Režie:
Jiří SádekScénář:
Michal SamirKamera:
Alexander ŠurkalaHudba:
Ben CorriganHrají:
Aňa Geislerová, Karolína Lipowská, Zdeněk Mucha, Daniela Kolářová, Jiří Štrébl, Marie Ludvíková, Mikuláš Prošek, Halka Jeřábek Třešňáková, Marek Pospíchal (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Eliška s malou dcerkou se po mnoha letech vrací do rodné vesnice svého muže, aby se zde pokusila o nový začátek. Kromě vlídného přijetí sousedů ji tu však čeká i setkání s místní podivínkou, ženou, která ve své pomatené mysli vleče tíhu vlastního dávného neštěstí. Kolem Elišky, vystavené traumatům z osamělosti a postupně vysilované boji s nekonečnými úředními stereotypy, se postupně začínají spřádat sítě prokletí. Podaří se Elišce zachránit sebe i dceru před mysteriózním zlem dřív, než ji zcela ovládne stín Polednice a nebo vlastní šílenství? (Falcon)
(více)Videa (4)
Recenze (433)
Po delší době jsem navštívil náš film v kině a úplně zklamaný nejsem. Zbytečně matoucí je, že Polednice má být horor. Bohužel to tak není a jedná se spíše o psychologické drama. Na druhou stranu se pár hororových scén najde a minimálně dvě lekačky, které byly hodně dobré. Atmosféra byla zajímavá, ale do hororu měla hodně daleko. Hudba byla jedna z největších kladů, kterou naopak srážely herecké výkony, které působily hodně uměle. Když to vše shrnu, tak se jedná o lehký nadpůměr, který na naše poměry neurazí, ale ani nějak výrazně neoslní .. 5/10 = 55% ()
(2x) Navzdory anti symbióze, která nastala mezi divákem a Samirovou Hany, je radost pohledět na jeho a Sádkovu Polednici. Jako zrcadlo doslovného přepisu F. A. Brabce tu máme konečně fungující reinterpretaci. Herecky cele patří Ani, jejíž sekundantkou je skvostná Dani Kolářová. Hutné léto, slušné gore a téma tolik přirozené pro kontrasty mezi satirou a plíživým hororem. Byl to risk, který se cele vyplatil. České kotlině chytré riskantní projekty velmi sluší. #LFŠ ()
Útlá básnická sbírka pořád láká. Na zlověstně prosluněné pole se tentokrát pomocí jedné z balad vydá i Aňa Geislerová, mladičký talent Karolína Lipowská a tým ambiciózních filmařů. Plíživé odcizování se ovdovělé matky s postupně vzpurnou dcerou, které nechce říct skutečný důvod, proč se tatínek ještě nevrátil, je natočené velmi solidně. Kamera několikrát znepokojivě zapracuje, ví, jaké úhly zvolit, atmostéra houstne a díky unavené a velmi soustředěné Geislerové začínáme být trochu nervózní. Potíž je v tom, že vše kolem není zrovna zajímavé. Horory u nás neumíme. Ovšem tohle horor není, ač se tak tváří a snaží hlásat do světa. Celé je to předvídatelné a nepřekvapující. Hudba naznačí, že se máme připravit. A ani se nelekneme. Potěší však práce s tím, jak tu muži představují ty slabší polovičky, jak se blíží zatmění slunce a nejen jeho, jak tvůrci nakládají s postavami vesničanů. Nejsou to žádné nezajímavé a otravné figurky á la Troška. Potěší manželský pár, který matce s dcerou pomáhá, starosta i jeho pomatená žena v solidním podání Daniely Kolářové. Nadržuju, ale domácím se to smí. ()
Když jsem viděl první ukázku na Polednici, tak ve mně vzbudila velká očekávání, navíc mám stejnojmennou báseň rád pro její depresivně sugestivní nádech, a byť bylo již dopředu předesíláno, že půjde o volné zpracování Erbenovy klasiky, tak i přesto jsem počítal s přenosem hlavních motivů z básně do filmu. Což se do jisté míry povedlo! Na úvod je nutné říct, že Polednice je spíše dramatem než hororem, ve kterém jde hlavně o nový začátek pro hlavní hrdinku, ale i o problematiku rodičovství a vztahů mezi lidmi. Co se vizuálu týká, tak v rámci tuzemské produkce jde o nadprůměrnou práci s obrazem - nejvíce mě zaujala převládající barva obilí (a celkově zlatavé barvy), která ještě o to více zdůrazňovala nesnesitelné vedro, se kterým si postavy ve filmu potýkaly. Všechny lekačky ve filmu zafungovaly na výbornou, byť jich bylo pomálu, ale jak už jsem říkal, tak šlo spíše o drama než o horor. Zkrátka solidně natočený snímek, který těží zejména z námětu, vizuálního ztvárnění, přesvědčivých hereckých výkonů a (na české poměry) kvalitní hudební stránky. ()
Autoři se Erbenem jen inspirovali, je škoda, že závěr nedotáhli právě podle básnické předlohy. Největšími kvalitami snímku jsou krásná kamera (horko z letního pole přímo sálá) a vpravdě hororová hudba. Poněkud horší je to s hlavními postavami - Geislerová sice umí hrát, leč hlas má tak nepříjemný (a nepřirozený hlasový projev - no, to je to civilní herectví...vlastně neherectví), až z něj běhá mráz po zádech. Lipowská je herecký antitalent - kde to dítě vyštrachali? zoufalství! Na Kolářovou jsem se těšil, jenže to vypadalo, že v momentě, kdy se do své role pořádně opře, je vyhnána ze scény. Trestuhodné. Celkově film není špatný, jenže kult z něj nebude. Místy skvělá atmosféra. ()
Galerie (30)
Zajímavosti (5)
- Natáčelo se v okolí Berouna i v Praze. Vesnice, kam se Eliška (Aňa Geislerová) s dcerou vrací, jsou Vinařice na Berounsku. (Terva)
- Přestože titul filmu Polednice odkazuje k slavné básni Karla Jaromíra Erbena, inspirace pro filmový příběh, zasazený do současnosti, je velmi volná. (Zdroj: Falcon)
- Štáb v průběhu natáčení sužovala úmorná vedra. Jenom za první den natáčení vypilo 70 lidí na 1020 půllitrových lahví s vodou a na slunci bylo přes 50 stupňů. (hippyman)
Reklama