se dostat nahoru, skončí jeho protivník v márnici a Strike zjišťuje, že se ocitl mezi mlýnskými kameny v podobě dvou detektivů. Jedním je Mazilli (John TurturroOtázky a odpovědi, Hrdinové mého dětství), který prahne jen po snadně vydělaných penězích. Ten druhý (Harvey KeitelPiano, Mladí Američané) hledá něco, co lze najít mnohem obtížněji — pravdu. A když se ukáže, že se Strikeův bratr přiznal k vraždě, Rocco si nedá pokoj, dokud se neujistí, že za mříže dostal toho pravého. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))

(více)

Recenze (56)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Clocker (slangový výraz): low level drug dealer, který pracuje („clockuje“) 24 hodin denně. Spiker (též slangový výraz): bojovník za práva barevných. ____ Největším americkým problémem je, vždycky byla (od chvíle, kdy jsme vystoupili z lodi) a vždycky bude rasa. Toliko Spike Lee. Popravdě se mu ani nedivím. Vskutku existují klasikové rasismu, kteří jsou s to načrtnout černocha s odulými rty, placatým širokým nosem, většíma ušima a zlovolnýma očima, z kterých číší lačnost, chlípnost a úskočný pigment. Po této stránce stačí uvést třeba Ludwiga Clausse, který dělí lidi na kulovité, parabolické, pyramidální a polygonální. Jen se divák musí srovnat s tím, že se Spike ve svých filmech nepokouší o subjektivní komentář k ději, který tu přece jen byl, ale bojuje za rasovou rovnoprávnost a pronáší obecné ideje, k nimž konstruuje děj až druhotně jako záminku. Z téhož důvodu ví divák po celý čas příběhu více než postavy, aniž to jakkoliv vadí; protože Clockers nejsou thrillerem, ani detektivkou, kde se musí uvážlivě promýšlet dávkování informací mezi postavy a diváky, ale důsledným propojením kinematografie s Black Panther Party a Amnesty International. Pokud se tedy na konci filmu ukáže vypravěč mírně nespolehlivým v otázce, kdo zabil Darryla Adamse, skutečnost je taková, že nespolehlivé jsou pouze postavy, skrz které nám je vyprávěno – to je postihla pod náporem bílých schizofrenie a už ani nevědí, čí jsou. V přesně nastaveným a odzkoušeným hierarchickým žebříčku vyjebává v ghetu každý s tím pod sebou a je vyjebáván tím nad ním. Je to jako domino, přičemž Spike se táže po tom, kdo uvádí do chodu první kostku (samozřejmě pro nás má připravenou odpověď – jsou to běloši v čele s Johnem Turturroem), takže i když se Spike věnuje převážně oněm padajícím kostkám, které ve filmu zastupuje černošský gheto - tzv. melting pot v melting plotu - se svými mikro příběhy, navrací se neustále k původní otázce, k původní příčině toho všeho. Jako detektiv propátrává a čenichá, kdo uvedl domino do chodu. Detektiv se převtělil z postav do osoby režiséra – odtud důvod, proč nejsou Clockers ani thrillerem, ani detektivkou. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Hra so smrťou už nie je tak živelný film, ako Do the right thing alebo Tropická horúčka, skôr sa Spike Lee trochu umiernil, ale stále dokáže nakrútiť veľmi dobre komponovaný dlhý záber, klamať subjektivizovanými retrospektívami alebo inovatívne nakrútenými rekonštrukciami, viď Keitel ako svedok vraždy, pri ktorej nebol a ktorú si sám s malým páchateľom vo svojej hlave rekonštruuje. Máme tu vlak ako metaforu úniku z tohto pekla, respektíve začarovaného kruhu, keďže aj ten vláčik sa premáva u Strikea doma stále dokola. Jeden policajt čaká, kedy sa konečne medzi sebou už vystrieľajú, zatiaľ čo jeho parťák sa snaží vyriešiť problémy skutočnou zaangažovanosťou. ()

Reklama

betelgeuse 

všechny recenze uživatele

Drogy, dealeři, vraždy, policajti... celkem tradiční drama z černošské komunity, které zdobí dvě věci: Leeova výborná režie, lehce si pohrávající s videoklipovou estetikou, a zajímavé postavy, které většinou nejsou ani "černé" ani "bílé" (barva kůže tu nic neřeší). A celému tomu vládne Harvey Keitel v roli tu nas*aného, tu otcovsky výchovného detektiva. Moc gut. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Poprvé jsem měl pocit, že ty klasické leeovské dvě hodinky jsou přílišná stopáž. Jinak klasicky kvalitní, místy stojící na hranici lacinosti, ale právě díky tomu intenzivní. Film operuje s jednou "ztracenou" generací, která nevidí východisko ze svého života, tedy krom toho, že si neustále opakuje, že další generace už na tom bude líp. Ale zároveň tomu moc nevěří, protože si vzpomíná, že stejné naděje byly vkládány do ní minulou ztracenou generací. Rozbor tohohle pocitu mi přišel hodně zajímavý. ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

Spike Lee zná svoje >ňjujorkhajmský< a ze zdánlivě banálního policejního vyšetřování tuctové vraždy drogového dealera dokázal vytvořit silné sociálněkritické drama, nahlížející na bezvýchodný život mladé - na ulici se flákající a drogy prodávající i beroucí - části černošské komunity, kdy vyhlídky snad má jen ten, do se včas dokáže odpoutat od vlivu >černejch bratrů< a za pomoci rodiny i ač cynického, v jádru však svým způsobem férového a protřelého bílého detektiva (skvělý H.K.) vydat se >na cestu< někam dál... Jojo, je dobré mít při všech těch sračkách koníčka, krom bouchačky i třeba zde až symbolické vláčky - a jednou do jednoho skutečného nasednout a jet... - - - - - (Poprvé viděno 11.2.2013 na dvd /s původní zvukovou stopou a č. titulky v originálním formátu obrazu/, hodnocení 478., komentář zde jako osmatřicátý - 11.2.2013) ()

Galerie (50)

Zajímavosti (10)

Reklama

Reklama