poster

Tenkrát na Západě

  • Itálie

    C'era una volta il West

  • USA

    Once Upon a Time in the West

  • Slovensko

    Vtedy na Západe

  • Nový Zéland

    Once Upon a Time in the West

  • Velká Británie

    Once Upon a Time in the West

Western / Dobrodružný

Itálie / USA, 1968, 166 min (SE: 159 min, Director's cut: 175 min, Alternativní: 152 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Jara.Cimrman.jr
    *****

    "Tví přátelé mají vysokou úmrtnost, viď Franku." Přiznávám, že mi nikdy nebylo na Západě tak dobře, jako v tomto na prvním pohled loudavém westernu. Kaubojové, pokud netasí, přitom nikam nespěchají, jejich motivace se odhaluje s očividnou leností, jejich hlášky, s ďábelskou frekvencí jedna za hodinu, suše skřípou mezi zuby a napětí by se v každém okamžiku dalo krájet dle libosti na kostičky, hranolky či jehlánky. Největší silou snímku je však hudba Ennia Morriconeho, při které mi naskakuje husí kůže a při pohledu do očí Jill se ve mně zase probouzí touha chránit její "počestnost" se Smithy & Wessony zavěšenými proklatě nízko.(21.7.2011)

  • ORIN
    *****

    Po dlouhých letech mohu konečně ulevit svému svědomí a nahlas říct, že jsem souvisle a bez přerušení zhlédl Leonovo veledílo. Je docela zvláštní o takovém filmu přemýšlet - v podstatě všichni o něm slyšeli, většina ho viděla, velká spousta ho po právu uznává či adoruje; každá scéna či (ikonický) záběr, každý užitý (dnes už naprosto zklasičtělý) hudební motiv byly zanalyzovány snad ze všech stran a úhlů. Stojí tedy před Vámi zcela obnažené autorské dílo a vy máte pocit, že ho jakoukoli myšlenkou znásilňujete, byť jen abstraktně. Zmiňovat cokoli dalšího bych v tuto chvíli vnímal jako neúctu a hlavně je to po přečtení Douglasova analytického textu na jeho blogu celkem zbytečné.(4.11.2014)

  • Boss321
    *****

    Sergio Leone natočil jeden z nejlepších, nejkultovnějších a nejlegendárnějších westernů. Kovbojové jsou přesně takový jací mají být špinaví, neoholení, drsní a charismatičtí. Nejnezapomenutelnější je pro mě určitě Harmonika alias Charles Bronson. Pro Henryho Fondu je to myslím jediná role, kde hrál záporáka. Claudia Cardinale byl opravdu přenádherná. Nechápu jaktože nebyl Sergio Leone nominován na Oscara za režie, protože tak precizně zvládnuté dílo se jen tak nevidí. Hudba, kterou k filmu zplodil génius Ennio Morriconi je něco naprosto ojedinělého a je opravdu jen málo filmů, kde hudba dokáže takhle povznést film o třídu výš. Kdo neviděl nemá ani představu o co přišel......(2.12.2007)

  • pan Hnědý
    ****

    [ THE BEST OF SERGIO LEONE ]. Kultovní western. Sergio Leone je bůh westernu a jeho režie je brilantní pastva pro oči. Skladatel Ennio Morricone dodal hudební zvuk jako by se k Zemi blížil zlatý déšť' (životní forma - geniální hudební doprovod, který očistí i tu nejšpinavější duši pod sluncem). 175 minutový skvost TENKRÁT NA ZÁPADĚ přepsal historii westernu. Nezapomenutelná filmová krása.(11.2.2012)

  • Morien
    ***

    (1001) Jak moc velké rouhání by to z mojí strany bylo, kdybych prohlásila, že bych byla úplně nejraději, kdyby z filmu úplně zmizela postava Claudie Cardinale a většina děje souvisejícího s ní? Nejspíš velké a také by to dokazovalo, co si sama tajně myslím, a totiž že vlastně skoro vůbec nechápu, o čem tento film vypráví a o čem vlastně má být. Úplně a nejlépe rozumím Harmonikově lince, a ta by si krásně vystačila se stopáží o hodinu a půl kratší. Ve filmu je sice pár skvělých scén (a já mám nejraději úvodní lov křepelek na McBainově farmě a potom samozřejmě osudovou vzpomínku), ale celek mě nechává chladnou. Leonův styl dosahuje brilantního vrcholu v "Hodném, zlém a ošklivém" a tady už se skrze mou optiku pomalu, ale nevyhnutelně přelévá do opulentní samoúčelnosti. Přemíra odkazů na ostatní kinematografické počiny a zalíbení v bezobsažné "coolovosti" postav naplňuje prázdnotou ta místa, kde bych normálně přemýšlela o těžkosti lidského údělu nebo o tom, jaká je ideální teplota pro vychutnání pomsty. Tady přemýšlím nad tím, jestli bych o něco přišla, kdybych si na chvíli zdřímla, a jestli náhodou nemám morální problém s romantizováním všech těch zidealizovaných trablů daného historického období. A z čeho mě úplně nejvíc bolí srdce je to, že se musím kriticky až negativně vyjádřit i k Morriconeho hudbě. Ta jedna harmoniková skladba je zcela fenomenální, ale žádná ostatní už se mi tolik nelíbí, také i proto, že velmi často sklouzává k sentimentalitě, kterou si neumím vyložit ve vztahu k příběhu a jeho brutalitě. A co mi už trošičku připadá i jako parodie sebe sama je to, jak má každá postava svou vlastní znělku a ta začne hrát při každém jejím zjevení na scéně - aniž by se nějak promyšleněji pracovalo s tím, jak tyto motivy na sebe navazují a jak se ovlivňují, respektive ony na sebe nenavazují vůbec, vždycky natvrdo jeden přestane a druhý začne. Dala jsem filmu několik šancí v průběhu několika let a to, co jsem si myslela po prvním shlédnutí, si myslím i teď. Považuji tedy tuto kapitolu za uzavřenou a jdu se dlouhodobě trápit jinými filmy, amen.(21.9.2017)

  • - Podle některých zdrojů existuje 4hodinová nesestříhaná verze, kterou Sergio Leone ukázal doma Jamesi Woodsovi během oslav filmu Tenkrát v Americe (1984). (Monco)

  • - Henry Fonda (Frank) s ponukou na bezcharakterného zabijaka váhal, a nakoniec sa preňho stala táto rola jedinou zápornou v jeho hereckej kariére. (marlon)

  • - Harmoniku (Charles Bronson) si měl původně zahrát James Coburn, který ztvárnil například postavu Pata Garretta ve westernu Pat Garrett a Billy Kid (1973). V Tenkrát na západě se však neobjevil, protože požadoval příliš velký honorář, a tak role připadla Charlesi Bronsonovi. (Karlos80)