Reklama

Reklama

Noc plná milostných a bláznivých studentských dobrodružství, jimiž končí dětství a začíná život. Skupinka studentů a studentek z maloměsta má před sebou poslední den prázdnin. Dva kámoši, Steve a Curt se chystají na univerzitu, další čeká nástup k vojsku, jiní vlastně ještě netuší, jak se svým dalším životem naloží. Frajírci závodí v nablýskaných i otlučených autech, dívky se vyzývavě procházejí v ulicích, plných rock'n'rollu. Dění kulminuje uprostřed noci plné bláznovství, krátkých okamžiků lásky, prvních polibků, honiček v autě a problémy s policií...
Film režiséra Georga Lucase (jenž se později proslavil sci-fi ságou Hvězdné války), zachycuje atmosféru počátku šedesátých let minulého století, obraz mladé generace a konec jejího dětství. V době svého uvedení snímek zaujal prolínáním několika příběhů, jemným humorem i nostalgií, s nímž jsou vyprávěny, stejně jako výrazným využitím dobové hudby, obrazovým zachycením kamery (Jan D'Alquen a Ron Eveslage) a brilantními hereckými výkony mladých představitelů. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (213)

blackrain 

všechny recenze uživatele

Že by Lucasova zpověď o jeho tehdejším mládí? Každý byl jednou mladý a dělal různé věci. Nicméně, krásně zachytil atmosféru doby, ve které se příběh odehrává, životní styl a svobodu. Stačila mu k to mu jedna jediná noc. Čerství maturanti řádí v jednom americkém maloměstě. To vypadá, že je na noční tahy zvyklé. Brázdí celou noc ulicemi, nabírají dívky, vysazují dívky a předvádějí se před nimi i se svými bouráky. Také by se tento film dal charakterizovat třemi slovy, auta, holky a rock and roll. To je myslím daleko více výstižné, než nějaké dlouhé rozepisování. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Lucas je borec. Film zhmotňující přesně ten úžasný atmosférický feeling, který si představím, když se mluví o amerických šedesátkách. Samozřejmě, důležitou roli hraje neuvěřitelně nadupaný soundtrack, který hraje diegeticky z rádií či během živých představení takřka nepřetržitě, ale hmatatelně reálné je i zobrazení tehdejší mladistvé nátury, nahodilého hledání sebe samého, váhání mezi nesvázaným užíváním si života a směřováním k dospělé zodpovědnosti, mezi povrchním frajerstvím a skutečným prožíváním. Nevzpomínám si na žádný jiný snímek, po jehož zhlédnutí bych upadl do deprese z toho, že nemohu zažít dobu, o které vypovídá - nekonečné večery v autokinech, na živých velkoměstských ulicích s hárem jako James Dean (v mém případě spíše jako Yul Brynner :) nebo na vyprahlých venkovkých cestách, kde bych tůroval s kovbojským kloboukem otcův starý trabant. Dílo sice mnohem více nostalgické a naivní nežli progresivní, ale přesto nestárnoucí a nádherné. A je zajímavé vidět, že Richard Dreyfus vypadal roku 1973 o patnáct let mladší než o dva roky později při natáčení Čelistí... ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Pohodové generační retro, které se nikam nežene, neřeší žádná závažná témata, prostě jenom velice poklidně plyne od kamsi kamsi. Je opravdu radost sledovat film z doby, kdy auto bylo součástí vaší image, kdy rádia vysílala opravdový rock’n roll, kdy si všichni mladí užívali života, ale zase ne moc. Americké graffiti se odehrávají během jedné noci (končí někdy nad ránem) a skutečně se toho v nich moc nestane. Neřádí tu žádný Zodiac, nikdo nikoho nechce zabít a jakékoliv zvážnění je pouze dočasné, takže příliš nenarušuje atmosféru místa, kde by každý chtěl strávit svou poslední noc před nástupem na „vejšku“. Kromě soundtracku plného těch největších pecek a uvolněné Lucasovy režie, jsou to hlavně výborní mladí herci, kteří film drží v mezích autentičnosti a zároveň činí jeho sledování mimořádně příjemným. Někteří z nich již více nezazářili (Paul Le Mat, Charlie Martin Smith), ale jména jiných se nesmazatelně zapsala do filmových dějin (Richard Dreyfuss, Harrison Ford). Všichni bez rozdílu hrají zcela nenuceně a s naprostou přesvědčivostí. Ať už nejistě tápají, vzdorují nástrahám prvních (či prvních vážnějších) lásek, nebo se prostě jenom baví. Je to film nezatížený… Nezatížený vůbec ničím a vůbec nic nevyžaduje ani od diváka, který jej bude sledovat. Teprve závěrečné titulky mu dodávají zcela jiný nádech a umožňují jej při opětovném zhlédnutí vnímat ve zcela odlišném světle. Lehkost tohoto filmu je obdivuhodná, zábavnost nelimitovaná, můj smutek nad následujícími snímky George Lucase nevýslovný. Kéž by před Star Wars ještě natočil pár podobných oddechovek, i jako člověk, kterému se líbila přinejmenším třetí epizoda, musím s trpkostí konstatovat, že tak dobrý film jako Americké graffiti Lucas již nikdy nenatočil. A těžko někdy natočí – časy se mění. 90% Zajímavé komentáře: Isherwood, Visáč, Honza dAve, stilgar1 ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Cože, drama? No to snad ne. American graffiti je další "kultovní" film, co mě zklamal na plný čáře. Je to jen sled několika hloupoučkejch epizodek a do toho hraje rock´n´roll a žere se hodně hambáčů a chlastá cola. Musel jsem si dát uprostřed přestávku, protože jsem se fakt ukrutně nudil. Vlastně mě tam zaujaly akorát ty starý americký káry. Jinak Harrison Ford tam moc prostoru nedostal. Řekne akorát několik "cool" hlášek a nakonec hodí auto přes boudu. ()

Galerie (130)

Zajímavosti (29)

  • Film se natáčel v exteriérech v kalifornském Modestu a San Rafaelu, kde si Lucas později vybudoval své filmařské impérium Skywalker Ranch. (Witta)
  • Ve filmu jsou použity tři Chevrolety 1955. První je vidět při záběrech zvenku, druhý při záběrech zevnitř a třetí se použil při natáčení závěru závodu. (novoten)
  • Scénáristické duo Willard Huyck a Gloria Katz chtělo do závěru filmu přidat text, který by osvětloval pozdější osudy ženských hrdinek, ale Lucas to odmítl s tím, že by se tak konec zbytečně protáhnul. (novoten)

Reklama

Reklama